Glödningsfel cheva 6,2

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Glödningsfel cheva 6,2

Inlägg av henke_99 » lör jul 31, 2010 23:53

Glödningen på min blazer är lite tjurig ibland, inte alltid den vill glöda. Inte ens indikationslampan i intrumenteringen tänds när man vrider på nyckeln. Nåt tips om var jag ska börja kolla efter fel?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön aug 01, 2010 1:30

ska finnas en styrström till relät från tändningslåset..
kolla att den är ok och inte glapp.. får den inte ström genom den kabeln glöder den inte.

Men är motorn nog varm ska den inte glöda heller...

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön aug 01, 2010 1:35

Eller tändningslåset... Men den lilla plastgrejjen som tändningslåset styr, du vet vad jag menar antar jag...

Stiften är numrerade, tyvärr kommer jag inte ihåg vad stiftet hette som var till glödningen men det går att lista ut om man undersöker den, annars går det säkert att hitta på nätet.

Annars om du inte ser något, testa koppla ström direkt på kabeln så märker du om kontaktstycket är trasigt.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön aug 01, 2010 10:41

Jo det vet jag att den inte ska glöda om den är varm, och har den bara varit igång en gång på dagen så behövs det inte heller... Det är alltså när bilen är helt kall som det trilskas. Får kolla upp vilken kabel som ger styrström till relät o börja med att mäta på den då.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön aug 01, 2010 13:25

tror det satt på samma stift i min bil som den som ger ström till kupefläkten i min bil.

Goddie
Hemmastadd
Inlägg: 230
Blev medlem: ons aug 12, 2009 10:44
Ort: vallåkra

Inlägg av Goddie » mån aug 02, 2010 19:53

Både min suburban och min polares blazer gör samma sak.
Kör du om mig, kör jag över dig :)

AneR
Hemmastadd
Inlägg: 206
Blev medlem: tor maj 17, 2007 12:12

Inlägg av AneR » mån aug 02, 2010 21:32

Har krabbat med en 84:a diesel idag med samma fel... Kom fram till att det var oxid i kontakten till glödnings reläet. Efter lite skrapande och fixande med kontaktstycket så glöder den som aldrig för ;)

AneR

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön aug 08, 2010 21:53

Nu verkar glödningen ha lagt av helt. Kontaktstycket på relät ser ut som nytt, även övriga anslutningar ser fina ut.

Så inna jag börjar leta mig fram till ett fel på måfå vill jag ha lite info om några kablars funktion:

Först denna på själva relät. Kontaktstycket syns i bakkanten på bilden. Vilka kablar ska ha 12v och vilka styr vad? Om jag inte minns fel så är det från vänster en klen lila, sen en gul, sen en tjock lila och sen en mörkgrå. (den femte kabeln som syns går till oljetryckskontakten)
Bild

På andra sidan insuget sitter det intill kontakterna till gamla bränslefiltret en givare (tempgivare till glödningen?) till vilken det är anslutet en gul kabel och sen en röd som sedan är avklippt och istället påkopplad på en svart.
Bild

Förväntar mig inte att nån av kablarna har den funtionen som är avsedd då det är en mängd "tattarkopplingar" i bilen. t.ex tänds lampan för vatten i bränslefiltret (som ju inte ens är inkopplat) om man har farthållaren aktiverad men gasar själv, släpper man pedalen så den får dra i gasen så slocknar den...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » mån aug 09, 2010 0:00

Först denna på själva relät. Kontaktstycket syns i bakkanten på bilden. Vilka kablar ska ha 12v och vilka styr vad? Om jag inte minns fel så är det från vänster en klen lila, sen en gul, sen en tjock lila och sen en mörkgrå. (den femte kabeln som syns går till oljetryckskontakten)

Vet inte vilka som styr vad, men dom är lätt att följa om du tar lös höljet..

En kabel ska till ena stiftet i tempgivaren (den har två stift), har inte denna kabel anslutning funkar inte glödningen alls.

En kabel är styrström från "tändningslåset", om du inte får ström från tändningslåset funkar inte heller glödningen.

En kabel är jord (har jag för mig), ska sitta fast med en kaross skruv på torpedväggen, funkar inte heller utan denna kabel.

den fjärde kommer jag inte ihåg, kanske glödstiften..

men bara sprätta höljet så ser du vars dom går.

//Björn

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån aug 09, 2010 12:10

Ungefär detta har jag oxå räknat ut :wink: Och den sista kabeln har med den gula lampan på instrumentpanelen att göra... Hade varit trevligt med ett elschema så man ser vilken kabel som är till vad. Det andra stiftet på tempgivaren ska bara ha jord då eller?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » mån aug 09, 2010 13:06

kan kolla på min under dagen vart den kabeln gick...
fixade ju hela elsystemet förra sommaren men inte kommer man ihåg..
Funkar det om du glöder med din "omkopplar mojäng" ;) ?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån aug 09, 2010 13:37

Googlade mig precis till ett elschema så nu ska jag ut o mäta/koppla om...

Min "omkopplarmojäng" är helt enkelt en startkabel där ena änden är ansluten på stiftet som går till glödstiften. Och ja då glöder det för fullt och sen går det att starta, är alltså ett relä eller kabelfel. Får se sen vilket...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

AneR
Hemmastadd
Inlägg: 206
Blev medlem: tor maj 17, 2007 12:12

Inlägg av AneR » mån aug 09, 2010 13:50

Googlade mig precis till ett elschema så nu ska jag ut o mäta/koppla om...
Har du länk till schemat?

AneR

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån aug 09, 2010 22:49

Har nu fått ordning på det hela. ena kabeln till tempgivaren hade gått av inne i höljet precis i kontakten på givaren. Så nu glöder det som aldrig förr...

AneR skrev:
Googlade mig precis till ett elschema så nu ska jag ut o mäta/koppla om...
Har du länk till schemat?

AneR
En bit ner i denna tråden.
www.ifsja.org/forums/vb/showthread.php?t=96969
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Jimboslusk
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån mar 07, 2016 21:03

Re: Glödningsfel cheva 6,2

Inlägg av Jimboslusk » mån mar 07, 2016 21:17

Hej å hå, gammal tråd det här men kände att min fråga hör hemma här lika bra som att starta ny tråd! Hoppas bara att någon av er 6,2 litersexperter som svarat här tidigare fortfarande lever!

Det är som så att jag står med en ovan nämnda maskin som inte vill glödas annat än via tjyverikoppling dvs bygla på relät, har ju 12v från batteriet där i alla fall! Men har ingen ström på någon av kablarna i kontakten till det så jag gissar att felet ligger någonstans kring tändningslåset, det har vart lite pillrigt av och till tidigare att få fart på glödprocessen också, man har fått ruckla lite och vrida av och på tädningen ett par gånger.

Är det någon här som kan tänkas veta vad kabeln som ska gå från tändlås till relä har för färg, på kontakten är den grön med svart rand men den försvinner in i plastslang och sen hittar jag ingen av den färgen mer? Vilken väg tar den? Vilka övriga efterforskningar jag bör göra i elsystemet?

Bilen är tyvärr ingen 4x4 mudräserfräser utan en chevrolet-van av 89 års modell men jag tänkte att jag frågar här eftersom det såg ut som majoriteten av sveriges v8-dieselexperter levde och frodades här.

Tackar och bugar för alla eventuella svar och hjälp jag kan få.
Mvh Jimmy

Skriv svar