Jeep 4.0 motor sitter fast.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Jeep 4.0 motor sitter fast.

Inlägg av no1_martin » tis jan 19, 2016 8:16

Fick en XJ 4.0 automat i förra veckan. Bilen har stått 2år på en firma (som ej är bilverkstad) där tidigare ägare lämpade av den och ville få hjälp för att den inte startade. Nu två år senare har jag inte mycket att gå på men motorn sitter fast. Den är komplett med insug avgas och luftrenare så vad är troligt? Jag tänker 1.Skuren (borde ju tidigare ägare förstått) 2. Kolvarna fastnat. 3. Sönderfrusen. Någon som varit med om något liknande?

Har inte hällt av oljan pga vädret.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.

Inlägg av Sdkfz251 » fre feb 12, 2016 19:36

Nu vet jag inte hur det är med moderna motorer... Men gamla motorer kan man ta ur tändstiften, pytsa i diesel i cylindrarna, låt det puttra i ett tag.... "Men för att underlätta har jag redan förberett!"... ( :lol: ) Låt dieseln stå i cylindrarna någon dag, därefter tar du nyckel på nedre remskiva och testar om cylindrar lossnar.

Finns säkert någon bilrep som har bättre förslag... Jag är humanist utan någon som helst teknisk utbildning så fan vet om du ska ta mig på orden.... Men så hade jag gjort i alla fall :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.

Inlägg av Mathias T » lör feb 13, 2016 10:16

Lyft stiften och kolla med en inspektionskamera efter rost,frostskador borde du upptäcka genom att kolla glykolhalten och det räcker med bara lite frostskydd för att det inte ska frostspränga och om den frusit sönder borde även kylarvätskan runnit ut.
Gissar på att den har skurit .
Lyft ventilkåpan och se om det är mycket klet där pga fusk med oljebytena.
Om veven är kass är det ett ypperligt tillfälle att peta i vev och stakar från en gammal 4,2a för att få en 4,5liters motor,gjorde det på en skuren wrangler en gång i tiden
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.

Inlägg av Lone Wolf » ons feb 17, 2016 22:38

Jag har vev och stakar från en gammal 4,2a om du blir sugen :beer:

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.

Inlägg av no1_martin » tis mar 15, 2016 22:07

Har varit kallt och mörkt men de senaste dagarnas värme lockar till att göra en lite nogrannare kontroll. Återkommer med resultatet av detta.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

broljung
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor aug 15, 2013 20:12
Ort: orust

Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.

Inlägg av broljung » ons mar 16, 2016 19:27

Jag har en 4,0 -94 190hk komplett med låda och allt för 3000:-
Gått 17000 mil.
Willys CJ3-A
Original sidventils fyra, axelvänd å 33" M/T Baja Claw
Jeep Wj 2001 original

Skriv svar