W460 om617 -> om606?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
W460 om617 -> om606?
Hej!
Jag har en '85 W460. Ursprungligen en 280GE, konverterad om617 med STT-agg under mitten på 90-talet. Den är ohyggligt trött, nära trafikfarlig. I veckan skaffade jag mig en möjlig donatorbil, en W124 E300D sugis, alltså en om606.910, förmodligen med en 722.435 låda.
Vad är viktigt om jag skulle slänga i om606-spisen? Jag har ringa erfarenhet av detta, men det känns nödvändigt för att kunna använda bilen. Jag har googlat runt som en dåre, men guiderna är på intet sätt i närheten av de för att stoppa in en om617.
Jag har förstått att jag måste byta till en om603-pump pga elektroniken. Hur är det med växellådan - passar (förmodade) 722.435? Den har såvitt jag vet ingen besvärlig elektronik? Hur göra med drivaxel, måste det kapas eller så?
Hur löser man motorfästen enklast? Nya t.ex http://fourbyfourclub.com/W460EnginePar ... ets606.htm" onclick="window.open(this.href);return false; känns lite dyrt.
Måste oljetråg eller annat bulas till för att passa?
Stort tack! Detta är lite obehagligt när kunskapen brister. Jag är ute efter enklast möjliga bolt-on-lösning!
Jag har en '85 W460. Ursprungligen en 280GE, konverterad om617 med STT-agg under mitten på 90-talet. Den är ohyggligt trött, nära trafikfarlig. I veckan skaffade jag mig en möjlig donatorbil, en W124 E300D sugis, alltså en om606.910, förmodligen med en 722.435 låda.
Vad är viktigt om jag skulle slänga i om606-spisen? Jag har ringa erfarenhet av detta, men det känns nödvändigt för att kunna använda bilen. Jag har googlat runt som en dåre, men guiderna är på intet sätt i närheten av de för att stoppa in en om617.
Jag har förstått att jag måste byta till en om603-pump pga elektroniken. Hur är det med växellådan - passar (förmodade) 722.435? Den har såvitt jag vet ingen besvärlig elektronik? Hur göra med drivaxel, måste det kapas eller så?
Hur löser man motorfästen enklast? Nya t.ex http://fourbyfourclub.com/W460EnginePar ... ets606.htm" onclick="window.open(this.href);return false; känns lite dyrt.
Måste oljetråg eller annat bulas till för att passa?
Stort tack! Detta är lite obehagligt när kunskapen brister. Jag är ute efter enklast möjliga bolt-on-lösning!
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 om617 -> om606?
Om inte motorn är sliten skulle jag satsa på en ombyggnation av befintliga pumpen.
Det gör stor skillnad
Tex dieselmeken eller mynä kan utföra sånt.
Jag kör för tillfället själv en G med 617 & originalmonterad turbo, den klarar dagens trafiktempo utan större problem! (Med originalpump & ca 34" MT-däck)
Klart du skall behålla OM617
Lycka till !
//F
Det gör stor skillnad
Tex dieselmeken eller mynä kan utföra sånt.
Jag kör för tillfället själv en G med 617 & originalmonterad turbo, den klarar dagens trafiktempo utan större problem! (Med originalpump & ca 34" MT-däck)
Klart du skall behålla OM617
Lycka till !
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: W460 om617 -> om606?
Sliten? Well, den läcker olja lite överallt. Varmkörd står den och hoppar så tanten blir sjösjuk. Rätt mycket blow-by. Gjorde ventiljustering och bytte luftfilter. Då kändes den ändå lite rappare. 0-100 på 43 sekunder.
Byta spis vore trevligt, när jag ändå har en fräsch om606 sugis.
Byta spis vore trevligt, när jag ändå har en fräsch om606 sugis.
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 om617 -> om606?
Papper från daimler ger dig effekt och moment motsvarande 280ge, kostad 1000-1500kr. Detta är ok för en sug 606. Det andra problemet blir att du byter pump, då kan de ifrågasätta om angiven effekt gäller på motor.. Kanske ett ickeproblem men nämner det. Flyttar du bara pump från 603 så får du troligen mindre effekt (mindre element i 603).
Växellåda med separat styrning eller vakuumstyrd är väl en smaksak. Jag hade själv satsat på motor+växellådskombo ur samma bil o satt separat styrning på automaten, finns flera som provat o fått till det bra.
Kardan till fördelningslåda får du räkna att ändra. Ska du göra det på riktigt ska även oljetråget bytas eller byggas om, finns ett g-specifikt sådant att köpa då personbilsdito inte gillar när det lutar.
Växellåda med separat styrning eller vakuumstyrd är väl en smaksak. Jag hade själv satsat på motor+växellådskombo ur samma bil o satt separat styrning på automaten, finns flera som provat o fått till det bra.
Kardan till fördelningslåda får du räkna att ändra. Ska du göra det på riktigt ska även oljetråget bytas eller byggas om, finns ett g-specifikt sådant att köpa då personbilsdito inte gillar när det lutar.
Re: W460 om617 -> om606?
enklast är nog att göra ordning 617 motorn och skicka iväg pumpen till dieselmeken och då har du mera hästar i den än 606an sug. med bara pumpen (dieselmeken) så lär du hamna runt 180-200hk å då har du bottnat turbon
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
Re: W460 om617 -> om606?
Satt i samma sits som du, och valde att byta motor/låda när gamla motorn hade för många defekter.
Har stoppat en 605 turbo i min w460, blev lite bättre fart i den nu!
till att börja med så har w124 modellerna ingen elektronisk styrd pump så den behöver du inte byta.
w210 med 606 har dock elpump.
men ska du sätta turbo på motorn så bör man såklart uppgradera pumpen med större element.
och kardanaxeln mellan låda och f-låda behöver inte ändras, dem är splinesad och medbringaren från gamla lådan passar på den nya.
och några papper från daimler är bortkastade pengar, 606an har mindre effekt än originalmotorn.
(Bilprovningen tillåter höjning av vrid och hk 5% resp 10% utifrån original effekten.)
Har stoppat en 605 turbo i min w460, blev lite bättre fart i den nu!
till att börja med så har w124 modellerna ingen elektronisk styrd pump så den behöver du inte byta.
w210 med 606 har dock elpump.
men ska du sätta turbo på motorn så bör man såklart uppgradera pumpen med större element.
och kardanaxeln mellan låda och f-låda behöver inte ändras, dem är splinesad och medbringaren från gamla lådan passar på den nya.
och några papper från daimler är bortkastade pengar, 606an har mindre effekt än originalmotorn.
(Bilprovningen tillåter höjning av vrid och hk 5% resp 10% utifrån original effekten.)
Har på lagret:
300GD-80 kort "Gårdstraktorn"
300GD-83 kort "STT"
280GE-87 "reservdelsbil"
300GD-86 "Reservdelsbil"
Projekt: G500-99 kaross på 300GD-81 lång chassi
300GD-80 kort "Gårdstraktorn"
300GD-83 kort "STT"
280GE-87 "reservdelsbil"
300GD-86 "Reservdelsbil"
Projekt: G500-99 kaross på 300GD-81 lång chassi
Re: W460 om617 -> om606?
jag har en lämplig motor på blocket nu. en 605 turbodiesel med dieselmekenpump runt 350+ hk
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
Re: W460 om617 -> om606?
Fantastiska nyheter, jag började precis undra hur sjutton pumpen som sitter skulle vara elektroniskt styrd, den såg ytterst...analog ut.Mrhope skrev:Satt i samma sits som du, och valde att byta motor/låda när gamla motorn hade för många defekter.
Har stoppat en 605 turbo i min w460, blev lite bättre fart i den nu!
till att börja med så har w124 modellerna ingen elektronisk styrd pump så den behöver du inte byta.
w210 med 606 har dock elpump.
men ska du sätta turbo på motorn så bör man såklart uppgradera pumpen med större element.
och kardanaxeln mellan låda och f-låda behöver inte ändras, dem är splinesad och medbringaren från gamla lådan passar på den nya.
och några papper från daimler är bortkastade pengar, 606an har mindre effekt än originalmotorn.
(Bilprovningen tillåter höjning av vrid och hk 5% resp 10% utifrån original effekten.)
Hur gjorde du med motorfästen? Sett att det finns dyra nya sådana att köpa.
Hur är det med övrig tillpassning? Jag har sett vissa nämna att sumpen inte passar osv, stämmer det?
Stort tack!
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: W460 om617 -> om606?
Bytet har inletts , kolla in viewtopic.php?f=15&t=59165
Förmodligen kommer jag behöva ställa en del frågor, framför allt när motorn skall i...
Förmodligen kommer jag behöva ställa en del frågor, framför allt när motorn skall i...
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)