Pajero a-traktor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pajero a-traktor
Kan det vara så att nån dragit fram en ny kabel för att originalkabeln inte funkar som den ska. Har nämligen inge minne av att dom har några kablar dragna på ramen original.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Pajero a-traktor
Hej!
Vi har nu fått rätt på ljuset, den kabeln i karossen var dimljus och den längs ramen var vanligt. Men eftersom våra ljusen som ska vara i kofångaren inte uppfyller riktlinjerna för bakljusen riktigt så fick vi dra en ny kabel genom karossen och koppla till den som går längs med ramen. Det var lite jobb men nu fungerar det iallafall

lite skillnad jämfört med den gamla dragningen...

Hållaren till reläboxen färdig

Monterad

Målade dragkroksbalken, två strykningar med hammarlack

Vi hängde upp tanken i förrgår så fick fixa till påfyllnadsröret. Fick borra ur 4 bultar och gänga om hålen, sedan sprayade jag det svart. Vi blev ordentligt överraskade när vi skulle starta den, trodde vi skule få hålla på till mitt i natten för att få igång den eftersom den stått så länge och vi har skruvat sönder i stort sett allt... så när vi luftat systemet o bilen startar direkt när man vrider om nyckeln kan man inte bli annat än glad

Jag satte i rutorna igår också men först fick de en puts, skiten satt så hårt så det var knappt att det gick bort med thinner
men till slut blev de rena
rutorna i

drog en slang fån avrinningsrännan ner i skärmen

Såg en wrangler häromdagen med arbetsbelysning vid a-stolpen och tänkte det ska jag oxå ha! så fick fixa två fästen till några ljusen vi hade liggande i verkstan


provmonterad, ska nog ha andra bultar sen för de som sitter där nu kommer nog ta i plåten som kommer över sen

Vi har även monterat hel fronten, tyckte själv det blev skitsnyggt

Vi beställde ett flaklock av smidesverkstan i byn och det fick vi hem igår, de gjorde inte allt utan bockade bara kanterna eftersom vår bock inte tar så breda plåtar. Det som är var att göra på det är att skära till det så det passar mot b-stolparna och rutan samt att fixa så att det går ner durk över bakluckan också

vi köpte den plåt som blev över efter att de gjort flaklocket så här är så att man kan göra nya hasplåtar fram och till tanken då de var upprostade och fula
Eftersom vi plockat bort takräcket så är där fula hål som kommer läcka in vatten så har gjort två plåtar som ska fästas över med vagnsbult och tätas med silikon

Har målat diverse små saker som såg tråkiga, bleb betydligt bättre med lite färg
här ser man även plåtarna till taket, hade ingen rostfri vagnsbult så fick måla dem istället

Idag så kortade vi ner glasfiberinsatsen till flaket, var inte särskilt trevligt att skära i det med vinkelslip, luktade skit i hela verkstan och kliade som fan sen, men nu är den på plats illafall.


bakluckan har hängt sig eller något så det går inte att få igen den, det går inte heller att justera in den så vi ska göra ett järn som går mellan stolparna där bak som ska hålla isär luckan så att det går o stänga den
Den här bilden får avsluta inlägget

Vi har nu fått rätt på ljuset, den kabeln i karossen var dimljus och den längs ramen var vanligt. Men eftersom våra ljusen som ska vara i kofångaren inte uppfyller riktlinjerna för bakljusen riktigt så fick vi dra en ny kabel genom karossen och koppla till den som går längs med ramen. Det var lite jobb men nu fungerar det iallafall


lite skillnad jämfört med den gamla dragningen...

Hållaren till reläboxen färdig

Monterad

Målade dragkroksbalken, två strykningar med hammarlack

Vi hängde upp tanken i förrgår så fick fixa till påfyllnadsröret. Fick borra ur 4 bultar och gänga om hålen, sedan sprayade jag det svart. Vi blev ordentligt överraskade när vi skulle starta den, trodde vi skule få hålla på till mitt i natten för att få igång den eftersom den stått så länge och vi har skruvat sönder i stort sett allt... så när vi luftat systemet o bilen startar direkt när man vrider om nyckeln kan man inte bli annat än glad



Jag satte i rutorna igår också men först fick de en puts, skiten satt så hårt så det var knappt att det gick bort med thinner



rutorna i

drog en slang fån avrinningsrännan ner i skärmen

Såg en wrangler häromdagen med arbetsbelysning vid a-stolpen och tänkte det ska jag oxå ha! så fick fixa två fästen till några ljusen vi hade liggande i verkstan


provmonterad, ska nog ha andra bultar sen för de som sitter där nu kommer nog ta i plåten som kommer över sen

Vi har även monterat hel fronten, tyckte själv det blev skitsnyggt



Vi beställde ett flaklock av smidesverkstan i byn och det fick vi hem igår, de gjorde inte allt utan bockade bara kanterna eftersom vår bock inte tar så breda plåtar. Det som är var att göra på det är att skära till det så det passar mot b-stolparna och rutan samt att fixa så att det går ner durk över bakluckan också

vi köpte den plåt som blev över efter att de gjort flaklocket så här är så att man kan göra nya hasplåtar fram och till tanken då de var upprostade och fula
Eftersom vi plockat bort takräcket så är där fula hål som kommer läcka in vatten så har gjort två plåtar som ska fästas över med vagnsbult och tätas med silikon

Har målat diverse små saker som såg tråkiga, bleb betydligt bättre med lite färg


Idag så kortade vi ner glasfiberinsatsen till flaket, var inte särskilt trevligt att skära i det med vinkelslip, luktade skit i hela verkstan och kliade som fan sen, men nu är den på plats illafall.


bakluckan har hängt sig eller något så det går inte att få igen den, det går inte heller att justera in den så vi ska göra ett järn som går mellan stolparna där bak som ska hålla isär luckan så att det går o stänga den
Den här bilden får avsluta inlägget

Re: Pajero a-traktor
Den ser ju ut att bli super!
Skönt att den tuffade igång direkt!
Gammla skarvade elkablar är skönt att få bort.
Skönt att den tuffade igång direkt!
Gammla skarvade elkablar är skönt att få bort.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Pajero a-traktor
Tack
Kan säga att det är tur att pappa är elektriker för den soppan som elsystemet på den här bilen är hade varit svår att reda ut själv...

Kan säga att det är tur att pappa är elektriker för den soppan som elsystemet på den här bilen är hade varit svår att reda ut själv...
Re: Pajero a-traktor
Inte fel med en lackerande elektricker till pappa 

—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Användare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: fre okt 30, 2015 19:21
Re: Pajero a-traktor
Himla cool den är!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: Pajero a-traktor
Snyggt jobbat! (som vanligt 
Mvh Filip

Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...

Re: Pajero a-traktor
Dags för en ny update och börjar med att säga att man blir alltid lika glad när man går in och ser alla positiva kommentarer i tråden
Har hänt lite sen sist, nu är den nästan redo för besiktning, bara lådorna kvar att spärra, göra färdigt flaklocket och koppla in bakljusena i kofångaren innan den är redo!
Vi har borrat hål för bultarna som ska hålla flaklocket och även sågat till kanten längst bak på locket. Sen skulle vi svetsa dit kanten längst bak på flaklocket hade vi tänkt men det gick inte så bra att köra aluminium tråd i mig svetsen. Så kom vi på att vi har en tig svets också och den kan man ju svetsa aluminium med. Förutsatt att man kan svetsa med tig, vilket varken jag eller pappa kan, försökte mig på att svetsa på några spillbitar men gick inget vidare
Så istället ska vi göra vinklar som vi bockar i rätt vinkel som vi sedan bultar kanten och flaklocket i.

Större delen av kupén är monterad, bara stolarna kvar. Monterade högtalare i dörrsidorna också när jag ändå hade dem nere


Sedan har jag gjort balken som ska staga upp bakluckan



Gjorde en ny skiva som ska sitta bakom stolarna och som det senare ska hamna lite högtalare i. Hittade ingen tillräckligt lång skiva så fick skarva en med plåtbitar som bockats och sedan rätats ut så där blev ett veck på mitten av dem, det blev stabilt och sladdrar faktiskt inte alls


Vi tänkte ha baslådan som kopplingscentral så jag gjorde en skiva vi kan koppla allt på

Plåtarna som täcker hålen på taket är på plats och tätade med silikon och en bit gummi

Fixade till durkplåten som ska sitta på kofångaren


Reservhjulet och reservhjulshållaren var rostiga så de slipades ner och fick ny färg, glömde fota hållaren




Original hasplåten var värdigt medfaren och såg tråkig ut så bestämde mig för att göra en ny. Allt gick bra tills jag fick för mig att bocka 5mm durkplåt i vår lilla plåtbock... Jag sätter plåten i bocken och börjar bocka och eftersom det går tungt som fan rent ut sagt så hämtar jag en bit rör och har som hävstång. Då känner ja att det ger med sig lite så jag drar lite till innan jag kollar oredntligt. Då ser jag att jag lyckats bocka plåten ett par mm och bockat handtaget på plåtbocken ett par cm! och det är massivt stål... snack om styv plåt. Pappa får nog hjälpa till att boka den, vi får kanske dra ett snitt på nån mm i själva vecket oxå för att kunna bocka den. Men det något konstiga är att sen när jag skulle bocka några andra bockar på hasplåten så går det hur bra som helst

Så såg handtaget ut

och så såg plåten ut, det är den bocken som är närmast i bild som orsakade "missödet" med handtaget på plåtbocken.
Pappa var hos glasmästaren i byn i veckan och beställde en ny bakruta och rutlist, som var klara i fredags så den ska oxå monteras innan besiktningen
Så, det var allt för den här gången

Har hänt lite sen sist, nu är den nästan redo för besiktning, bara lådorna kvar att spärra, göra färdigt flaklocket och koppla in bakljusena i kofångaren innan den är redo!
Vi har borrat hål för bultarna som ska hålla flaklocket och även sågat till kanten längst bak på locket. Sen skulle vi svetsa dit kanten längst bak på flaklocket hade vi tänkt men det gick inte så bra att köra aluminium tråd i mig svetsen. Så kom vi på att vi har en tig svets också och den kan man ju svetsa aluminium med. Förutsatt att man kan svetsa med tig, vilket varken jag eller pappa kan, försökte mig på att svetsa på några spillbitar men gick inget vidare


Större delen av kupén är monterad, bara stolarna kvar. Monterade högtalare i dörrsidorna också när jag ändå hade dem nere


Sedan har jag gjort balken som ska staga upp bakluckan



Gjorde en ny skiva som ska sitta bakom stolarna och som det senare ska hamna lite högtalare i. Hittade ingen tillräckligt lång skiva så fick skarva en med plåtbitar som bockats och sedan rätats ut så där blev ett veck på mitten av dem, det blev stabilt och sladdrar faktiskt inte alls



Vi tänkte ha baslådan som kopplingscentral så jag gjorde en skiva vi kan koppla allt på

Plåtarna som täcker hålen på taket är på plats och tätade med silikon och en bit gummi

Fixade till durkplåten som ska sitta på kofångaren


Reservhjulet och reservhjulshållaren var rostiga så de slipades ner och fick ny färg, glömde fota hållaren




Original hasplåten var värdigt medfaren och såg tråkig ut så bestämde mig för att göra en ny. Allt gick bra tills jag fick för mig att bocka 5mm durkplåt i vår lilla plåtbock... Jag sätter plåten i bocken och börjar bocka och eftersom det går tungt som fan rent ut sagt så hämtar jag en bit rör och har som hävstång. Då känner ja att det ger med sig lite så jag drar lite till innan jag kollar oredntligt. Då ser jag att jag lyckats bocka plåten ett par mm och bockat handtaget på plåtbocken ett par cm! och det är massivt stål... snack om styv plåt. Pappa får nog hjälpa till att boka den, vi får kanske dra ett snitt på nån mm i själva vecket oxå för att kunna bocka den. Men det något konstiga är att sen när jag skulle bocka några andra bockar på hasplåten så går det hur bra som helst


Så såg handtaget ut


och så såg plåten ut, det är den bocken som är närmast i bild som orsakade "missödet" med handtaget på plåtbocken.
Pappa var hos glasmästaren i byn i veckan och beställde en ny bakruta och rutlist, som var klara i fredags så den ska oxå monteras innan besiktningen

Så, det var allt för den här gången
Re: Pajero a-traktor


Re: Pajero a-traktor
Instämmer, håller tummarna att bes går bra också!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Pajero a-traktor
Nu har det varit tyst länge, hur går det?!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Pajero a-traktor
Tjena!
Nu har det gått lång tid sen senaste uppdateringen och det har hänt en del sen dess.
Var iväg på semester i ca 1,5 veckor så då hände inte så mycket med a-traktorn tyvärr, men hittade två jeep dunkar på en loppis på semestern som jag köpte och hade tänkt sätta någonstans, vet bara inte riktigt var...
Har även införskaffat besiktningshjul, som jag köpte av pajerocab-92, fick även med en list till vindrutan som jag saknade vilket jag tackar så mycket för
Så, det som blivit gjort sen sist är att allt utom plåten ovanför huven och innerskärmarna blivit monterade, så det som är kvar nu innan besiktning är att montera det och spärra lådan, förhoppningsvis blir det besiktning nån gång nästa vecka om där är tider
Blir lite bilder på det som är gjort:
Gjorde klart hasplåten, fick skära lite precis i vecket med slipen för att kunna bocka den
Hitttade ett par rejäla öglor som jag använde för att fästa plåten i ovankanten med, funkar utmärkt att fästa winchvajern i också

all el i kofångaren kopplad och kofångaren monterad


gjorde en brytar panel med brytare till alla ljusen och några extra brytare ifall jag kommer på något mer att koppla in

Sedan gjorde vi klart flaklocket, eftersom vi inte kunde svetsa det fick kanten bultas fast istället
vinklarna i 5mm aluminium plåt




flaklocket färdigt och provmonterat

det gamla avgassystemet såg förjävligt ut och var delvis upprostat så vi tog bort allt efter den främre ljuddämparen och byggde om det. Den gamla ljuddämparen ersattevi med en ny och mycket mindre
bild på slutröret, hittade en bit rostfritt rör i lagom dimension

sedan har vi gjort flaket hel färdigt
rostskyddat ordentligt

och sedan på med träskivan efter att den passats till

bara träskivan ser ju inte så rolig ut så vi tog en bit gummimatta vi hade liggandes och la över, blev betydligt bättre

lastöglor ska man ju ha oxå om man ska kunna lasta något

flaket helt färdigt med lastöglor och allt

Borrade fler hål i lådan för att kunna fästa locket bättre och staga upp det, tätade mellan bultarna och lådan med slikon sedan så det borde bli tätt (glömde fota det)

putsade upp nummerskyltshållaren och monterade dit den med lgf skylt på istället, kan verkligen rekommendera medlet som syns p bilden, gjorde plasten som ny

pillade loss alla plastclipsen till innerskärmarna

ljusena kopplas

sedan monterade vi bågen och flaklocket


Så var vi ute och provkörde den igår för att se att allt funkar och att utväxlingen stämmer, vilket det gjorde och jag var ju givetvis tvungen att ta några bilder

Hittade rotskyddsmedel i verkstan, vilket har använts flitigt på bland annat flak och tröskellådor och skärmar, trängde in överallt
hittade lite dinitrol oxå och det var betydligt bättre än alla nya rostskyddsmedel

jeppdunkarna jag köpte

Har fixat en massa småsaker som måste fixas oxå men det syns inte direkt utan är sånt som måste göras men som ta tid o märks knappt
Lars9k, det går bra har bara varit slö med att uppdatera...måste bättra mig på den punkten haha
Nu har det gått lång tid sen senaste uppdateringen och det har hänt en del sen dess.
Var iväg på semester i ca 1,5 veckor så då hände inte så mycket med a-traktorn tyvärr, men hittade två jeep dunkar på en loppis på semestern som jag köpte och hade tänkt sätta någonstans, vet bara inte riktigt var...
Har även införskaffat besiktningshjul, som jag köpte av pajerocab-92, fick även med en list till vindrutan som jag saknade vilket jag tackar så mycket för

Så, det som blivit gjort sen sist är att allt utom plåten ovanför huven och innerskärmarna blivit monterade, så det som är kvar nu innan besiktning är att montera det och spärra lådan, förhoppningsvis blir det besiktning nån gång nästa vecka om där är tider

Blir lite bilder på det som är gjort:
Gjorde klart hasplåten, fick skära lite precis i vecket med slipen för att kunna bocka den
Hitttade ett par rejäla öglor som jag använde för att fästa plåten i ovankanten med, funkar utmärkt att fästa winchvajern i också

all el i kofångaren kopplad och kofångaren monterad


gjorde en brytar panel med brytare till alla ljusen och några extra brytare ifall jag kommer på något mer att koppla in

Sedan gjorde vi klart flaklocket, eftersom vi inte kunde svetsa det fick kanten bultas fast istället
vinklarna i 5mm aluminium plåt




flaklocket färdigt och provmonterat

det gamla avgassystemet såg förjävligt ut och var delvis upprostat så vi tog bort allt efter den främre ljuddämparen och byggde om det. Den gamla ljuddämparen ersattevi med en ny och mycket mindre
bild på slutröret, hittade en bit rostfritt rör i lagom dimension


sedan har vi gjort flaket hel färdigt
rostskyddat ordentligt

och sedan på med träskivan efter att den passats till

bara träskivan ser ju inte så rolig ut så vi tog en bit gummimatta vi hade liggandes och la över, blev betydligt bättre

lastöglor ska man ju ha oxå om man ska kunna lasta något

flaket helt färdigt med lastöglor och allt

Borrade fler hål i lådan för att kunna fästa locket bättre och staga upp det, tätade mellan bultarna och lådan med slikon sedan så det borde bli tätt (glömde fota det)

putsade upp nummerskyltshållaren och monterade dit den med lgf skylt på istället, kan verkligen rekommendera medlet som syns p bilden, gjorde plasten som ny


pillade loss alla plastclipsen till innerskärmarna

ljusena kopplas

sedan monterade vi bågen och flaklocket


Så var vi ute och provkörde den igår för att se att allt funkar och att utväxlingen stämmer, vilket det gjorde och jag var ju givetvis tvungen att ta några bilder



Hittade rotskyddsmedel i verkstan, vilket har använts flitigt på bland annat flak och tröskellådor och skärmar, trängde in överallt


jeppdunkarna jag köpte

Har fixat en massa småsaker som måste fixas oxå men det syns inte direkt utan är sånt som måste göras men som ta tid o märks knappt
Lars9k, det går bra har bara varit slö med att uppdatera...måste bättra mig på den punkten haha

Re: Pajero a-traktor
Kom på att vi har ju monterat bakrutan oxå, det blev en vanlig laminerad glasruta och inte pexiglas som vi först tänkt. Vi fäste den med en rutlist med låslist, var väldigt besvärligt att montera och fästa ordentligt, men när den väl sitter där så sitter det som berget
Vi tonade även rutan innan vi monterade den


Vi tonade även rutan innan vi monterade den


Re: Pajero a-traktor
Lite skillnad!!
Ett häftigt jobb ni gjort och resultatet är ju en traktor du kan vara stolt över, kul att köra omkring i något som man själv lagat och byggt!



Ett häftigt jobb ni gjort och resultatet är ju en traktor du kan vara stolt över, kul att köra omkring i något som man själv lagat och byggt!



—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/