Hej alla kunniga!
Jag och min far har en Chevrolet Blazer -73 med en 350 tbi från -91 som vi har monterat isär men fick höra nu i efterhand att kolvar och allt sådant ska markeras upp och sättas i samma cylinder det kom ur. Vi ska hona alla cylindrar och byta kolvringar osv. Så nu till frågan; är vi helt körda (förutom i huvudet...) eller kan vi montera i kolvarna igen?
350 V8 ihopmontering.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: 350 V8 ihopmontering.
Anledningen till att ha allt på samma plats som innan är ju att delar som slitits tillsammans passar bäst ihop. Ska ni hona cylindrar och byta ringar osv så är det nog inte så farligt, men vilken vevstake har suttit på vilken plats på vevaxeln? Ska ni byta vevlager med kanske?
Samma med alla ventiler om ni ska plocka ur dom, varje ventil passar bäst i sitt egna säte.
Allt beror egentligen på hur skicket är på alla delar, men eftersom ni bestämt er för att plocka ner och byta ut delar anar jag att motorn gått långt..?
Samma med alla ventiler om ni ska plocka ur dom, varje ventil passar bäst i sitt egna säte.
Allt beror egentligen på hur skicket är på alla delar, men eftersom ni bestämt er för att plocka ner och byta ut delar anar jag att motorn gått långt..?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: 350 V8 ihopmontering.
Alright, tack för snabbt svar.
Ja, vi ska byta ramlager och vevstakslager också och även slipa in ventiler och så vidare. Motorn hade stått länge och fått in lite vatten i några cylindrar och oljan såg ut som tjära med klumpar i. Sen ville vi veta att allt var i bra skick och ville lära oss hur man tar isär och sätter ihop en motor.
Ja, vi ska byta ramlager och vevstakslager också och även slipa in ventiler och så vidare. Motorn hade stått länge och fått in lite vatten i några cylindrar och oljan såg ut som tjära med klumpar i. Sen ville vi veta att allt var i bra skick och ville lära oss hur man tar isär och sätter ihop en motor.
Re: 350 V8 ihopmontering.
Det som är allra mest kritiskt är lyftarna till kammen.
Så har ni inte märkt dem så bör ni byta kam o lyftare, och sen köra in dem.
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Så har ni inte märkt dem så bör ni byta kam o lyftare, och sen köra in dem.
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Re: 350 V8 ihopmontering.
att rätt vevstake hamnar på rätt ställe brukar vara rätt kritiskt det med, även med byte av lager.
brukar vara märkta med siffra eller körnslag.
vet du inte var dom satt så kolla iallfall att avfasningen (den större) på vevstakarnas storände hamnar mot vevslängen, inte mitt emotvarandra, har du tur funkar det.
Ska snurra lätt-halvlätt med olja och momentet draget i vevstaksbult och överfall, mät upp med plasti gauge efter den kollen, chansa inte.
brukar vara märkta med siffra eller körnslag.
vet du inte var dom satt så kolla iallfall att avfasningen (den större) på vevstakarnas storände hamnar mot vevslängen, inte mitt emotvarandra, har du tur funkar det.
Ska snurra lätt-halvlätt med olja och momentet draget i vevstaksbult och överfall, mät upp med plasti gauge efter den kollen, chansa inte.
Jag är inte bara dum , Jag är fet också....