Hej,
Har försökt att få tag i den tekniska supporten på bilprovningen men pga av tekniska problem så är den tjänsten tydligen tillsvidare ej i drift och kommer troligen vara så några veckor till. Låter konstigt men så sa dom iaf...
Tänkte om det kanske vara någon här som har svar på fråga.
Jag har en tvåaxlad 2700kg biltrailer från 2014 med 10" hjul.
Jag är i behov av en som får lasta mera, 3500kg.
Det finns tydligen inte axlar till 10"hjul som får lasta 1750kg därav att det finns kärror med tre axlar..
Tänkte då om jag får montera en tredje axel på mitt släp och även byta påskjuten och sen typa om den till 3500kg.
Kostnad för axel och påskjut ligger på ca 6000:- så det är ju billigare än att köpa en ny trailer.
Kommer då även att förlänga släpet en aning så att kultrycket inte ändras vid last.
Ett annat alternativ är även att flytta bak den främre axeln så den i dagsläget bakre axel hamnar längst fram. På så sätt kan jag förlänga släpet ytterligare någon meter vilket skulle vara bra. Men har förstått att det kan vara lite känsligt att ändra måttet mellan kulan och främre axel...
Montera en tredje axel på släpvagn.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Montera en tredje axel på släpvagn.
Du lär behöva intyg från tillverkaren att släpet tål 3500kg också vilket dom nog inte är så sugna på att ge.
Påskjut och axelkombination ska vara anpassade mot varandra och det ska finnas ett bromsberäkningsintyg för kombinationen hjul/axlar/påskjut.
Gör det enkelt för dig och köp ett färdigt!
Påskjut och axelkombination ska vara anpassade mot varandra och det ska finnas ett bromsberäkningsintyg för kombinationen hjul/axlar/påskjut.
Gör det enkelt för dig och köp ett färdigt!
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Montera en tredje axel på släpvagn.
Som redan nämnt, sälj det du har och köp ett nytt.
Att försöka bygga om det befintliga kommer inte vara värt det så länge det redan finns ett färdigt släp att köpa.
Försökte för några År sedan typa om min 2000Kg boggievagn till 2500Kg som vagnen tekniskt redan klarade sett till axlar, däck och kopplingsanordning.
För att kunna göra detta krävdes att tillverkaren fick titta på, räkna på samt göra en än så liten och obetydlig teknisk förändring, för att kunna skriva ett intyg som visade det vagnen redan klarade men som vid nyförsäljning inte skrivits in i papprena då 1a ägaren valt en låg tot, vikt, troligtvis för att passa dennes körkort.
Att försöka bygga om det befintliga kommer inte vara värt det så länge det redan finns ett färdigt släp att köpa.
Försökte för några År sedan typa om min 2000Kg boggievagn till 2500Kg som vagnen tekniskt redan klarade sett till axlar, däck och kopplingsanordning.
För att kunna göra detta krävdes att tillverkaren fick titta på, räkna på samt göra en än så liten och obetydlig teknisk förändring, för att kunna skriva ett intyg som visade det vagnen redan klarade men som vid nyförsäljning inte skrivits in i papprena då 1a ägaren valt en låg tot, vikt, troligtvis för att passa dennes körkort.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Montera en tredje axel på släpvagn.
Fan vad allt ska vara omöjligt hela tiden!
Tack iaf
Tack iaf