hur varmt ska det bli i en suzuki ? Problem löst
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
hur varmt ska det bli i en suzuki ? Problem löst
Jag ägnade helgen åt att riva instrumenteringen i Jimnyn och rengöra fläkt och värmepaket , var fullt med löv o skit då det inte satt något kupefilter, var även taskigt flöde i värmepaketet så spolade det på alla tänkbara sätt och avslutade med varmvatten från pannan en bra stund. kändes som det blev bra flöde efter det.
det blåser varmt nu men mattas av lite om man kör med full fläkt, hur bra ska det vara ? jämför jag med min v50 som man nästan kan grilla korv framför fläkten så är det långt ifrån.
det blåser varmt nu men mattas av lite om man kör med full fläkt, hur bra ska det vara ? jämför jag med min v50 som man nästan kan grilla korv framför fläkten så är det långt ifrån.
Senast redigerad av eriko den ons nov 23, 2016 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Tjena eriko.
Jag har haft svårt med värmen i min Vitara (91a) & gjorde som du, samt att jag även bytt kylarvätskan flera gånger innan det nu verkar bli bättre..
För mig kommer det rostflagor & sätter igen värmepaketet. Jag spolar det baklänges med trägårdsslangen ungefär var tredje månad & tar reda på vattnet för analys därför vet jag detta om rostflagorna & efter varje spolning har jag bra värme igen.
Har satt en vanlig inne/ute termometer med utegivaren nerstucken i varmluftsutblåset för rutan. Jag har 50 till 55 grader på luften om det är runt nollan ute. Detta när det är som bäst.
När tempen sjunker under 35 grader brukar jag spola ur paketet igen.
Hoppas du finner nytta av svaret.
Jag har haft svårt med värmen i min Vitara (91a) & gjorde som du, samt att jag även bytt kylarvätskan flera gånger innan det nu verkar bli bättre..
För mig kommer det rostflagor & sätter igen värmepaketet. Jag spolar det baklänges med trägårdsslangen ungefär var tredje månad & tar reda på vattnet för analys därför vet jag detta om rostflagorna & efter varje spolning har jag bra värme igen.
Har satt en vanlig inne/ute termometer med utegivaren nerstucken i varmluftsutblåset för rutan. Jag har 50 till 55 grader på luften om det är runt nollan ute. Detta när det är som bäst.
När tempen sjunker under 35 grader brukar jag spola ur paketet igen.
Hoppas du finner nytta av svaret.
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8509
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Har du kollat så att kranen öppnas fullt.
På min Samurai gled vajerhöljet i fästklamman så att tråden inte kunde öppna kranen fullt.
Har inte kollat hur det är på Jimny.
Kanske inte samma konstruktion, men ett tips i alla fall.
På min Samurai gled vajerhöljet i fästklamman så att tråden inte kunde öppna kranen fullt.
Har inte kollat hur det är på Jimny.
Kanske inte samma konstruktion, men ett tips i alla fall.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Kanske läge att köra med kylarrens, maskindisk eller annat några omgångar om det nu är skit i elementet mm.
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Tackar för svar
Det har redan blivit dålig värme sedan jag spolade
Antar att cellerna är såpass igensatta att minsta lilla fastnar
Har beställt ett helt nytt värmepaket från demisterman.co.uk men vill inte att de också ska bli igensatt om det cirkulerar smuts i motorn så håller på o klurar p något passande filter att sätta före värmepaketet som klarar värmen och flödet?
Det har redan blivit dålig värme sedan jag spolade
Antar att cellerna är såpass igensatta att minsta lilla fastnar
Har beställt ett helt nytt värmepaket från demisterman.co.uk men vill inte att de också ska bli igensatt om det cirkulerar smuts i motorn så håller på o klurar p något passande filter att sätta före värmepaketet som klarar värmen och flödet?
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
fick nya värmeelementet igår, snabb frakt från England beställde i torsdags förmiddag
Det är tillverkat i koppar istället för aluminium som org är så hoppas det blir bra värme nu
uploading pictures
Det är tillverkat i koppar istället för aluminium som org är så hoppas det blir bra värme nu
uploading pictures
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Har bytt värmepaketet idag, blev dock inte så stor förbättring
Det såg lite annorlunda ut jämfört med ett org ca hälften antal vattenkanaler så funderar på om det helt enkelt är dåligt konstruerat? Skulle vilja ha tag på ett nytt original istället.
.
Det såg lite annorlunda ut jämfört med ett org ca hälften antal vattenkanaler så funderar på om det helt enkelt är dåligt konstruerat? Skulle vilja ha tag på ett nytt original istället.
.
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Koppar leder värme nästan dubbelt så bra som aluminium, så för den sakens skull tror jag det nya paketet är lika bra som det gamla.. Men det låter som du har massor med skit i systemet. Har du kollat så ventilerna öppnar? Någon skrev om vajerhölje som gled här ovan. Har du lossat bottenslangen på kylaren och undersökt skräp/föroreningar i systemet? Borde hamna där..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Ok, finns ingen kran på Jimny utan värmen går alltid genom paketet och sen styrs varm/kallluft med luftspjäll som jag kontrollerat att dom öppnar och stänger som de skall.
Böt kylarvätskan sist jag tog ur värmepaketet och tappade även ur systemet idag och filtrerade det för återanvändning, visst var det lite smutspartiklar men inte nå mycket
Böt kylarvätskan sist jag tog ur värmepaketet och tappade även ur systemet idag och filtrerade det för återanvändning, visst var det lite smutspartiklar men inte nå mycket
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Tjena.
Har du mätat tempen på luften i utblåsen, med en vanlig inne/ute termometer?
- Kommer du över 45´?
Jag har funderat på att montera in nåt typ filter, men nu verkar min temp bli stabilare (över 40´) Jag har nog haft rätt mycket skit som cirkulerat runt i systemet, har spolat värmepaketet med vattenslangen många gånger. Kan säga att det inte behövs mycket skit i paketet för att värmen sjunker.
Kanske man kan bygga ihop ett filter av en sån här..
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
Har du mätat tempen på luften i utblåsen, med en vanlig inne/ute termometer?
- Kommer du över 45´?
Jag har funderat på att montera in nåt typ filter, men nu verkar min temp bli stabilare (över 40´) Jag har nog haft rätt mycket skit som cirkulerat runt i systemet, har spolat värmepaketet med vattenslangen många gånger. Kan säga att det inte behövs mycket skit i paketet för att värmen sjunker.
Kanske man kan bygga ihop ett filter av en sån här..
http://www.rinkabyror.se/artikel/smutsfilter-15r/
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Har inte mätt mer termometer men ska göra det, men med fläkten på max är det endast handljummet 35-40 grader skulle jag tippa, med lägsta fläkt bra mycket varmare men inte så det känns för varmt för att hålla kvar handen. Provade med ett stort gammalt värmepaket som farsan haft i sin land Rover och det blev riktig bastuvärme snabbt. De är dock för stort för att kunna montera som extra på nått bra sätt
photo storage
upload an image
photo storage
upload an image
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ?
Problemet löst nu, fick tag på ett original på eBay som ger brutalgrym värme , det nya från demisterman.co.uk var helt enkelt kasst
free upload pictures
free upload pictures
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: hur varmt ska det bli i en suzuki ? Problem löst
Troligtvis är det första du köpte anpassat för sydligare breddgrader. Kan bli samma bekymmer för folk som privatimporterar bilar ifrån Tyskland tex. Värmepaketen är för glesa
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)