Jimmy 2006 med mytisk gremlin - fixat!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jimmy 2006 med mytisk gremlin - fixat!!
Hej!
Ok, jag har en Jimmy 2006 M13A som startar finfint varm och kall, går utmärkt ända till dess den blir normalvarm. Då sker det som bäst beskrivs som ett slut-på-bensinen-scenario i 1-5sek och sedan försvinner. Ibland återkommer det efter en stund, ibland inget mer på resten av resan. Jag har bytt kamaxel- och vevaxelsensor, trottelsensor, en lambda och jag kan koppla bort den andra med samma beteende kvar, gjort ren EGR ventilen, gjort ren MAP sensorn och kan koppla bort den med samma beteende kvar, ODB2 ger inga ledtrådar och jag finner inga felkoder som kan ge ledtrådar. 11000mil och väl omhändertagen... Jag har funderat på vakuumlås i tanken och testade utan tanklock - samma sak. Min fantasi börjar ta slut! Vad mer kan jag kolla??
______________________________-
Efter att ha mätt bränsletryck så att det inte var ngt konstigt med pump el regulator gav jag upp och lämnade in den till El&Diesel. De fick leta ett tag innan de hittade... (trumvirvel!) ...en trasig tändspole! De bytte den och jag hämtade bilen. Tyvärr hade ett liknande problem uppstått då bilen var kall, men jag chansade och bytte den andra spolen. Allt funkar!! Grymt underligt problem och jag drog inte alls paralleller till ett tändningsrelaterat fel. Så, BorkJonas, lite sent förslag men det var rätt.
Mvh,
//Fredrik
Ok, jag har en Jimmy 2006 M13A som startar finfint varm och kall, går utmärkt ända till dess den blir normalvarm. Då sker det som bäst beskrivs som ett slut-på-bensinen-scenario i 1-5sek och sedan försvinner. Ibland återkommer det efter en stund, ibland inget mer på resten av resan. Jag har bytt kamaxel- och vevaxelsensor, trottelsensor, en lambda och jag kan koppla bort den andra med samma beteende kvar, gjort ren EGR ventilen, gjort ren MAP sensorn och kan koppla bort den med samma beteende kvar, ODB2 ger inga ledtrådar och jag finner inga felkoder som kan ge ledtrådar. 11000mil och väl omhändertagen... Jag har funderat på vakuumlås i tanken och testade utan tanklock - samma sak. Min fantasi börjar ta slut! Vad mer kan jag kolla??
______________________________-
Efter att ha mätt bränsletryck så att det inte var ngt konstigt med pump el regulator gav jag upp och lämnade in den till El&Diesel. De fick leta ett tag innan de hittade... (trumvirvel!) ...en trasig tändspole! De bytte den och jag hämtade bilen. Tyvärr hade ett liknande problem uppstått då bilen var kall, men jag chansade och bytte den andra spolen. Allt funkar!! Grymt underligt problem och jag drog inte alls paralleller till ett tändningsrelaterat fel. Så, BorkJonas, lite sent förslag men det var rätt.
Mvh,
//Fredrik
Senast redigerad av Fredrik1 den ons aug 09, 2017 14:41, redigerad totalt 2 gång.
Re: Jimmy 2006 med mytisk gremlin - fler idéer emottages gär
Det första som poppar upp i huvudet är .. Ånglås.
Ingen bränsleledning som sitter för nära avgasrör / grenrör ?
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Ånglåsen försvann ut genom dörren tillsammans med förgasaren...JZ skrev:Det första som poppar upp i huvudet är .. Ånglås.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Har du hittat orsaken? Min Jimny har börjat uppföra sig likadant...
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
Tändspole???
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Tempgivare??
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Jimmy 2006 med mytisk gremlin - fixat!!
Se ovan. Problemet är nu löst! Mvh, //Fredrik
Då vet jag var jag ska börja leta. Tack.
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
VW Amarok 4WD
//Jonas