Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Kom in på det här forumet av en slump via Google, och fastnade i denna tråd trots att jag inte är (eller rättare sagt var ) något jättefan av denna typ av bilar. Har sträckläst tråden från sida 1 under de senaste dygnet. Kul att i princip alla bilder fungerar trots att det är ett tag sedan tråden startades!
Jag är grymt imponerad av ditt bygge och framförallt ditt driv till att färdigställa saker trots motgångar och incidenter, förutsättningar som lokal och liknande. Känns väldigt seriöst och gediget rakt igenom, sen tycks inget ha lämnats åt slumpen.
Kommer garanterat titta in här igen inom snar framtid.
Och jag håller med en kommentar tidigare i tråden, det är ingen bil längre, det är en best
Jag är grymt imponerad av ditt bygge och framförallt ditt driv till att färdigställa saker trots motgångar och incidenter, förutsättningar som lokal och liknande. Känns väldigt seriöst och gediget rakt igenom, sen tycks inget ha lämnats åt slumpen.
Kommer garanterat titta in här igen inom snar framtid.
Och jag håller med en kommentar tidigare i tråden, det är ingen bil längre, det är en best
Re: Robes Wrangler "Recon"
Kul att vi fick komma och titta på bygget. Fick med mig några idéer om hur jag ska bygga min.
Hör av dig om du har vägarna förbi Köping (varför man nu ska ha det) så är du välkommen till Larpers Garage
Ha det gott /Bullen
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Robes Wrangler "Recon"
Hej!Bamzefan skrev:Kom in på det här forumet av en slump via Google, och fastnade i denna tråd trots att jag inte är (eller rättare sagt var ) något jättefan av denna typ av bilar. Har sträckläst tråden från sida 1 under de senaste dygnet. Kul att i princip alla bilder fungerar trots att det är ett tag sedan tråden startades!
Jag är grymt imponerad av ditt bygge och framförallt ditt driv till att färdigställa saker trots motgångar och incidenter, förutsättningar som lokal och liknande. Känns väldigt seriöst och gediget rakt igenom, sen tycks inget ha lämnats åt slumpen.
Kommer garanterat titta in här igen inom snar framtid.
Och jag håller med en kommentar tidigare i tråden, det är ingen bil längre, det är en best
Sträckläst tråden på 111 sidor?! Imponerande! Kul att du fastnade och stort tack för att du registrerade dig på forumet och bjöd på de fina orden. Titta gärna in igen och skriv en rad, alltid uppskattat!
Det stämmer, nånstans på vägen så slog det slint
Re: Robes Wrangler "Recon"
Hittade det här gamla klippet som säkert är 4-5 år gammalt! Jag har ALDRIG upplevt så mycket insekter tidigare! Det var som en skräckfilm. Bromsar stora som femkronor. Varmt så in i helvete också så det gick inte att klä på sig för att undkomma. Punkteringen var väldigt ovälkommen kan jag säga...
Njut!
Njut!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Haha. Fy tusan.
Såg ut som insekterna var större utmaning än off roaden, trots att det var tuff körning.
Såg ut som insekterna var större utmaning än off roaden, trots att det var tuff körning.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Börjar bli klart med dämpare runt om nu. Testkörning 1 april om allt går som jag tänkt.
Helsvetsat alla fästen till bakdämparna.
De blir ganska långa! Ställer kompression och retur innan montering på bilen.
Reservoirerna hamnar på buren. Lättåtkomligt till komp justeringarna.
Ride height. Ca 160mm kompslag.
Reservhjulet med ny beadlock-fälg monterad.
Drog om bromsrör, kablar till E-lockern och luftningsslang till bakaxeln. Tidigare satt de fast i ramen rakt ovanför diffklumpen och sedan ned till klumpen. Men det är väldigt tight med utrymme där vid full bump och bromsslangen var lite för kort för full droop så jag drog om de längs ena övre bärarmen istället. Helst hade jag velat ha de på ovansidan bärarmen men det är så tight mot tanken vid full bump att det inte går. Så de får gå på sidan istället. Förmodligen kommer jag inte ha några stenar som rotar sig in så högt upp. Det fanns inga repor på bärarmarna så det har inte hänt tidigare iaf...
/Robin
Helsvetsat alla fästen till bakdämparna.
De blir ganska långa! Ställer kompression och retur innan montering på bilen.
Reservoirerna hamnar på buren. Lättåtkomligt till komp justeringarna.
Ride height. Ca 160mm kompslag.
Reservhjulet med ny beadlock-fälg monterad.
Drog om bromsrör, kablar till E-lockern och luftningsslang till bakaxeln. Tidigare satt de fast i ramen rakt ovanför diffklumpen och sedan ned till klumpen. Men det är väldigt tight med utrymme där vid full bump och bromsslangen var lite för kort för full droop så jag drog om de längs ena övre bärarmen istället. Helst hade jag velat ha de på ovansidan bärarmen men det är så tight mot tanken vid full bump att det inte går. Så de får gå på sidan istället. Förmodligen kommer jag inte ha några stenar som rotar sig in så högt upp. Det fanns inga repor på bärarmarna så det har inte hänt tidigare iaf...
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Re: Robes Wrangler "Recon"
Klokt å placera ledningar å kablar på övre bärarmen. Ja gjorde oxå de både fram å bak. De känns som dom sitter mest skyddade där.
Kämpa på Robin!
Kämpa på Robin!
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Robes Wrangler "Recon"
Har idag provkört för första gången med Öhlinare i alla fyra hörn. Kommer utförligare rapport och bilder senare. Vi testade även dämparna vid landning och den settingen jag satt ihop tar landningarna fint. Det är helt odramatiskt i bilen när man landar.
Senast redigerad av Robe den sön apr 02, 2017 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag tittade på filmen,jag tror att du får lite dramatik med mer fart
Re: Robes Wrangler "Recon"
Allting är ju relativt Men jag tänker inte köra vildare (med avsikt) än det här. Risken att något annat går sönder, tex axlarna, vid värre landningar ökar avsevärt och om jag ska tävla så är det viktigt att allt håller länge eftersom tävlingarna håller på i ungefär 12 timmar.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Så nu e du min nya idol! Jag har alltid velat ha en bil som tål att hoppa med (tidigare tänkt buggybygge men nu hmmm)
Vad är det för tävlingar du tänkt köra?
Tack för en underbar tråd följt den i några år nu känns det som.
Vad är det för tävlingar du tänkt köra?
Tack för en underbar tråd följt den i några år nu känns det som.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Robes Wrangler "Recon"
Ser grymt ut!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Tack. Planen är Challenge-tävlingar i mån av tid.
Lite bilder från helgen!
Jag fick besök av en jeeper från Kanada, Jamie, och en kollega till honom från Brasilien. Jamie har ägt en YJ, en TJ och bygger just nu ett coolt rörchassie med LS åtta osv osv.
Vi anlände till området och hjälpte till att fixa bakbromsen som inte ville släppa på en JK.
Halvrisigt väder. På väg ut till området.
Det tog ungefär 5 minuter så var bilen ur spel. Vi körde 40km/h och bakom en buske gömde sig en rejäl sten som vi inte såg. Jag träffade den rakt på med vänster framhjul och bilen slungades upp i luften och vi åkte på två hjul ett tag innan vi kom ner på alla 4. Jag kände att något var tokigt med styrningen och jag var säker på att vi slitit loss hela knuckeln med hjul och allt. Det var en sån jäkla smäll!
Här är stenen vi körde på.
Vi klev ut och inspekterade. Allt såg helt ut... jäkligt konstigt! Men så såg vi att det rann olja från styrsnäckan. Locket hade spruckit av tryck-peaken när hjulet träffade stenen och jag höll hårt i ratten.
Vi tog oss ut ur skogen utan servo (fy fan, jag lider med er som INTE har servo i era bilar!!) till parkeringen. Åkte hem och hämtade en annan snäcka och drog till Biltema för att köpa slang. Tog 2h så var vi på rull igen! Jaime var den som skruvade mest. Kändes nästan som man flugit in en mekaniker
Här är sprickan i snäckan.
Sen gjorde vi lite nytta! Ett träd hade fallit rakt över vägen genom träsket som leder till ett nytt körområde. JKn hängde sig på buken över trädet så vi började med att wincha tillbaka honom.
Sen satte Jamie snöret runt stocken så winchade vi bort det från träsket.
Lite isblock som letat sig in runt framaxeln.
Vi winchar loss en fellow jeeper.
Så här glada blev de geggiga pöjkarna!
På rull igen!
Vi tog ner ännu ett dött fallfärdigt träd.
Jättemysigt väder att köra i utan ruta och halvdörrar!
Två bilder från hopp-testet.
Vi körde med 1 bar i däcken. De blir nästan helt platta vid landning. Man skulle ha sånt där tryckluftsystem så man kan tömma/fylla däcken från kupén. Perfekt att köra 0.3 vid krawling och runt 1 på snabbare partier.
Jag och Jamie som hade en rolig dag på Rörken!
/Robin
Lite bilder från helgen!
Jag fick besök av en jeeper från Kanada, Jamie, och en kollega till honom från Brasilien. Jamie har ägt en YJ, en TJ och bygger just nu ett coolt rörchassie med LS åtta osv osv.
Vi anlände till området och hjälpte till att fixa bakbromsen som inte ville släppa på en JK.
Halvrisigt väder. På väg ut till området.
Det tog ungefär 5 minuter så var bilen ur spel. Vi körde 40km/h och bakom en buske gömde sig en rejäl sten som vi inte såg. Jag träffade den rakt på med vänster framhjul och bilen slungades upp i luften och vi åkte på två hjul ett tag innan vi kom ner på alla 4. Jag kände att något var tokigt med styrningen och jag var säker på att vi slitit loss hela knuckeln med hjul och allt. Det var en sån jäkla smäll!
Här är stenen vi körde på.
Vi klev ut och inspekterade. Allt såg helt ut... jäkligt konstigt! Men så såg vi att det rann olja från styrsnäckan. Locket hade spruckit av tryck-peaken när hjulet träffade stenen och jag höll hårt i ratten.
Vi tog oss ut ur skogen utan servo (fy fan, jag lider med er som INTE har servo i era bilar!!) till parkeringen. Åkte hem och hämtade en annan snäcka och drog till Biltema för att köpa slang. Tog 2h så var vi på rull igen! Jaime var den som skruvade mest. Kändes nästan som man flugit in en mekaniker
Här är sprickan i snäckan.
Sen gjorde vi lite nytta! Ett träd hade fallit rakt över vägen genom träsket som leder till ett nytt körområde. JKn hängde sig på buken över trädet så vi började med att wincha tillbaka honom.
Sen satte Jamie snöret runt stocken så winchade vi bort det från träsket.
Lite isblock som letat sig in runt framaxeln.
Vi winchar loss en fellow jeeper.
Så här glada blev de geggiga pöjkarna!
På rull igen!
Vi tog ner ännu ett dött fallfärdigt träd.
Jättemysigt väder att köra i utan ruta och halvdörrar!
Två bilder från hopp-testet.
Vi körde med 1 bar i däcken. De blir nästan helt platta vid landning. Man skulle ha sånt där tryckluftsystem så man kan tömma/fylla däcken från kupén. Perfekt att köra 0.3 vid krawling och runt 1 på snabbare partier.
Jag och Jamie som hade en rolig dag på Rörken!
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
De där borde vi nästan göra om. De är några år sedanRobe skrev:Hittade det här gamla klippet som säkert är 4-5 år gammalt! Jag har ALDRIG upplevt så mycket insekter tidigare! Det var som en skräckfilm. Bromsar stora som femkronor. Varmt så in i helvete också så det gick inte att klä på sig för att undkomma. Punkteringen var väldigt ovälkommen kan jag säga...
Njut!