Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön mar 19, 2017 23:05

Efter att kompisen fått ordning på sin bil, åkte vi vidare. Det blev en natt till i Rumänien.

Bild

Bild
Hitta en fin plats vid en sjö. När allt var klart för natten så hittade någon ett dött djur, 50 meter ifrån oss. Får eller kanske en hund, vet inte. Vi var inte sugna på att flytta campen. Platsen vi var på, var den enda på den här vägen. Vi visste inte om kadavret skulle dra till sig något rovdjur. När vi satt och diskuterade just detta så hoppade det fram en hjort. Vi hoppade också, kan jag lova.

Nästa dag åkte vi över Donau och in i Bulgarien. Det var lite småsunkigt i Bulgarien, man visste inte riktigt om husen var övergivna eller inte. Campa en natt och sen in i Serbien. Det har bara varit transportsträckor sedan Rumänien. Frun fick provköra Patrolen lite i Serbien, hon har inte kört den så mycket. Naturligtvis kommer vi in i en stad redan efter någon mil. Att som utbränd (ej stress tålig)köra en bil man inte är van med i en Serbisk stad, är inget jag rekommenderar. Vi stannade mitt på vägen och bytte tillbaka.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön mar 26, 2017 20:55

Gräns stationen till Serbien. Tycker nog att den lille är lite småkaxig när hon knallar omkring bland tullare och lastbilar.

Bild

Bild
Första glimten av medelhavet från Montenegro.

Bild
Vi ska ner till staden Kotor, där båten ligger. Gumman har jobbat på lyxkryssare, konstigt nog iom att hon lätt blir sjösjuk. Så hon har redan varit här... hon har till och med varit på Sydpolen, så det borde jag ha räknat ut. Fin serpentinväg ner till Kotor. Ingen off road här tyvärr.

Bild
Kotor
Notera den lilla Fiaten. Vita bilen bakom ser gigantisk ut.

Bild
Nästan 40 grader varmt och ingen AC
Jag vet att hon ska sitta fast, men man får överväga risker ibland. Just här var värmeslag den största risken. Vi stannade och badade. Bara att parkera efter kanten och hoppa i.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » sön mar 26, 2017 21:15

Hur gick gränsövergången in mot Serbien?
De är ju inte med i EU och brukar vara lite tjuriga, bilar brukar tömmas och släp likaså (iaf de gånger jag passerat).
Med din packning skulle det kännas jobbigt.
:woot:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån mar 27, 2017 10:19

Det var ingen gräns som var jobbig. Vill bara titta i passet. Lastbilarna verkar det ta lång tid för, men det har väl med tullning och göra. Vad jag har hört så är Serberna jobbiga om du kommer från Kosovo, men det är som sagt bara vad jag har hört.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » mån mar 27, 2017 21:41

Serbien har väl vad jag vet fortfarande inte erkänt Kosovo som ett eget land så där pågår väl lite stridigheter då och då vad jag förstått... kollar man karta typ Google finns där inte ens en riktig gräns.
Så där har jag medvetet undvikit att passera.
Serbien har jag aldrig kört in i med bil men väl mc och bilisterna har alltid fått tömma ut allt.
Har de sen släp så åker även det ut.
Bosnien är lite mildare (inte heller de är med i EU) och där har jag passerat med bil och då rotade de, något revs dock aldrig ut.
Med mc kollar de som vanligt inget.

Vad har du för reseplaner för 2017 då??
:jump:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis mar 28, 2017 10:09

Med risk för att vara tjatig, så blir det Rumänien igen. Bara en månad kvar :jump:
Men den här gången blir det med en arbetskompis. Jag har tjatat på honom i ett par år och nu har han äntligen repat mod. En riktig bonnlurk som helst är kvar hemma på tomten. Min förhoppning är att det blir lite hårdare off road.

Jag frågade honom igår om han hade koll på vad han skulle ta med.
-Jaa... tandborste... och motorsåg, sa han. Så han verkar ha koll på läget.

Planerar en familjeresa i höst också. Vi får se vilken väg vi väljer, men målet är Albanien.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons mar 29, 2017 10:27

Bild

Bild
Mina julklappsböcker läser jag ofta, om jag inte kollar google earh.

Bild
Lite och göra på Patrolen också. Tog med bilen och blåste ur ramen med kompressorn. Med kompressor så menar jag en sådan där dieseldriven på hjul, som man kan dra efter bilen. Halv tums rör som "blåsmunstycke". Fyllde sedan slangen med tectyl och blåste igen. Funkade så där, får nog göra om det med andra grejor. En sådan kompressor funkar kanon att blåsa upp tjuriga däck.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis apr 11, 2017 20:40

Fästet är nu färdigt, sparar lite rost så jag har att göra i höst :roll:
Vaccinerat mig med det som rekommenderas, bättre sent än aldrig.

Patrollen har jag tömt på alla grejor, för att få lite överblick på vad jag släpar runt på. Fyllde hela garage golvet, allt mellan himmel och jord. Den här gången tänkte jag packa lite extra recovery gear iom att vi är ensam bil. När vi var i Rumänien April 2015 så var det väldigt lerigt. Egentligen så borde jag sätta på Fedima däcken, men bilen blir hopplöst sömnig då. Hoppas på att vi kommer fram med BF M/T däcken.

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Spikens garage

Inlägg av Knugcab » fre apr 14, 2017 11:33

Helt underbar läsning, har suttit och läst genom hela tråden.....
Fint se denna sidan av offroading också och inte bara brötande i lerpölar med yxbyggen, även om det så klart är kul det med.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör apr 15, 2017 16:33

Va kul att du tycker det :tumbup:
Det var med yxbyggen det började. Bilarna blev större och större och lerhålen blev djupare och djupare. Men efter första off road resan så var jag fast, riktigt fast. Kombinationen av fantastisk natur och fri körning är obetalbart. Spänningen ökar med antal mil hemifrån. Tänk er en vadning hemma där vattendjupet når dörrhandtagen, lika spännande i Rumänien (exempelvis) om nivån når upp till naven.

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Hill-Willy » lör apr 15, 2017 18:10

Läst och följt denna tråd noggrant. Du drömmer det liv som i mina ögon är drömlivet. I allafall utifrån denna tråd. När jag köpte min Pajero så hade jag bilderna av storslagna vyer och häftiga vägar när man är på kringresande fot. Sen att upptäcka din tråd och se med stor förtjusning hur någon annan gör just detta är fantastiskt. Din tråd ger mig "kommaiväg-ångest". Vill inte vara kvar här. Vill iväg ut och resa, NU! :tumbup: :beer:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Spikens garage

Inlägg av olle67 » lör apr 15, 2017 18:42

Åk me Spiken då,hade själv gärna deltagit med en bil... :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » lör apr 15, 2017 19:15

Spiken skrev:...Spänningen ökar med antal mil hemifrån...
Personligen kan jag känna ett visst pirr redan när man rullar ombord på färjan, när körplåtarna skramlar under en osv....
:jump:
Hill-Willy skrev:...När jag köpte min Pajero så hade jag bilderna av storslagna vyer och häftiga vägar när man är på kringresande fot...
Det är drömmarna man lever på, men oftast inte bara.. det kan krävas även lite minnen, så se gärna till att genomföra iaf någon tripp!
Sen går det inte att komma ifrån att det även går att vara "tältromantiker".
Dvs en sådan som har grejerna, drömmarna och allt... men liksom inte åker iväg.
Man nöjer sig med att HA sakerna, det kan ge lugn och inre frid och nära drömmarna än mer...
Många drömmer hela livet utan att åka nånstans, och det är faktiskt rätt okej det med.
:tumbup:

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Hill-Willy » lör apr 15, 2017 19:41

Hill-Willy skrev:...När jag köpte min Pajero så hade jag bilderna av storslagna vyer och häftiga vägar när man är på kringresande fot...
Portland skrev:Det är drömmarna man lever på, men oftast inte bara.. det kan krävas även lite minnen, så se gärna till att genomföra iaf någon tripp!
Sen går det inte att komma ifrån att det även går att vara "tältromantiker".
Dvs en sådan som har grejerna, drömmarna och allt... men liksom inte åker iväg.
Man nöjer sig med att HA sakerna, det kan ge lugn och inre frid och nära drömmarna än mer...
Många drömmer hela livet utan att åka nånstans, och det är faktiskt rätt okej det med.
:tumbup:
Bilat en hel del genom Europa med min familj (föräldrar och brorsa). Så kärleken för det finns där. Ekonomin, njae. Men har bestämt mig för att inte låta dessa drömmar endast förbli drömmar.
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör apr 15, 2017 21:20

@Portland: Gillar också "körplåts skramlet" och sedan gå upp på akterdäck och titta på "street:an" som blir efter båten, vet inte vad det heter, men frun och jag kallar det för det.

@Hill-Willy: Vet exakt hur du känner, EXAKT! Problemet är att det är vanebildande. Jag skulle aldrig bränna en semesterdag på en "vanlig" semester. När vi gifte oss och folk frågade om vad vi ville ha i bröllopspresent så ropade frun och jag i kör: DIESEL!!! säger väl lite hur illa det är :wink:

Skriv svar