Jo jag turbokonverterade en 4,2:a för tre år sedan, när jag väl började kolla på hur jag skulle bygga den så blev det väl som vanligt och jag tog i ganska ordentligt. Det går ju att göra ganska enkelt och i princip bara montera en liten turbo, största bekymret då är att dieselpumpen inte justerar dieselmängden efter laddtrycket. Det finns hur mycket som helst att läsa på
Patrol4x4 om man orkar, en sak som är bra att veta är att 4,2:orna finns i några olika varianter och därmed tål olika mycket laddtryck. Om jag kommer ihåg rätt så tål de "svagaste" 1,0 bar och är fortfarande pålitliga, medan de starkaste som bland annat har oljekylning med munstycken under kolvarna (som min) utan problem tål 2,0 bar.
Under mitt bygge kom jag fram till att bästa lösningen för min motor var att montera en dieselpump från en 4,2:a med turbo, jag hittade min i Nya Zeeland renoverad med större 12mm dieselelement och inställd för en Mitsubishi TD05H-18G turbo så en sådan fick det bli. Eftersom de hade provat ut det konceptet ordentligt och som mest fått ut en bit över 1000 Nm så var en värre koppling också ett krav, och för att slippa sinterlameller men ändå tåla momentet blev det en NPC Viper koppling från Australien, som jag fick göra nya fästhål i svänghjulet för. Grenrör hittade jag ett färdigt gjutet som passade för väldigt bra pris (men tyvärr verkar de ha blivit svåra att hitta nu) och insugsplenum/intercooler svetsade jag ihop själv av lite olika delar, jag kör med en laddtrycksreglering och stryper oftast laddtrycket vid 1,5 bar, det räcker gott ändå!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lite bilder på bygget finns på
min hemsida.
Jag har förresten aldrig tyckt att bromsarna på min varit för klena, och utöver att de är i bra skick så har jag bara stålomspunna bromsslangar och bortplockad lastavkänningsventil (eftersom den läckte och bromsarna fungerade utmärkt med bara en T-koppling istället). Möjligtvis om bromsarna på framaxeln från Y61 som sitter på min är lite bättre också.
![Bild](http://www.mecu.se/4x4/TD42_2017-03l.jpg)