Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » lör apr 15, 2017 21:31

Spiken skrev:"street:an"
Fortsätt ni kalla det så, annars heter det aktersvall.
:tumbup:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Spikens garage

Inlägg av Knugcab » lör apr 15, 2017 22:20

Spiken skrev:Va kul att du tycker det :tumbup:
Det var med yxbyggen det började. Bilarna blev större och större och lerhålen blev djupare och djupare. Men efter första off road resan så var jag fast, riktigt fast. Kombinationen av fantastisk natur och fri körning är obetalbart. Spänningen ökar med antal mil hemifrån. Tänk er en vadning hemma där vattendjupet når dörrhandtagen, lika spännande i Rumänien (exempelvis) om nivån når upp till naven.
Jo jag är helt och hållet med på vad du menar.

Det enda jag undrar är hur det funkar att åka Patrol längre sträckor.... Jag har också en Nissan diesel med liknande konstruktionsdatum och den är hemsk att åka till grannkommunen med. :rodnar:

Bättre komfort i en Y60 eller får man bara helt enkelt vänja sig?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön apr 16, 2017 15:29

Jag har nog vant mig med komforten :wink:
Absolut inte den bästa, har haft King cab som bruksbil och tycker nog att den är lite bekvämare. Men har man gott om tid och åker på småvägar så gör det ingenting. Orkeslös, skramlig och stötig är bara charmigt. Ska man åka så långt som möjligt, på kortast tänkbara tid så är inte min Y60 optimal.

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Spikens garage

Inlägg av Knugcab » sön apr 16, 2017 20:24

Vad håller du för marschfart? Tycker Kingen slutar vara behaglig i 50 ungefär och när man maxar ut den i 80 så vill man ju bara dö... :shock: ....och om då Y60 är snäppet värre som du säger.... :lol:

Kanske jag behöver härdas en hel del hör jag. :rodnar:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön apr 16, 2017 20:45

Brukar marscha 90, om det är absolut plant. Det är inte ovanligt med ordentliga backar, då sackar det ordentligt. Flera gånger som jag fått gå ner på lågväxlarna. Då är det bra med manuella nav.

Vi klockade Patrollen 0-100km/t. Jag gav allt som fanns, 52 sekunder på plan mark.

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Mecu » mån apr 17, 2017 11:28

Jag tycker att det är riktigt roligt att du lägger ut bilder och skriver om era resor, jag ska försöka att komma iväg på något liknande någon gång, även om min bil är lite väl skogsanpassad för riktiga långresor!
Jag kommer ju ihåg att originalmotorn i Patrolen var slö, men inte att det var så illa! Jag klockade min nu med Gps-logger till 13 sekunder upp till 100 km/h så jag är nöjd med mitt motorbygge förstås, och min bil väger ändå 3 ton! :)
Allt är ju relativt men trots att jag annars åker Audi på asfalt så tycker jag att min Patrol går bra att åka runt 100 km/h längre sträckor med 37" Trepador Competition och borttagen golvmatta, fast 80-90 är bättre för dieselförbrukningen, då kan den faktiskt landa strax över litern per mil.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån apr 17, 2017 17:21

@Mecu: Var det du som hade 4.2a med turbo?
13 sekunder :shock:
Då hinner du upp till 100 och ner till 0. Två gånger, och förmodligen upp till 100 igen, innan jag kommit upp i 100.

Har tittat på turbokit från Australien, men är lite orolig över att ladda på en så gammal motor.
Hittills (peppar peppar ta i trä) så är väl tillförlitligheten mitt trumfkort.
Hur är dina bromsar med 37"or?

Just transport sträckorna är väl det sämsta med min bil. Tung, orkeslös och bromsarna känns svaga med 33"or. När jag kör offroad så är den perfekt. Så jag svär hela vägen till Rumänien, sen ler jag så länge jag är där, och sen svär jag hela vägen hem.

Senaste resan var det en Land cruiser med (tror det var en HDJ80), snarlik årsmodell och lika tunga.
Han hade:
35"or
3,75:1 i axlarna
4.2 turbo motor.

Jag har:
33"or
4,11:1 i mina axlarna
4.2 slö diesel
Den förbannade Toyotan bara stormade iväg, om man jämför med min Patroll.

Så jag är lite i valet och kvalet. Turbo konvertera, Toyota motor eller härda ut?

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Spikens garage

Inlägg av JZ » mån apr 17, 2017 17:55

Sticker ut hakan lite..

Utan att ha kunskap om just din motortyp, så vågar jag påstå att i princip alla oöppnade (hyfsat friska) motorer klarar en överladdning på upp till ca 0.6 - 0.7 bar.
Ger klart märkbar effektökning utan att fresta allt för mycket. :D
Att investera i en avgastempmätare är dock att rekommendera :tumbup:

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Mecu » mån apr 17, 2017 18:32

Jo jag turbokonverterade en 4,2:a för tre år sedan, när jag väl började kolla på hur jag skulle bygga den så blev det väl som vanligt och jag tog i ganska ordentligt. Det går ju att göra ganska enkelt och i princip bara montera en liten turbo, största bekymret då är att dieselpumpen inte justerar dieselmängden efter laddtrycket. Det finns hur mycket som helst att läsa på Patrol4x4 om man orkar, en sak som är bra att veta är att 4,2:orna finns i några olika varianter och därmed tål olika mycket laddtryck. Om jag kommer ihåg rätt så tål de "svagaste" 1,0 bar och är fortfarande pålitliga, medan de starkaste som bland annat har oljekylning med munstycken under kolvarna (som min) utan problem tål 2,0 bar.

Under mitt bygge kom jag fram till att bästa lösningen för min motor var att montera en dieselpump från en 4,2:a med turbo, jag hittade min i Nya Zeeland renoverad med större 12mm dieselelement och inställd för en Mitsubishi TD05H-18G turbo så en sådan fick det bli. Eftersom de hade provat ut det konceptet ordentligt och som mest fått ut en bit över 1000 Nm så var en värre koppling också ett krav, och för att slippa sinterlameller men ändå tåla momentet blev det en NPC Viper koppling från Australien, som jag fick göra nya fästhål i svänghjulet för. Grenrör hittade jag ett färdigt gjutet som passade för väldigt bra pris (men tyvärr verkar de ha blivit svåra att hitta nu) och insugsplenum/intercooler svetsade jag ihop själv av lite olika delar, jag kör med en laddtrycksreglering och stryper oftast laddtrycket vid 1,5 bar, det räcker gott ändå! ;)
Lite bilder på bygget finns på min hemsida.

Jag har förresten aldrig tyckt att bromsarna på min varit för klena, och utöver att de är i bra skick så har jag bara stålomspunna bromsslangar och bortplockad lastavkänningsventil (eftersom den läckte och bromsarna fungerade utmärkt med bara en T-koppling istället). Möjligtvis om bromsarna på framaxeln från Y61 som sitter på min är lite bättre också.

Bild

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån apr 17, 2017 19:42

Det där såg ju riktigt trevligt ut :tumbup:
1000Nm :shock:
Jag har en F-250 med en Powerstroke 7.3 som är chippad, den ska ge 800Nm och är ett monster att köra, jämfört med min Patrol.

Jag skulle vara nöjd med bara en liten effekt höjning, men kan ingenting om turbo konverteringar.
Har funderat på att byta axlarna till 4.625:1 men frågan är hur mycket det ger. Hon varvar ganska bra redan när man ligger i 90. Har varit uppe i 115 km/t och då varvar hon som ett jet plan.

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Mecu » mån apr 17, 2017 20:55

Äsch, en liten effekthöjning blir man sällan nöjd med! Nejdå jag förstår hur du menar, om du fick på en liten turbo och ett laddtryck på max 1 bar skulle det nog bli lagom så borde du slippa byta koppling mm och intercooler tycker jag också att du skulle klara dig utan. Förutom det uppenbara att avgassystemet måste byggas om för att montera turbon och lite enklare rördragning behövs på luftsidan så var det ju det här med att dieselpumpen ska justera dieselmängden efter laddtrycket. Det kallas ibland för ALDA-klocka, det är en tryckklocka på dieselpumpen som kopplas till turbons utlopp.

Om du är intresserad så kan du gärna lägga upp en bild på din motor där dieselpumpen syns så kanske jag kan ge fler tips. Sedan om du bestämmer dig för att turbokonvertera tycker jag att du ska försöka få lite tips och hjälp av någon turbokunnig som kan vara med en del så blir det enklare och bättre.
Senast redigerad av Mecu den mån apr 17, 2017 21:06, redigerad totalt 1 gånger.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån apr 17, 2017 21:02

Blir det turbo så vore det trevligt med ett komplett "bolt on" kit.
Du har en tecknad bild på pumpen tidigare i tråden, där med torskoljan :lol:
Vad jag förstått så är det bara Patroler byggda för Ryss och mellanöstern som har den pumpen.

sidan 9 var det. Man ser bara bak kanten på pumpen, men det är den som skiljer.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån apr 17, 2017 21:25

Svetsat lite på ramen, var ganska dåligt under fästet till Panhard staget.
Bild

Bygger nytt fäste. Liften funkar bra som plåtbock.
Bild

Nästan klart.
Bild

Det här hade jag inte räknat med :aargh: Patrolen har alltid varit helt droppfri på allting. Kommer inte att ha tid och fixa detta innan resan :|
Bild

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Mecu » mån apr 17, 2017 21:38

Jag såg den förut men jag kan inte se säkert vad det är för typ av pump av det. Dock så ser det ut som avstängningsarmen till dieselflödet i högra överkanten på den bilden, och vad jag vet så används den på bla Mercapumpar att koppla en ALDA-klocka till, men jag vet inte om någon gjort det på en Nissan-pump tyvärr. På min pump sitter ALDA-klockan högst upp, med ett membran under locket som trycks ner av laddtrycket genom en slang från turbon.

Bild

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis apr 18, 2017 22:03

Jag får fördjupa mig i ämnet efter höstresan. Jag är djäkligt avis på din spis Mecu. Tack för infon så länge, kan bli en uppföljning...

@JZ -klart du ska sticka ut hakan :tumbup: Vad ska avgastempmätaren visa då? Vart ska den sitta? Så nära turbon som möjligt?

Skriv svar