chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mercedes
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: fre aug 07, 2009 22:50
Ort: Stöde

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av mercedes » fre mar 31, 2017 22:12

cruiserpatrol skrev:
cruiserpatrol skrev:
mercedes skrev: Blev det skillnad på låga varv eller märktes skillnaden först när turbon börjar "ladda"?
Lite skillnad blev det, men självklart ingen jätteskillnad. Bilen känns dock helt klart mycket piggare nu. Det ska bli spännande att testa skillnaden vid offroadkörning också. Och se om bränsleförbrukningen påverkas - även om jag inte har särskilt mycket underlag.
Jag tar tillbaka. Det blev inte lite skillnad. Det blev mycket skillnad. Det är som en annan bil! I dag hade den av någon anledning stängt av "boostern", fast det visste jag inte och jag körde runt en stund och tyckte att bilen kändes lite allmänt småslö. Men så blev jag irriterad och testade att trycka på ON på fjärren, och vips så blev det ett jäkla drag. :)

Återkommer som sagt med bränsleförbrukning - när jag tankat några gånger. :)
Ska bli intressant att se om förbrukningen ändras. :tumbup:
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av cruiserpatrol » fre apr 28, 2017 21:29

mercedes skrev:Ska bli intressant att se om förbrukningen ändras. :tumbup:
Jag kör inte så mycket, och jag hann inte tanka många gånger innan jag satte i boxen, men nu har jag åtminstone tankat en gång. Mycket stadskörning, kallstarter, kortare sträckor (i lägre hastigheter) jämfört med när jag körde upp bilen från Helsingborg. Resultat: 16% lägre förbrukning. Förbrukningen denna tankning har gått ner ner från ca 1,72l/mil till 1,45. :)

Ska långköra i helgen, så får vi se om det håller i sig!
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

mercedes
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: fre aug 07, 2009 22:50
Ort: Stöde

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av mercedes » fre apr 28, 2017 22:17

cruiserpatrol skrev:
mercedes skrev:Ska bli intressant att se om förbrukningen ändras. :tumbup:
Jag kör inte så mycket, och jag hann inte tanka många gånger innan jag satte i boxen, men nu har jag åtminstone tankat en gång. Mycket stadskörning, kallstarter, kortare sträckor (i lägre hastigheter) jämfört med när jag körde upp bilen från Helsingborg. Resultat: 16% lägre förbrukning. Förbrukningen denna tankning har gått ner ner från ca 1,72l/mil till 1,45. :)

Ska långköra i helgen, så får vi se om det håller i sig!
Bra att förbrukningen gick ner. :tumbup:
Blir ände lite förvånad över den, i mitt tycke, höga förbrukningen.
Jag har kört min i 6000mil på två år med en förbrukning mellan 0,89-1,25l/mil med ett snitt på 1,04l/mil.
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av cruiserpatrol » fre apr 28, 2017 22:25

mercedes skrev:
cruiserpatrol skrev:
mercedes skrev:Ska bli intressant att se om förbrukningen ändras. :tumbup:
Jag kör inte så mycket, och jag hann inte tanka många gånger innan jag satte i boxen, men nu har jag åtminstone tankat en gång. Mycket stadskörning, kallstarter, kortare sträckor (i lägre hastigheter) jämfört med när jag körde upp bilen från Helsingborg. Resultat: 16% lägre förbrukning. Förbrukningen denna tankning har gått ner ner från ca 1,72l/mil till 1,45. :)

Ska långköra i helgen, så får vi se om det håller i sig!
Bra att förbrukningen gick ner. :tumbup:
Blir ände lite förvånad över den, i mitt tycke, höga förbrukningen.
Jag har kört min i 6000mil på två år med en förbrukning mellan 0,89-1,25l/mil med ett snitt på 1,04l/mil.
Jag önskar att jag kände någon som kunde ta en titt för att se om något är felinställt. Å andra sidan har jag rejält feta däck på, vilket torde kunna påverka förbrukningen ganska rejält... Vet inte hur jag ska hitta orsaken annars.
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

mercedes
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: fre aug 07, 2009 22:50
Ort: Stöde

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av mercedes » fre apr 28, 2017 22:30

Däcken gör nog en hel del och körstilen varierar så klart från person till person.
Det här är första Patrolen jag ägt så jag har ingen aning vad som är "normal förbrukning"
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av cruiserpatrol » fre apr 28, 2017 22:51

mercedes skrev:Däcken gör nog en hel del och körstilen varierar så klart från person till person.
Det här är första Patrolen jag ägt så jag har ingen aning vad som är "normal förbrukning"
Jag har hört talas om fler som ligger runt litern. Men visst, jag kanske inte kör långsammast i stan, och "traktordäcken" ställer säkert till en del. Men jag är nöjd ändå. Den drar mindre än mina andra två bilar ändå. :D
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

mercedes
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: fre aug 07, 2009 22:50
Ort: Stöde

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av mercedes » tis maj 02, 2017 21:02

cruiserpatrol skrev:
mercedes skrev:Däcken gör nog en hel del och körstilen varierar så klart från person till person.
Det här är första Patrolen jag ägt så jag har ingen aning vad som är "normal förbrukning"
Jag har hört talas om fler som ligger runt litern. Men visst, jag kanske inte kör långsammast i stan, och "traktordäcken" ställer säkert till en del. Men jag är nöjd ändå. Den drar mindre än mina andra två bilar ändå. :D
Bra att du är nöjd, och tack för att du sponsrar statskassan. :D :tumbup:
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98

cruiserpatrol
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: tor mar 02, 2017 13:45
Ort: Åkersberga

Re: chiptrim Patrol Y61 2002 ZD30

Inlägg av cruiserpatrol » tis maj 02, 2017 22:16

mercedes skrev:
cruiserpatrol skrev:
mercedes skrev:Däcken gör nog en hel del och körstilen varierar så klart från person till person.
Det här är första Patrolen jag ägt så jag har ingen aning vad som är "normal förbrukning"
Jag har hört talas om fler som ligger runt litern. Men visst, jag kanske inte kör långsammast i stan, och "traktordäcken" ställer säkert till en del. Men jag är nöjd ändå. Den drar mindre än mina andra två bilar ändå. :D
Bra att du är nöjd, och tack för att du sponsrar statskassan. :D :tumbup:
Här sponsras det med stora pengar - både bränsleskatt och fordonsskatt i mängder. :D
Nissan Patrol Y61 GR 2.8 TD -98 (40.000 mil) Bruks/lekbil
Toyota Land Cruiser UZJ100 VXR V8 (14.000 mil) Mellanösterspecad. Fin/vardagsbl

Skriv svar