GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis aug 22, 2017 20:11
- Ort: Kungsbacka
- Kontakt:
GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Hej! För tiotalet år sen for jag runt en del i trettonbil, men sen 2009 står den bilen still med behov av en större genomgång som jag aldrig får tid att göra. Så det har kliat LÄNGE i terrängåkar-nerven nu!
Härom sistens framkom det att en granne skulle sälja sin gård och med den avyttra allt han ägde och hade där. Boende på annan ort så hade han en Grand Cherokee som gårdsbil parkerad i garaget för användning när han var här. Den har tagit honom upp på skogsvägarna med motorsåg och annat sedan 2011. När han hade lämnat över gården i går så svängde han upp till mig och frågade "Vill du ha den här?" Så med minimalt bötesbelopp blev jag med terrängpotentiell bil som är väsentligt närmare användning i skogen än det parkerade volvo-projektet!
Som gammal forumräv från andra håll borde jag kunna hur man laddar upp bilder, men seniliteten har gjort sitt så jag får väl kolla det och posta hur underverket ser ut senare.
Den är höjd på nåt vis och har 265/75-16 som bör vara tretiettor. Det tar i när man vider fullt, men vi får väl se om jag har tur i besiktningen sen.
Jag tog Jeepen turochretur jobbet idag och de brister jag märkte och måste börja med att rätta till är så långt:
- bensinlukt
- temperatursensorfel motor
- stötdämpare
- klen servo
- abs-lampan lyser
- styv mellan fram- och bakaxel, så diffen måste vara låst
- lite svampiga bromsar
Den går ganska hyfsat tycker jag. Däcken för ju väsen, men jag tycker inte jag hör nån annan sång som inte borde vara där. Den ryter till när man begär det och tar en med på resa när man fäller ner pedalen, så det känns som att den är ganska frisk. Växlar gött gör den och ser inte speciellt rostig ut alls, men sparklådorna byttes förra hösten och behöver invändigt rostskydd.
Jag ska doktorera i Grand Cherokee-tråden - sånt är kul! - men är det någon som har koll på om det finns information specifikt om de punkter jag tog upp ovan så är jag tacksam för inpekning
Bränslelukten är både inne i bilen och utanför. Påfyllningslocket är bytt mot ett sånt man bara sticker in, så jag börjar med att byta det. Det känns bara inte som att det bör räcka. Finns det ställen man bör kolla?
Teperatursensorfelet anmäler sig i display i mittkonsollen med tre lite snabbare pip med ett längre uppehåll och sen tre pip igen. Tempmätaren på knappt hundra grader, inget konstigt märks. Har inte kollat nivå, får göra det.
Den är jävligt svajjigt skuttig och jag får passa mig i gupp och svängar... Gubben sa nåt om att han bytt dämpare bak och sedan knäckt den ena i skogen. Han har säkert satt i nåt som inte stämmer med höjningen.
Jag har kört en 2003:a en gång när den var nästan ny och som jag minns det gick styrningen väldigt lätt. Den här går lätt sina stunder, men stillastående verkar inte servot orka. Nåt känt standardfel?
Abs-felet tror jag är kopplat till en nybytt skiva. Jag ska kolla sensorn på det hjulet och borsta rent så får jag se om det hjälper.
Stel mitt-diff, är det något som går att få rätsida på? Gubben sa att lågväxeln går att få i, men att det är nån del i länkaget som är sliten och man måste peta på grejerna på undersidan för att lyckas. Standardfel?
Alla tips är välkomna! Vore kul att kunna hålla vettig budget på den så att det blir lite mer över att åka för istället, men jag köper hellre riktiga grejer än nåt halvdant som jag inte blir nöjd med sen.
Härom sistens framkom det att en granne skulle sälja sin gård och med den avyttra allt han ägde och hade där. Boende på annan ort så hade han en Grand Cherokee som gårdsbil parkerad i garaget för användning när han var här. Den har tagit honom upp på skogsvägarna med motorsåg och annat sedan 2011. När han hade lämnat över gården i går så svängde han upp till mig och frågade "Vill du ha den här?" Så med minimalt bötesbelopp blev jag med terrängpotentiell bil som är väsentligt närmare användning i skogen än det parkerade volvo-projektet!
Som gammal forumräv från andra håll borde jag kunna hur man laddar upp bilder, men seniliteten har gjort sitt så jag får väl kolla det och posta hur underverket ser ut senare.
Den är höjd på nåt vis och har 265/75-16 som bör vara tretiettor. Det tar i när man vider fullt, men vi får väl se om jag har tur i besiktningen sen.
Jag tog Jeepen turochretur jobbet idag och de brister jag märkte och måste börja med att rätta till är så långt:
- bensinlukt
- temperatursensorfel motor
- stötdämpare
- klen servo
- abs-lampan lyser
- styv mellan fram- och bakaxel, så diffen måste vara låst
- lite svampiga bromsar
Den går ganska hyfsat tycker jag. Däcken för ju väsen, men jag tycker inte jag hör nån annan sång som inte borde vara där. Den ryter till när man begär det och tar en med på resa när man fäller ner pedalen, så det känns som att den är ganska frisk. Växlar gött gör den och ser inte speciellt rostig ut alls, men sparklådorna byttes förra hösten och behöver invändigt rostskydd.
Jag ska doktorera i Grand Cherokee-tråden - sånt är kul! - men är det någon som har koll på om det finns information specifikt om de punkter jag tog upp ovan så är jag tacksam för inpekning
Bränslelukten är både inne i bilen och utanför. Påfyllningslocket är bytt mot ett sånt man bara sticker in, så jag börjar med att byta det. Det känns bara inte som att det bör räcka. Finns det ställen man bör kolla?
Teperatursensorfelet anmäler sig i display i mittkonsollen med tre lite snabbare pip med ett längre uppehåll och sen tre pip igen. Tempmätaren på knappt hundra grader, inget konstigt märks. Har inte kollat nivå, får göra det.
Den är jävligt svajjigt skuttig och jag får passa mig i gupp och svängar... Gubben sa nåt om att han bytt dämpare bak och sedan knäckt den ena i skogen. Han har säkert satt i nåt som inte stämmer med höjningen.
Jag har kört en 2003:a en gång när den var nästan ny och som jag minns det gick styrningen väldigt lätt. Den här går lätt sina stunder, men stillastående verkar inte servot orka. Nåt känt standardfel?
Abs-felet tror jag är kopplat till en nybytt skiva. Jag ska kolla sensorn på det hjulet och borsta rent så får jag se om det hjälper.
Stel mitt-diff, är det något som går att få rätsida på? Gubben sa att lågväxeln går att få i, men att det är nån del i länkaget som är sliten och man måste peta på grejerna på undersidan för att lyckas. Standardfel?
Alla tips är välkomna! Vore kul att kunna hålla vettig budget på den så att det blir lite mer över att åka för istället, men jag köper hellre riktiga grejer än nåt halvdant som jag inte blir nöjd med sen.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis aug 22, 2017 20:11
- Ort: Kungsbacka
- Kontakt:
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Med uppgifterna i Grand Cherokee-tråden verkar jag kunna svara själv på två av punkterna.
- Standardfel på fördelningslådan; viskon frusen.
- med 31or är bilen troligen inte höjd och dämparna troligen standard
Bild:
- Standardfel på fördelningslådan; viskon frusen.
- med 31or är bilen troligen inte höjd och dämparna troligen standard
Bild:
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Grattis till en väldigt potent offroad bil Schysst granne du har.
Som du själv kommit underfund med är viscon säkert slut eller på g att ta slut, brukar bli så mellan 20 - 25k mil.
Är det tempsensorn den varnar för och inte low coolant ? för det gjorde min lite ibland och det verkar vara ett standardfel, jag fyllde dock på lite i expansionskärlet och min slutade varna.
ABS enheten brukar ge upp på dessa bilar och verkar vara en dyr historia, att lampan lyser går ju att lösa på enklare sätt om man inte bryr sig om ABS funktionen, kan ju hoppas att det i ditt fall inte är själva enheten.
Mina bromsar har jag alltid upplevt som svampiga men jag har vant mig och Besikta hade inget att anmärka på.
Grand Cherokee är svajig från början tycker jag och blir ännu värre med lite med höjning och lite större däck, bara att vänja sig
Mycket nöje med bilen!
Som du själv kommit underfund med är viscon säkert slut eller på g att ta slut, brukar bli så mellan 20 - 25k mil.
Är det tempsensorn den varnar för och inte low coolant ? för det gjorde min lite ibland och det verkar vara ett standardfel, jag fyllde dock på lite i expansionskärlet och min slutade varna.
ABS enheten brukar ge upp på dessa bilar och verkar vara en dyr historia, att lampan lyser går ju att lösa på enklare sätt om man inte bryr sig om ABS funktionen, kan ju hoppas att det i ditt fall inte är själva enheten.
Mina bromsar har jag alltid upplevt som svampiga men jag har vant mig och Besikta hade inget att anmärka på.
Grand Cherokee är svajig från början tycker jag och blir ännu värre med lite med höjning och lite större däck, bara att vänja sig
Mycket nöje med bilen!
-
- Beroende
- Inlägg: 1356
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Tuff ZJ, ser ut som den är höjd iaf 1,5-2". Sitter där några höjningspuckar?
265-75-16 är nog nästan 32:or, har det på silveradon och de är större än 31:or iaf.
Om den är lite höjd kan snedgående "staget" bak behöva få ett nytt hål i fästet mot axeln för att axeln ska komma rätt. Den dras snett annars vid höjning.
265-75-16 är nog nästan 32:or, har det på silveradon och de är större än 31:or iaf.
Om den är lite höjd kan snedgående "staget" bak behöva få ett nytt hål i fästet mot axeln för att axeln ska komma rätt. Den dras snett annars vid höjning.
Ford Explorer '98
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis aug 22, 2017 20:11
- Ort: Kungsbacka
- Kontakt:
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Jag knäppte några bilder:
H bak
V bak
V fram
H fram
Som gammal militärbladfjädrare så är jag inte så hemma på skruvfjäderhöjning,
men med mina begränsade kunskaper i ämnet så tycker jag inte den ser klossad ut.
Är det någon som är hemma på servostyrning? Den är lättstyrd ibland och motar
vridning ibland vid stillastående.
H bak
V bak
V fram
H fram
Som gammal militärbladfjädrare så är jag inte så hemma på skruvfjäderhöjning,
men med mina begränsade kunskaper i ämnet så tycker jag inte den ser klossad ut.
Är det någon som är hemma på servostyrning? Den är lättstyrd ibland och motar
vridning ibland vid stillastående.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis aug 22, 2017 20:11
- Ort: Kungsbacka
- Kontakt:
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Vilken knut är det förresten, den klena eller den som håller?
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Är den höjd så kan det inte vara mycket isf.
Kan ju vara att den har fabrikshöjningen (upcountry suspension) och då var dom ca 1" högre än en standard ZJ.
Det är den klena knuten i framkardanen du har.
Ang servostyrningen börja med att byta olja i den, det ska vara en som klarar kraven mopar ställer på servo olja, vanlig ATF klarar inte dom kraven men många häller ner vanlig ändå och sen blir dom förvånade när styrningen blir skum efter ett tag.
Redlines powersteering fluid klarar mopars krav, men den är dyr 1qt (0.96liter) kostar 240kr...
Kan ju vara att den har fabrikshöjningen (upcountry suspension) och då var dom ca 1" högre än en standard ZJ.
Det är den klena knuten i framkardanen du har.
Ang servostyrningen börja med att byta olja i den, det ska vara en som klarar kraven mopar ställer på servo olja, vanlig ATF klarar inte dom kraven men många häller ner vanlig ändå och sen blir dom förvånade när styrningen blir skum efter ett tag.
Redlines powersteering fluid klarar mopars krav, men den är dyr 1qt (0.96liter) kostar 240kr...
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Ser höjd ut då jag vill minnas att original bärarmar ska vara i plan med marken med bilen ståendes på hjulen, dina lutar tydligt nedåt/framåt och med din däckstorlek skulle jag gissa på 2".
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
-
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis aug 22, 2017 20:11
- Ort: Kungsbacka
- Kontakt:
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Några bilder. 265/75-16 är 31" eller något mer, ser den höjd ut? Jag ska köpa nya stötar och det är ju bättre köpa tillräckligt långa...
Okej skick för pengarna enligt min mening, men den behöver en rejäl städning för att bli åkbar i nån större omfattning. Bensinlukten måste det bli ordning på med.
Okej skick för pengarna enligt min mening, men den behöver en rejäl städning för att bli åkbar i nån större omfattning. Bensinlukten måste det bli ordning på med.
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2003
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
Volvo C304 6x6
Driver firman TraktorTEMA.se som säljer små traktorer och redskap för småskalig verksamhet inom odling, skog och trädgård
-
- Beroende
- Inlägg: 1356
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
31,6" enl. kalkylator på Miata.net:
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
265/75-16 7.8in 15.8in 31.6in 99.4in 637 0.0%
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
265/75-16 7.8in 15.8in 31.6in 99.4in 637 0.0%
Ford Explorer '98
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Den är höjd, titta på hur nära bakdäcket är tröskeln. Om den vore original borde hjulet vara mer centrerat i hjulhuset. Nackdelen med att höja med original bärarmar är att hjulen kommer närmre tröskeln, men upp till 31/32" fungerar det "skapligt".
Vid köp av nya stötdämpare tror jag du ska satsa på ca, 2-3" längre än original, alt, ändra infästningarna så att original passar.
Fram kan du montera skarvmuttrar till gängstänger i nedre fästet, höjer ca, 40mm. Bak kan du lätt svetsa till ett förhöjningsfäste av lite plattjärn som du borrar bulthål i. Det skyddar också stötdämparröret från påkörningsskador vid backning i oländig terräng. ( mina nya höjningsdämpare höll i ett par körningar innan de skadades av utstickande stubbar/stenar som jag backade emot Kör med original nu + 40-50mm förhöjningsfäste bak )
Vid köp av nya stötdämpare tror jag du ska satsa på ca, 2-3" längre än original, alt, ändra infästningarna så att original passar.
Fram kan du montera skarvmuttrar till gängstänger i nedre fästet, höjer ca, 40mm. Bak kan du lätt svetsa till ett förhöjningsfäste av lite plattjärn som du borrar bulthål i. Det skyddar också stötdämparröret från påkörningsskador vid backning i oländig terräng. ( mina nya höjningsdämpare höll i ett par körningar innan de skadades av utstickande stubbar/stenar som jag backade emot Kör med original nu + 40-50mm förhöjningsfäste bak )
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: GC inköpt och jag behöver uppdatera lite brister
Mätte på min dragbil nu och du ska ha ca, 45Cm mellan navets centrum och skärmkanten på en standard ZJ.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6