Wheel spacer lagligt?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Wheel spacer lagligt?
Tjena! efter lite komplikationer med att höja bilen så tänkte jag bredda den!
om jag har förstått det rätt så kan man bredda hur mycket man vill så länge hjulet inte sticker utanför skärmen? dvs att man kan monter dit en "jeep wrangler" liknande skärm så är man hemma lixom?
MVH Nisse Cheeze
om jag har förstått det rätt så kan man bredda hur mycket man vill så länge hjulet inte sticker utanför skärmen? dvs att man kan monter dit en "jeep wrangler" liknande skärm så är man hemma lixom?
MVH Nisse Cheeze
Re: Wheel spacer lagligt?
Jag vet inte om det är lagligt eller inte men jag tycker du ska satsa på fälgar som breddar istället för spacers om du prompt ska ha en bredare bil. Jag har varit med om spacers som skruvat upp sig, lyckligtvis i skogen i tävlingssammanhang, hade inte varit roligt om det hänt ute i trafiken... Det finns forummedlemmar som prövat på det också.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Wheel spacer lagligt?
Lagligt är det väl egentligen inte heller om man ändrar spårvidden på bilen.
Men sedan kanske man inte blir stoppad om dom sticker ut.
Men det finns många lagar som vi inte åker dit på bara man gör det vettigt.
Men sedan kanske man inte blir stoppad om dom sticker ut.
Men det finns många lagar som vi inte åker dit på bara man gör det vettigt.
Intresserad av 4x4 helt plötsligt. Köpte mig en gammal Jeep.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Wheel spacer lagligt?
Som skrivits ovan är det inte tillåtet att ändra spårvidden på helbilsgodkända bilar.
Tidigare var ASB, den riktiga Bilprovningen, noga med att kolla om spårvidden hade ändrats.
Bl a för att vissa biltillverkare absolut motsatte sig spårviddsökning av tekniska skäl.
Hjullagren får en utökad belastning med förmodat nedsatt livslängd.
Nu för tiden "gäller" att däcksmönstret inte får skjuta utanför bilens sidolinje.
Visst kan det hända att "spacers" "skruvar upp sig".
Men jag har använt "spacers" på flera bilar.
Mest för att kunna behålla styrutslaget vid större däck.
Ställer ändå styrstopparn så att däcken "putsar" skiftnycklarna på G-Wagen, Defender och Jimny.
Har f n 4 omgångar hjul till Jimnyn.
Till en av dem är jag tvingad tillgripa "spacers" för att framfälgarn ska gå fria för bromsoken.
Jag har kanske haft tur, men för mig har aldrig någon "spacer" skruvat upp sig.
Enda gången jag vid efterdragning av hjulmuttrar märkt att åtdragningsmomentet behövt justeras var med "Biltemaringar" på en TJ -05, där behovet av "spacerringar" uppstod efter byte till Rudget Ridge styrsystem som har kraftigare styrstagsändar.
Ninetoes har ju tävlingserfarenhet så han vet ju helt säkert vad han skriver om.
Tidigare var ASB, den riktiga Bilprovningen, noga med att kolla om spårvidden hade ändrats.
Bl a för att vissa biltillverkare absolut motsatte sig spårviddsökning av tekniska skäl.
Hjullagren får en utökad belastning med förmodat nedsatt livslängd.
Nu för tiden "gäller" att däcksmönstret inte får skjuta utanför bilens sidolinje.
Visst kan det hända att "spacers" "skruvar upp sig".
Men jag har använt "spacers" på flera bilar.
Mest för att kunna behålla styrutslaget vid större däck.
Ställer ändå styrstopparn så att däcken "putsar" skiftnycklarna på G-Wagen, Defender och Jimny.
Har f n 4 omgångar hjul till Jimnyn.
Till en av dem är jag tvingad tillgripa "spacers" för att framfälgarn ska gå fria för bromsoken.
Jag har kanske haft tur, men för mig har aldrig någon "spacer" skruvat upp sig.
Enda gången jag vid efterdragning av hjulmuttrar märkt att åtdragningsmomentet behövt justeras var med "Biltemaringar" på en TJ -05, där behovet av "spacerringar" uppstod efter byte till Rudget Ridge styrsystem som har kraftigare styrstagsändar.
Ninetoes har ju tävlingserfarenhet så han vet ju helt säkert vad han skriver om.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Wheel spacer lagligt?
För att förtydliga så menar jag alltså såna spacers som har egna hjulbultar eller hur man ska säga. Dom som jag hade på förra bilen flyttade ut hjulen drygt 40mm har jag för mig, och det var mer regel än undantag att jag tvingades efterdra dom efter varje tävling. Ingen stor grej eftersom jag ändå ar tvungen att skruva bort hjulen för att justera bromsar osv. men inget jag hade orkat göra på en bil jag körde till vardags. Bara det att man måste skruva bort hela hjulet för att ens kunna känna och efterdra har jag inte ork till. Kanske inget som varit nödvändigt på en bil som bara går på väg heller, det är ju trots allt lite annat slitage på en challengebil som vinschas sidledes över stenrösen i 16 timmar än vad det är på en gatbil...
Såna spacers som bara fungerar dom en distansbricka eller vad man ska säga, dvs såna som inte har några egna bultar och bara breddar 4-5 mm har jag använt på vardagsbilen. Funkade perfekt.
(Jag har för mig att det finns bilder i Robes tråd om Recon hur det såg ut när han blev omkörd av sitt eget bakdäck när en spacer lossnade...)
Såna spacers som bara fungerar dom en distansbricka eller vad man ska säga, dvs såna som inte har några egna bultar och bara breddar 4-5 mm har jag använt på vardagsbilen. Funkade perfekt.
(Jag har för mig att det finns bilder i Robes tråd om Recon hur det såg ut när han blev omkörd av sitt eget bakdäck när en spacer lossnade...)
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Wheel spacer lagligt?
att dom skruva upp sig måste väl gå att lösa med lite lock tight?Ninetoes skrev:För att förtydliga så menar jag alltså såna spacers som har egna hjulbultar eller hur man ska säga. Dom som jag hade på förra bilen flyttade ut hjulen drygt 40mm har jag för mig, och det var mer regel än undantag att jag tvingades efterdra dom efter varje tävling. Ingen stor grej eftersom jag ändå ar tvungen att skruva bort hjulen för att justera bromsar osv. men inget jag hade orkat göra på en bil jag körde till vardags. Bara det att man måste skruva bort hela hjulet för att ens kunna känna och efterdra har jag inte ork till. Kanske inget som varit nödvändigt på en bil som bara går på väg heller, det är ju trots allt lite annat slitage på en challengebil som vinschas sidledes över stenrösen i 16 timmar än vad det är på en gatbil...
Såna spacers som bara fungerar dom en distansbricka eller vad man ska säga, dvs såna som inte har några egna bultar och bara breddar 4-5 mm har jag använt på vardagsbilen. Funkade perfekt.
(Jag har för mig att det finns bilder i Robes tråd om Recon hur det såg ut när han blev omkörd av sitt eget bakdäck när en spacer lossnade...)
Re: Wheel spacer lagligt?
Det kanske funkar. Jag såg det inte som ett alternativ eftersom jag som sagt var tvungen att dementera bromstrummor relativt ofta och jag har ingen egen gassvets att värma loss med.
Usch vad negativ jag låter. Prova dig fram vetja så ser du vad som funkar för dig. Min bil blev betydligt stadigare i sidolut med spacers, den var lite tippig före så fördelarna vägde.ändå över tyckte jag.
Usch vad negativ jag låter. Prova dig fram vetja så ser du vad som funkar för dig. Min bil blev betydligt stadigare i sidolut med spacers, den var lite tippig före så fördelarna vägde.ändå över tyckte jag.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Wheel spacer lagligt?
jag provar med spacer på 25-30mm så kommer kanske däcket utanför med 1-2cm och det tror jag polisen och besiktningen skit högaktnings fullt i!Ninetoes skrev:Det kanske funkar. Jag såg det inte som ett alternativ eftersom jag som sagt var tvungen att dementera bromstrummor relativt ofta och jag har ingen egen gassvets att värma loss med.
Usch vad negativ jag låter. Prova dig fram vetja så ser du vad som funkar för dig. Min bil blev betydligt stadigare i sidolut med spacers, den var lite tippig före så fördelarna vägde.ändå över tyckte jag.
-
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tis dec 12, 2017 20:30
- Ort: Helsingborg
Re: Wheel spacer lagligt?
någon som har koll på vart man hittar små offroad däck? gärna som passar på 15 tum fälgar.
just nu har jag nortenha hunter 185/65. men skulle vilja hitta något med lite mer "mud mönster" gärna lite bredare men inte högre än 65
MVH Nisse Cheeze
just nu har jag nortenha hunter 185/65. men skulle vilja hitta något med lite mer "mud mönster" gärna lite bredare men inte högre än 65
MVH Nisse Cheeze
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Wheel spacer lagligt?
Gå in på dackonline.se och kolla vad de har.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Wheel spacer lagligt?
http://m.umeaoffroad.se/products/ya3-ya ... 15x90-15c/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Wheel spacer lagligt?
Dom däcken är alldeles för stora.Lone Wolf skrev:http://m.umeaoffroad.se/products/ya3-ya ... 15x90-15c/
Går inte ens på en 2" höjd Niva eller Jimny(om nu det ska vara en referens ) .
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Wheel spacer lagligt?
Beakta att du med stel bakaxel och panhardstag får en förskjutning av axeln om du höjer bilen.Nisse Cheeze skrev:jag provar med spacer på 25-30mm så kommer kanske däcket utanför med 1-2cm och det tror jag polisen och besiktningen skit högaktnings fullt i!
Redan 2" höjning kan på en del bilar medföra att däcksmönstret "tittar ut" på ena sidan om man inte monterar längre panhardstag eller justerbart dito(eller sänker infästningen för panhardstaget i karossen).
Däcksidan får "titta ut" - men inte slitbanans mönster.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Wheel spacer lagligt?
ser ingen orsak till dom ska lossna mera än fäjen , drt är ju exakt samma sak , å jag har fortfarade spacer på min nuvarande bil
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wheel spacer lagligt?
Har kört med 30mm Spencers i kanske 4 år och dom har aldrig ens gett tendens till att vilja lossa sig själva. Drar med momentnyckel till angivet moment när jag har lossa dom. 120 nm har jag för mig att de ska vara.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı