Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis okt 31, 2017 15:35
Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Hej alla!
Har en Land Rover Serie 2A som är ombyggd och har en V8 från en Range Rover 1975. I samband med ombyggnationen så sattes det dit direktinsprutning, men den strulade så när jag köpte bilen i somras så bad jag en verkstad att sätta dit en Holleyförgasare som jag själv ordnade. Efter det gick bilen bra, men för ca 2 veckor sen så började den plötsligt att hacka och hosta när jag belastade den och gasade på. Vid ett tillfälle blev jag stående och fick bogseras hem...
Väl hemma så startade bilen igen, hyfsat enkelt men dog efter en minut. Och så gör den nu - startar lätt, men dör efter ca en minut! Jag är nybörjare på motorer och erkänner min okunskap, men jag är ganska säker på att jag hittat felet, men vet inte varför det uppstår...
Tanken sitter under passagerarsätet, och efter bränsleslangen som går ut från tanken sitter ett bränslefilter. Efter detta sitter bränslepumpen. Därefter en slang fram mot förgasaren, och precis innan förgasaren sitter ett likadant filter till. Se bifogade bilder för bättre förklaring.
När bilen stått avstängd ett tag så är filtren nästan fulla med bensin, en del luft överst men inte mycket. När jag startar bilen så startar den ganska lätt och går bra i en kort stund, därefter så börjar den hosta och dör inom en minut. Då kan jag se att båda filtren är tomma på bensin! Det kommer alltså inte in någon bensin i förgasaren... När bilen dött och filtren är tomma så tar det ca 60 sekunder innan det sugits in ny bensin i filtren, så det verkar som att det är sug/vaccum i systemet efter att motorn dött. Men om jag tar slangen som ansluter till förgasaren och stoppar ner i en pet-flaska och vrider om nyckeln i några sekunder så kommer det rejält med bensin, ca 1 dl på 4-5 sekunder, så stopp i slangen är det inte!
För info så är stiften kollade, lite sotiga men ok (borstade av dem), bytta för ca 50 mil sen. Filtren är nya, har haft de av och blåst de rena. Tändspolen är bytt i dagarna. Bränslepumpen är bytt för ca 15 mil sen, och jag har haft den av idag och testat att köra den från en pet-flaska, och den skvätter iväg bra med bensin, ca 1 dl på 5 sekunder vid testet. Kopparröret som går ner i tanken har jag haft av och blåst rent. Slangen från bränslepumpen fram till förgasaren har jag blåst med tryckluft idag.
Tacksam för alla tips, och om någon kunnig i Ystadtrakten vill tjäna en flaska whisky så är jag hemma i jul/nyår!
Tank, filter och bränslepump
Bränslepumpen
http://pixez.org/u/zLw1UOl" onclick="window.open(this.href);return false;
Filter vid förgasare
http://pixez.org/u/encF9ls" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en Land Rover Serie 2A som är ombyggd och har en V8 från en Range Rover 1975. I samband med ombyggnationen så sattes det dit direktinsprutning, men den strulade så när jag köpte bilen i somras så bad jag en verkstad att sätta dit en Holleyförgasare som jag själv ordnade. Efter det gick bilen bra, men för ca 2 veckor sen så började den plötsligt att hacka och hosta när jag belastade den och gasade på. Vid ett tillfälle blev jag stående och fick bogseras hem...
Väl hemma så startade bilen igen, hyfsat enkelt men dog efter en minut. Och så gör den nu - startar lätt, men dör efter ca en minut! Jag är nybörjare på motorer och erkänner min okunskap, men jag är ganska säker på att jag hittat felet, men vet inte varför det uppstår...
Tanken sitter under passagerarsätet, och efter bränsleslangen som går ut från tanken sitter ett bränslefilter. Efter detta sitter bränslepumpen. Därefter en slang fram mot förgasaren, och precis innan förgasaren sitter ett likadant filter till. Se bifogade bilder för bättre förklaring.
När bilen stått avstängd ett tag så är filtren nästan fulla med bensin, en del luft överst men inte mycket. När jag startar bilen så startar den ganska lätt och går bra i en kort stund, därefter så börjar den hosta och dör inom en minut. Då kan jag se att båda filtren är tomma på bensin! Det kommer alltså inte in någon bensin i förgasaren... När bilen dött och filtren är tomma så tar det ca 60 sekunder innan det sugits in ny bensin i filtren, så det verkar som att det är sug/vaccum i systemet efter att motorn dött. Men om jag tar slangen som ansluter till förgasaren och stoppar ner i en pet-flaska och vrider om nyckeln i några sekunder så kommer det rejält med bensin, ca 1 dl på 4-5 sekunder, så stopp i slangen är det inte!
För info så är stiften kollade, lite sotiga men ok (borstade av dem), bytta för ca 50 mil sen. Filtren är nya, har haft de av och blåst de rena. Tändspolen är bytt i dagarna. Bränslepumpen är bytt för ca 15 mil sen, och jag har haft den av idag och testat att köra den från en pet-flaska, och den skvätter iväg bra med bensin, ca 1 dl på 5 sekunder vid testet. Kopparröret som går ner i tanken har jag haft av och blåst rent. Slangen från bränslepumpen fram till förgasaren har jag blåst med tryckluft idag.
Tacksam för alla tips, och om någon kunnig i Ystadtrakten vill tjäna en flaska whisky så är jag hemma i jul/nyår!
Tank, filter och bränslepump
Bränslepumpen
http://pixez.org/u/zLw1UOl" onclick="window.open(this.href);return false;
Filter vid förgasare
http://pixez.org/u/encF9ls" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Kolla om det är rost i tanken. Kan vara så att rostpartiklar sakta sugs upp i filtren för att till slut sätta igen dem. När motorn stannar sjunker de sakta tillbaka så ny bensin kommer igenom tills filtren fylls med rost igen. Hände mig med en bil. Åkte hemifrån och bilen stannade efter ca 400 meter. Alltid på samma ställe, under en kraftledning. Hittade inget fel, började fundera på om kraftledningen hade med saken att göra.
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Re: Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
mata den från provisorisk tan och kolla att det funkar
kan ju vara så man får undertryck i tanken med
kan ju vara så man får undertryck i tanken med
Re: Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Eller köra utan tanklocket, då blir det inte vacuum i tanken..metalworm skrev:mata den från provisorisk tan och kolla att det funkar
kan ju vara så man får undertryck i tanken med
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Sitter det brytare och kondensator eller brytarlöst?
Det där är ett typiskt kondensator-symptom annars.
Eller att det blir undertryck i tanken och du inte får soppa.
Eller rostflaga som lägger sig vid sugröret i tanken och blockerar.
Det där är ett typiskt kondensator-symptom annars.
Eller att det blir undertryck i tanken och du inte får soppa.
Eller rostflaga som lägger sig vid sugröret i tanken och blockerar.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis okt 31, 2017 15:35
Re: Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Har av förklarliga skäl inte mekat något de sista dagarna, ska ut och fortsätta imorgon tänkte jag! Undertryck i tanken borde det inte vara, jag har provat att ha tanklocket av när jag felsökt.
Har införskaffat ny bränsleslang och nya filter (trots att de filter som redan sitter i är i princip nya), så planen imorgon är att dra en ny slang från en dunk till bensinpumpen, och sen från pumpen till förgasaren. Fick tips att kolla om det kunde vara så att det läckte in luft någonstans!
Har införskaffat ny bränsleslang och nya filter (trots att de filter som redan sitter i är i princip nya), så planen imorgon är att dra en ny slang från en dunk till bensinpumpen, och sen från pumpen till förgasaren. Fick tips att kolla om det kunde vara så att det läckte in luft någonstans!
Re: Hjälp med Rover V8 motor - Förgasare?
Hade en Niva med rejält rostig tank.
Där satt ett litet filter nere i tanken (förfilter?) som var ganska tätt av diverse skit.
Hade även problemet att nålventilen (heter den så? den som stänger tillförseln av bensinen när förgasaren är full) hängde sig i stängt läge.
På grund av diverse skit.
Bilen startade, gick ett kort tag och dog sedan, väntade man en stund startade den igen.
Nu verkar du ju ha problemet att du inte får soppa till förgasaren, och kollat alla rören. men tycker det låter konstigt att det levererar bränsle när du har slangen av från förgasaren.
Prova köra motorn med en slang och tratt som du pystar i soppa och ser om den håller sig vid liv.
Där satt ett litet filter nere i tanken (förfilter?) som var ganska tätt av diverse skit.
Hade även problemet att nålventilen (heter den så? den som stänger tillförseln av bensinen när förgasaren är full) hängde sig i stängt läge.
På grund av diverse skit.
Bilen startade, gick ett kort tag och dog sedan, väntade man en stund startade den igen.
Nu verkar du ju ha problemet att du inte får soppa till förgasaren, och kollat alla rören. men tycker det låter konstigt att det levererar bränsle när du har slangen av från förgasaren.
Prova köra motorn med en slang och tratt som du pystar i soppa och ser om den håller sig vid liv.