G-wagen -86 renovering.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: G-wagen -86 renovering.
Mycket snygg renovering! Smart att köpa hel kaross när det fanns istället för att idiot svetsa rost.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: G-wagen -86 renovering.
Tack för alla hejarop, verkar ju som att man fått till det någorlunda.
Här en till från när vi var och spände oss på Furillen Furillen, där bland annat Volvo filmar reklam för sina låtsasjeepar
Här en till från när vi var och spände oss på Furillen Furillen, där bland annat Volvo filmar reklam för sina låtsasjeepar
-86 300 GD med STT-Turbo
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: G-wagen -86 renovering.
Supersnyggt! Så jäkla bra jobbat!!! Nu är den en äkta "Organizatsija Wagon"
Mvh Filip
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Re: G-wagen -86 renovering.
gör ett fäste till nummer plåten som du kan fästa i dragpinnen fram så får du den centrerat + du kan lätt plocka bort den när du vill.
förövrigt ser den oförskämt bra ut nu. hoppas du vågar använda den!
förövrigt ser den oförskämt bra ut nu. hoppas du vågar använda den!
Re: G-wagen -86 renovering.
Nu har jag åkt en del i "nya" Glenn och är sjukt nöjd med prestandan sen turbon började fungera. Vid blandad körning drar den 1,2 liter milen vilket är en klar förbättring, samtidigt som orken är mycket bättre.
Nu är planen att reg. besiktiga om den från lätt lastbil till personbil igen. Bara en skatt kvar och kommer kännas bättre att ha tillåtet antal passagerare, osäker på hur det ser ut med t ex försäkring om nåt skulle hända annars.
Bjuder på en bild från min vackra ö också.
Nu är planen att reg. besiktiga om den från lätt lastbil till personbil igen. Bara en skatt kvar och kommer kännas bättre att ha tillåtet antal passagerare, osäker på hur det ser ut med t ex försäkring om nåt skulle hända annars.
Bjuder på en bild från min vackra ö också.
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Vacker kärra, tack för att du delat med dig!
Jag hämtade min W460 -85 igår, och blir klart inspirerad av ditt bygge - även om min är rätt fin redan så finns det alltid grejer att göra.
Dock undrar jag kring orken jämfört med din bil, som du tidigare tagit upp. Jag har en om617 (tror jag) med STT turbo. Håller jag 90 och det kommer en uppförsbacke måste jag ge full macka för att inte tappa fart, och är backen för kraftig så går hastigheten inte att hålla. Är detta normalt? Enligt regbeviset är motorn specad till 115 kW = 156 hk, men blir osäker på om alla hästar är hemma...
Jag hämtade min W460 -85 igår, och blir klart inspirerad av ditt bygge - även om min är rätt fin redan så finns det alltid grejer att göra.
Dock undrar jag kring orken jämfört med din bil, som du tidigare tagit upp. Jag har en om617 (tror jag) med STT turbo. Håller jag 90 och det kommer en uppförsbacke måste jag ge full macka för att inte tappa fart, och är backen för kraftig så går hastigheten inte att hålla. Är detta normalt? Enligt regbeviset är motorn specad till 115 kW = 156 hk, men blir osäker på om alla hästar är hemma...
W460 om617 STT-turbo -85 (pågående OM606 motorbyte)
Re: G-wagen -86 renovering.
Tackar! Kul med fler g-wagenägare här, släng gärna upp bild på din bil!superapan skrev:Vacker kärra, tack för att du delat med dig!
Jag hämtade min W460 -85 igår, och blir klart inspirerad av ditt bygge - även om min är rätt fin redan så finns det alltid grejer att göra.
Dock undrar jag kring orken jämfört med din bil, som du tidigare tagit upp. Jag har en om617 (tror jag) med STT turbo. Håller jag 90 och det kommer en uppförsbacke måste jag ge full macka för att inte tappa fart, och är backen för kraftig så går hastigheten inte att hålla. Är detta normalt? Enligt regbeviset är motorn specad till 115 kW = 156 hk, men blir osäker på om alla hästar är hemma...
Nu bor ju jag på gotland, och vi har inte så mycket leta backar. Men visst får man stå på rätt bra i uppförsbacke om man inte vill tappa fart, tycker nästan femman känns lite som en overdrive mer än en "riktig" växel.
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Ja. Nu har geländen gått i två och ett halvt år och jag gillar den mer och mer för varje dag.
På önskelistan just nu :
35`
Dieselmekenpump
Höjningssats (tips mottages tacksamt!)
Sidesteps (gärna tips även där..)
På önskelistan just nu :
35`
Dieselmekenpump
Höjningssats (tips mottages tacksamt!)
Sidesteps (gärna tips även där..)
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Hmm.
Av önskelistan kan ett par saker bockas av eller ha ändrats.
Jag köpte nya stötdämpare bilstein och nya (provmonterade men annars nya) originalfjädrar på Ebay och även om bilen inte direkt blev högra blev komforten helt annan.
Jag hade piratfjädrar runt om och original stötdämpare som var riktigt gungiga.
Så det var ju skönt.
Köpte även en uppsättning fälgar 17" med 285 70 cooper discoverer-s-t-maxx. Det räcker för nu.
I måndags fick jag äntligen i pumpen efter dem vart hos Göran och fått nya pumpelement.
Skillnaden är helt fantastisk! Jag trodde jag skulle va tvungen att köpa större turbo och greja en massa för att f glädje av en sån pump.
Men utan att ens öka laddtrycket är det en helt annan bil.
Den känns riktigt pigg (med tanke på att den väger 2.5ton)och ryter riktigt härligt i jämförelse med det trötta fisandet den gav ifrån sig tidigare.
Så nu är det bara insteg kvar, sen är den kanske färdig...
Av önskelistan kan ett par saker bockas av eller ha ändrats.
Jag köpte nya stötdämpare bilstein och nya (provmonterade men annars nya) originalfjädrar på Ebay och även om bilen inte direkt blev högra blev komforten helt annan.
Jag hade piratfjädrar runt om och original stötdämpare som var riktigt gungiga.
Så det var ju skönt.
Köpte även en uppsättning fälgar 17" med 285 70 cooper discoverer-s-t-maxx. Det räcker för nu.
I måndags fick jag äntligen i pumpen efter dem vart hos Göran och fått nya pumpelement.
Skillnaden är helt fantastisk! Jag trodde jag skulle va tvungen att köpa större turbo och greja en massa för att f glädje av en sån pump.
Men utan att ens öka laddtrycket är det en helt annan bil.
Den känns riktigt pigg (med tanke på att den väger 2.5ton)och ryter riktigt härligt i jämförelse med det trötta fisandet den gav ifrån sig tidigare.
Så nu är det bara insteg kvar, sen är den kanske färdig...
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Kul att höra att pumpen gör en sån skillnad!
Då är det alltså på en OM617 med STT? Inga andra ändringar med laddtryck och sånt?
Min pump har blivit monterad men bilen har en bit kvar till första testet om man säger så.
Då är det alltså på en OM617 med STT? Inga andra ändringar med laddtryck och sånt?
Min pump har blivit monterad men bilen har en bit kvar till första testet om man säger så.
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Re: G-wagen -86 renovering.
megardt skrev:Kul att höra att pumpen gör en sån skillnad!
Då är det alltså på en OM617 med STT? Inga andra ändringar med laddtryck och sånt?
Min pump har blivit monterad men bilen har en bit kvar till första testet om man säger så.
Ja, jag blev åtminstone väldigt glatt överraskad!
Precis den setup du nämner inkl intercooler (kanske är standard med stt?).
Vi har haft lite snö här på ön nu i veckan och jag har lekt en del.
Tidigare kunde det vara i stort sett hur halt som helst men omöjligt att få den att släppa på högre växel än tvåan med fyrhjulsdriften islagen.
Nu har jag på både frusen stubbåker, grusväg och asfalt med snö på kunnat fyrhjulsdrifta på fyrans växel
Man känner verkligen när turbon kickar in och i 80 på femman sticker den direkt iväg, tidigare kunde jag sitta med gasen i botten i fem sekunder innan varvtalet ökade alls.
Ska försöka fixa nån video på den i helgen.
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Har du gjort en omregistrering från lastbil till personbil?
Gick det bra?
Har hört att det kan vara förknippat med problem.
Vore skoj att höra motsatsen
TLC HJ60/61
MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld
MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld
Re: G-wagen -86 renovering.
Japp. Det var två år sedan i september som den blev en personbil igen.Gregerr skrev:Har du gjort en omregistrering från lastbil till personbil?
Gick det bra?
Har hört att det kan vara förknippat med problem.
Vore skoj att höra motsatsen
Inget knas.
Jag tog ur lastgallret och monterade originalbälten och originalbaksäte.
Besiktningsmannen vägde och glodde lite i allmänhet innan han sa att det såg bra ut och godkände.
Hur enkelt som helst faktiskt.
Vad har du hört att de bråkar om?
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Vad bra!
Då ska jag ta tag i det igen
Kommer inte riktigt ihåg detaljerna.
Tror det hade att göra med att den varit lastbils reg. från början.
Sen var det något med vikten.
jag får undersöka lite!
Tack för inspiration
Då ska jag ta tag i det igen
Kommer inte riktigt ihåg detaljerna.
Tror det hade att göra med att den varit lastbils reg. från början.
Sen var det något med vikten.
jag får undersöka lite!
Tack för inspiration
TLC HJ60/61
MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld
MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld