G-wagen ombyggnad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
G-wagen ombyggnad
Våren är här och nu ska 722.6 lådan snart monteras. Så jag har några frågor kring hur allt passar m. m.
Mätte längden på lådan och den är 590mm. Längden på den gamla lådan verkar vara ca. 540-550 mm.
Tog några fotografier under bilen idag så första funderingen handlar om längden på respektive låda.
Verkar som att ingående axel till fördelninglådan är utdragen, se bild nedan.
Man ser splinesen på utgående axeltapp från fördelninglådan. Är detta normalt? Eller beror det på att den gamla lådan helt enkelt är för kort? Vilket kommer göra att 722.6 lådan kommer passa perfekt då det verkar skilja ca 50mm?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Mätte längden på lådan och den är 590mm. Längden på den gamla lådan verkar vara ca. 540-550 mm.
Tog några fotografier under bilen idag så första funderingen handlar om längden på respektive låda.
Verkar som att ingående axel till fördelninglådan är utdragen, se bild nedan.
Man ser splinesen på utgående axeltapp från fördelninglådan. Är detta normalt? Eller beror det på att den gamla lådan helt enkelt är för kort? Vilket kommer göra att 722.6 lådan kommer passa perfekt då det verkar skilja ca 50mm?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Kan tillägga att det handlar om en 1985ans W460 utifall nån undrar.
PS. Håller på och lär mig Tapatalk så det kan bli lite konstigheter, som i detta inlägg då den citerade mitt förra inlägg när jag bara skulle besvara med ovanstående kommentar.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
PS. Håller på och lär mig Tapatalk så det kan bli lite konstigheter, som i detta inlägg då den citerade mitt förra inlägg när jag bara skulle besvara med ovanstående kommentar.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Detta får hädanefter bli min byggtråd gällande växellåds-byte i min GW. Admin får väl flytta denna tråd till Europeiska 4x4 om de anser att den passar bättre där!?
Nedan en bild på en hemmagjord fläns mellan 722.6 och originalflänsen för axeln till fördelningslådan. Är det någon som har specifikationerna för originalflänsen, alltså håldelning och diameter, längden på den nedan skall iallafall vara 40 mm.
Tänkte att jag skulle slippa skruva bort min originalfläns för att ta diverse mått. Ska skruva bort den tre-armade flänsen som på bilden nedan från 722.6 för den ligger ju löst. Ska ta diverse mått på den så att den nytillverkade flänsen passar på bägge sidor.
Nedan en bild på en hemmagjord fläns mellan 722.6 och originalflänsen för axeln till fördelningslådan. Är det någon som har specifikationerna för originalflänsen, alltså håldelning och diameter, längden på den nedan skall iallafall vara 40 mm.
Tänkte att jag skulle slippa skruva bort min originalfläns för att ta diverse mått. Ska skruva bort den tre-armade flänsen som på bilden nedan från 722.6 för den ligger ju löst. Ska ta diverse mått på den så att den nytillverkade flänsen passar på bägge sidor.
Senast redigerad av TeBe den tis apr 17, 2018 15:21, redigerad totalt 1 gånger.
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Har inga svar att komma med,
men några frågor. vad kommer nya lådan ifrån?
hur kommer du styra den?
men några frågor. vad kommer nya lådan ifrån?
hur kommer du styra den?
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Hey, alla svar, frågor är okay. [emoji1303]
Lådan är från en ml270 cdi om jag inte minns fel. Styrningen kommer jag köpa från Ole Fejer då jag bara har hört gott om den styrningen.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Lådan är från en ml270 cdi om jag inte minns fel. Styrningen kommer jag köpa från Ole Fejer då jag bara har hört gott om den styrningen.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Kan någon admin flytta denna tråd till där det andra byggprojekten ligger!?
Om rubriken behöver bytas så säg bara till..
Om rubriken behöver bytas så säg bara till..
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Jaha, då är medbringaren/flänsen bortmonterad från 722.6 lådan. Nu återstår det bara att låta en mekanisk verkstad svarva bort armarna så att det bara blir en hylsa med original-splinesen kvar. Eller om jag gör det själv.
Sedan skall en fläns med originaldelning för 8 hål, rätt diametrar samt 40 mm i längd tillverkas för att passas ihop med hylsan med 722.6 splinesen.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Sedan skall en fläns med originaldelning för 8 hål, rätt diametrar samt 40 mm i längd tillverkas för att passas ihop med hylsan med 722.6 splinesen.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Senast redigerad av TeBe den sön apr 22, 2018 23:35, redigerad totalt 5 gång.
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Har alla G-wagen "experter" så fullt upp att det inte hinner/orkar svara eller bidra med lite information?
Försökt att googla lite efter dimensionerna på original-flänsen på cv-knuten(?) till fördelninglådan för att slippa skruva ned den som sitter på bilen men utan någon bra träff. Någon som kan hjälpa?
Nu har jag gått lös med kaprondell på flänsen från 722.6 med lyckat resultat.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Försökt att googla lite efter dimensionerna på original-flänsen på cv-knuten(?) till fördelninglådan för att slippa skruva ned den som sitter på bilen men utan någon bra träff. Någon som kan hjälpa?
Nu har jag gått lös med kaprondell på flänsen från 722.6 med lyckat resultat.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Jag kan mäta upp flänsen när jag kommer hem till helgen pm du inte fått hjälp innan dess. Håller själv på med samma lådbyte. Vad kör du med för motor? För mej blev axeln alldeles för kort så det lutar åt att jag gör en adapter mellan den trearmade medbringaren och den runda flänsen på kardanaxeln
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Tjena, äntligen lite respons i tråden. [emoji1303]
Vore kanon om du kunde ta måtten på original-flänsen.
Det sitter en hederlig om603 med gigantisk holset turbo i min G-wagen.
Vore det inte kanon att få in en passande hardyskiva om din axel är för kort?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Vore kanon om du kunde ta måtten på original-flänsen.
Det sitter en hederlig om603 med gigantisk holset turbo i min G-wagen.
Vore det inte kanon att få in en passande hardyskiva om din axel är för kort?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Gjorde slag i saken och tillverkade en egen fläns som skall svetsas ihop med hylsan från 722.6 lådan.
Gjorde den medvetet lite längre och lite tjockare i diametrarna än vad den skall vara. Tanken är att finjustera måtten efter svetsning för att undvika obalans och övriga kast i drivlinan.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Gjorde den medvetet lite längre och lite tjockare i diametrarna än vad den skall vara. Tanken är att finjustera måtten efter svetsning för att undvika obalans och övriga kast i drivlinan.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven
Re: Se hit alla G-wagen experter, hjälp/frågor om 722.6 byte
Hallå, tack för måtten, tänkte nästan skruva ned min egna nu i veckan men slipper nu göra det.
Nu har jag en av de sista pusselbitarna så att jag kan anpassa flänsen till både låda och kardanaxel.
Men måste nog provmontera allt först innan svetsning och svarvning till färdigmått skall göras. Blir lite tveksam till längden på flänsen, vore synd om den blev 10-20 mm för kort.
Nu skall jag bara skaffa växellådsfästet till 722.6 lådan, den skall tydligen kombineras ihop med originalfästet på W460:an.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985
Re: G-wagen ombyggnad
Nu är mittkonsolen bortmonterad för att kunna demontera den gamla växelspaken samt montera den nya växelföraren.
Får se om detta moment är bolt-on eller om det behövs nån typ av modifiering av fästpunkter för skruvar.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Får se om detta moment är bolt-on eller om det behövs nån typ av modifiering av fästpunkter för skruvar.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
G-Wagen 1985