Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Tjena!
Jag har sökt mig hit i hopp om att jag ska finna hjälp med mitt utväxlingsproblem.
Jag håller på att bygga en bil med skräddarsydd stum 4x4 drivlina.
Är det någon här som är fiffig på utväxlingar och kuggar som möjligtvis kan hjälpa mig? Jag har kontaktat flera företag som håller på med dessa saker men har ej fått några svar.
Observera att jag inte vill ta hjälp av någon typ av viscokoppling eller olika stora hjul.
Drivlinan skall vara helt stum om inte någon har uppfunnit en helt mekanisk differential som fungerar mellan endast två axlar
Jag bifogar nedan en extremt avancerad och snygg karta över min drivlina, hoppas ni gillar den
Jag har sökt mig hit i hopp om att jag ska finna hjälp med mitt utväxlingsproblem.
Jag håller på att bygga en bil med skräddarsydd stum 4x4 drivlina.
Är det någon här som är fiffig på utväxlingar och kuggar som möjligtvis kan hjälpa mig? Jag har kontaktat flera företag som håller på med dessa saker men har ej fått några svar.
Observera att jag inte vill ta hjälp av någon typ av viscokoppling eller olika stora hjul.
Drivlinan skall vara helt stum om inte någon har uppfunnit en helt mekanisk differential som fungerar mellan endast två axlar
Jag bifogar nedan en extremt avancerad och snygg karta över min drivlina, hoppas ni gillar den
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Jag fpr känslan av att mittendiffen har olika drev för att fördela kraften procentuellt, alltså mer kraft fram eller bak. I normalläget roterar alla hjul lika fort men du får mha. olika drev, olika kraft. Så jag är tämligen säker på att du kan fylla mittendiffen med svets och få den spärrad så har du en stum 4x4 sen....
Vad är det för utgångsobjekt?
Vad är det för utgångsobjekt?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Du måste multiplicera utväxlingarna bakåt, inte summera
/Magnus
/Magnus
Re: Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Det finns ingen centerdifferential, bakaxeln drivs direkt av framaxeln. Fördelningslådan är bara en vinkelväxel.Gustavsson skrev:Jag fpr känslan av att mittendiffen har olika drev för att fördela kraften procentuellt, alltså mer kraft fram eller bak. I normalläget roterar alla hjul lika fort men du får mha. olika drev, olika kraft. Så jag är tämligen säker på att du kan fylla mittendiffen med svets och få den spärrad så har du en stum 4x4 sen....
Vad är det för utgångsobjekt?
Det är en gammal civic coupe från -95 som jag bygger om till 4x4 bara för skojs skull, möjligtvis busa lite i dragracing och drifting eftersom svänga kommer bli svårt utan centerdifferential om man skulle köra vanligt. Hade gärna skaffat mig en lösning så jag kan lägga i och ur drivningen i bakaxeln för att kunna köra normalt med den.
Re: Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Där ser man, det gör ju en himla skillnad, men hur skall jag gå till väga då när jag ska börja räkna. Antar att det inte bara är att multiplicera 0,4339 x 0,9047 x 4,1, då blir det väl fel? Är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller att räkna utväxlingoptodsl skrev:Du måste multiplicera utväxlingarna bakåt, inte summera
/Magnus
Re: Behöver hjälp med utväxlingsproblem!
Jo, det stämmer.cjferm skrev:Där ser man, det gör ju en himla skillnad, men hur skall jag gå till väga då när jag ska börja räkna. Antar att det inte bara är att multiplicera 0,4339 x 0,9047 x 4,1, då blir det väl fel? Är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller att räkna utväxlingoptodsl skrev:Du måste multiplicera utväxlingarna bakåt, inte summera
/Magnus
Men det finns nog inte så låg utväxling i någon axel så det kan kompensera för den uppväxlingen du har före vinkelväxeln.
Kanske om du hittar någon bakaxel med navreducering från en hjullastare eller liknande...?
Annars skulle du kunna slänga in en fördelningslåda som du låser på lågväxeln, och bara använder bakre uttaget på.
Men då behöver du hitta en med 5.062÷(0.4339×0.9047×4.1)= 3,14 i utväxling på lågen.
Men vad är det för grejer du ska bygga med, och vad är det tänkt att bli?
Det känns lite tveksamt att gå vidare från det främre kronhjulet. Utväxlingen i den främre axeln kommer ju att belastas dubbelt då.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk