Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Riktigt trevligt ekipage!!
Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!
Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Oj, missade detta inlägg, här kommer lite bilder från den turen, en kanot är ett bra tillbehör om man vill förlänga äventyret!Fisketorp skrev:Riktigt trevligt ekipage!!
Hur är ljudnivå osv i en sådan?
Några bilder från vraket? det lät intressant!
Nyfiken besökare nedanför taktältet.
Som svar på fråga 1: ljudnivån på landsväg är hemsk, i övrigt är komforten ok, men ligger man över 60km/h är det hörselskydd som gäller och motorns 62hk gör att det blir köer efter i uppförsbackar vilket gör att jag bestämt mig för att byta drivlina.
Originalväxellådans 1:1 på 4:an och 1,15:1 på fördelningslådans högväxel är inte optimal för landsväg så jag köpte en volvo fd51 fördelningslåda som har 1:1 på högväxel och marginellt lägre lågväxel än original(2,39:1 vs 2,35:1). Tanken är att stoppa i en 5cyl mercedesdiesel med 5 växlad låda, då får jag 0,78:1 på 5:an och en lägre 1:a vilket enligt mina beräkningar skall ge betydligt trevligare varvtal på landsväg (och i terräng). Även om motorn inte är något kraftpaket så behövs det inte så mycket mer för att kunna ligga i 90-100 på motorväg.
Tänkt donatorbil:
Urkopplingen av framaxeln sker ju med vacuum i fd51 så jag testade en solenoidventil som jag hade liggandes och den kräver inget starttryck och mercedesmotorn har en vacuumpump så det skall testas när jag får hem bilen.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Vill också ha en LR serie 3 Följer denna tråd med andakt Keep up!
Mvh Filip
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Trevliga bilder! härligt med lite äventyr =)
haha ok, inget för mig då, tyckte Nivan blev hemsk efter man passerade 80.
haha ok, inget för mig då, tyckte Nivan blev hemsk efter man passerade 80.
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Kul med positiva inlägg! Idag var jag och hämtade donatorbilen, jag hoppas att effekten räcker men motorn sitter ju i några militära geländewagen och de har både liknande vikt och aerodynamik och de skall ha en toppfart på ca 130km/h och marchfart på 100-110km/h skall enligt uppgift inte vara några bekymmer vilket är det jag strävar efter. Med däcken jag har och axlarnas utväxling på 4,7:1 och tidigare nämnda utväxlingar i växel och fördelningslåda skall jag landa på ca 2400rpm vid 100km/h vilket är ungefär samma som i donatorbilen.
Den totala utväxlingen blir 3,67:1 på hög 5 och 44:1 på låg 1 jämfört med original 5.4:1 och 39.76:1
Den totala utväxlingen blir 3,67:1 på hög 5 och 44:1 på låg 1 jämfört med original 5.4:1 och 39.76:1
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Fixade lite med donatormercan för att se att allt fungerar som det skall, lyckades klämma fast ett buntband när jag satt i ett nytt oljefilter så både uppfarten och motorrummet smörjdes ordentligt
Bytte olja, lagade och fyllde kylsystem, bytte alla filter, monterade generatorn och testade att den laddade. Jag monterade en kortare rem som inte involverar servopumpen då Land Rovern inte har styrservo men jag börjar fundera på om jag inte skulle fixa det när jag ändå skall bygga, range rover p38 skall tydligen vara en lämplig donator.
Tröttnade på att den slitna ratten blev kladdig vid hög luftfuktighet, men jag ville inte riktigt måla om den på jag tycker den är snyggt sliten så jag slängde på några lager klarlack och hoppas att det funkar.
Bytte olja, lagade och fyllde kylsystem, bytte alla filter, monterade generatorn och testade att den laddade. Jag monterade en kortare rem som inte involverar servopumpen då Land Rovern inte har styrservo men jag börjar fundera på om jag inte skulle fixa det när jag ändå skall bygga, range rover p38 skall tydligen vara en lämplig donator.
Tröttnade på att den slitna ratten blev kladdig vid hög luftfuktighet, men jag ville inte riktigt måla om den på jag tycker den är snyggt sliten så jag slängde på några lager klarlack och hoppas att det funkar.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
617 motor
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Det här är en om602 vilket är generationen efter, den har crossflow topp men annars ganska lik om617.metalworm skrev:617 motor
äldre eller nyare?
finns lite olika varianter av dom, funderat på en sådan med, men det tar emot lite
Igår åkte den ur mercan:
Idag köpte jag en extra volvo fd51 fördelningslåda (med tillhörande växellåda ZF-S4-18 från c303 som är till salu om någon är intresserad)
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
såg att jag glömt ett frågetecken efter modellen
följer tråden med intresse
följer tråden med intresse
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Tummen upp för om602, blir prima det här tror jag!
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Strax innan jul så skar originalmotorn, hade ingen lust att stå ute och meka så den blev stående.
För några dagar sedan kom jag igång igen, satte på taktältet och monterade ett nytt överdrag.
Demonterade originalmotor och växellåda och testade lite med mercedesmotorn.
Det ser ut att kunna bli bra, men innan jag tillverkar nya motorfästen måste jag flytta på generatorn och för att göra det måste jag bygga om termostathuset, den satt lite för nära diffklumpen. Just nu väntar jag på en tig svets jag har beställt så jag kan lära mig det och bygga om generatorfäste, termostathus och insug.
För några dagar sedan kom jag igång igen, satte på taktältet och monterade ett nytt överdrag.
Demonterade originalmotor och växellåda och testade lite med mercedesmotorn.
Det ser ut att kunna bli bra, men innan jag tillverkar nya motorfästen måste jag flytta på generatorn och för att göra det måste jag bygga om termostathuset, den satt lite för nära diffklumpen. Just nu väntar jag på en tig svets jag har beställt så jag kan lära mig det och bygga om generatorfäste, termostathus och insug.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Fick hem en ny leksak! Så nu ska jag lära mig tigsvetsa! ac/dc tig och MMA 400v 315A med puls och variabel frekvens vilket förhoppningsvis ger lite mer flexibilitet än min nuvarande enfas-MIG/MAG. Har kollat på videos och läst en massa trådar om svetsar, elektroder fyllnadsmaterial och teknik, det finns många variabler när man ska tig:a och det är svårare än det ser ut.
Lite jämförelse ny/gammal motor
Var och köpte lite plattjärn och aluminiumplåt så att jag kan börja bygga motorfästen och insug.
Lite jämförelse ny/gammal motor
Var och köpte lite plattjärn och aluminiumplåt så att jag kan börja bygga motorfästen och insug.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
En liten uppdatering!
Fixade till banddriften till svarven i garaget för att kunna göra adaptern mellan växellådan och fördelningslådan
Byggde ihop en liten vattenkylning till slangpaketet på TIG-svetsen.
Svetsade adapter:
Fixade fotpedalen till svetsen då den var felkopplad när jag fick den
Byggde fästen till motor och transmission!
Det blev lösningen med hardyskiva mellan växellåda och fördelningslåda.
Byggde insug, jäklar vad med gas det går åt och vad mycket svårare det är än stål, men jag börjar bli bättre på att svetsa aluminium, fick till några cm som såg rätt ok ut.
Snyggade till motorn och gjorde den lite mindre driftsäker med lite "badge engineering"
"motorbytesdomino"
Byggde nytt generatorfäste för att den inte skulle slå i axeln:
Svetsade om termostathuset för att få plats med generatorn:
Kylaren kom i vägen:
Så den fick också byggas om:
Men jag kom iaf till uppstart, en moralisk seger!
https://www.instagram.com/p/Bzn8dEWFssH/
Måste bygga om kardanaxlarna och växellänkage innan det blir provkörning.
Fixade till banddriften till svarven i garaget för att kunna göra adaptern mellan växellådan och fördelningslådan
Byggde ihop en liten vattenkylning till slangpaketet på TIG-svetsen.
Svetsade adapter:
Fixade fotpedalen till svetsen då den var felkopplad när jag fick den
Byggde fästen till motor och transmission!
Det blev lösningen med hardyskiva mellan växellåda och fördelningslåda.
Byggde insug, jäklar vad med gas det går åt och vad mycket svårare det är än stål, men jag börjar bli bättre på att svetsa aluminium, fick till några cm som såg rätt ok ut.
Snyggade till motorn och gjorde den lite mindre driftsäker med lite "badge engineering"
"motorbytesdomino"
Byggde nytt generatorfäste för att den inte skulle slå i axeln:
Svetsade om termostathuset för att få plats med generatorn:
Kylaren kom i vägen:
Så den fick också byggas om:
Men jag kom iaf till uppstart, en moralisk seger!
https://www.instagram.com/p/Bzn8dEWFssH/
Måste bygga om kardanaxlarna och växellänkage innan det blir provkörning.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Det mesta på plats.
Fick pilla en del med växellänkaget för att back och 5:an skulle fungera som det ska.
Det jag behövde modifiera för drivlinebytet, annars är alla motorfästen/paneler intakta. Kylare och kardaner behövde dock byggas om, men det är ju lösa delar. Jag behöver bygga främre kardan och de jag har liggandes är för korta och den lokala plåthandeln hade inte 51mm(50,8) sömlösa rör, så jag söker nu en kardan som är minst 85cm lång.
Efter de "shakedowns" jag har kört så är jag positiv, den är fortfarande slö men det går enklare att ligga i 90 och jag känner inte samma behöv av hörselskydd, med lite mer ljudisolering kan det nog bli riktigt bra!
Fick pilla en del med växellänkaget för att back och 5:an skulle fungera som det ska.
Det jag behövde modifiera för drivlinebytet, annars är alla motorfästen/paneler intakta. Kylare och kardaner behövde dock byggas om, men det är ju lösa delar. Jag behöver bygga främre kardan och de jag har liggandes är för korta och den lokala plåthandeln hade inte 51mm(50,8) sömlösa rör, så jag söker nu en kardan som är minst 85cm lång.
Efter de "shakedowns" jag har kört så är jag positiv, den är fortfarande slö men det går enklare att ligga i 90 och jag känner inte samma behöv av hörselskydd, med lite mer ljudisolering kan det nog bli riktigt bra!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85
Re: Storsmurfen (Land Rover serie 3 109)
Bra jobbat
Kommer nog att bli en riktigt bra bil.
Kommer nog att bli en riktigt bra bil.