Bara kört konverterat med både förgasare och insprutning, och förbrukningen stiger marginellt vid normal körning.
Det enda jag gjort är att montera saabs rödaspridare från 9000T ( 028050431 ) + en manuell kallstartslösning.
ZJ jag kör nu drog ca, 1,45 på BF95 ( gäller alla ZJ jag haft vid blandad körning ) och ca, 1,55 nu ( uppskattat då jag mest drar trailer) Oljan rödfärgas som redan nämnts samt allt annat etanolen är i kontakt med, men i övrigt ser oljan ut som ny även efter 1000Mil efter något byte.
Största nackdelen med Etanol är att den städar bort alla hartsrester bensinen lämnat efter sig, vilket sätter igen filter mm, så en ökad serviceinsats krävs i början för att bibehålla körbarheten. Spridarproblem är inget jag upplevt på de bilar jag konverterat.
Mycket av problemen som uppstår på äkta eller konverterade etanolbilar tror jag härör från de enkla svarens lösningar...
Förgasarbilar som konverterades fick ofta problem med läckande bränsleslangar(, vilket etanolen raskt beskylldes för att ha frätt sönder. Läckande, torra bränsleslangar tycks ingen ha hört talats om tidigare innan etanolen kom in i bilden...
För den som fortfarande tror att etanolen fräter sönder bränsleslangar rekomenderas en studie i vilka gummiblandningar olika slangar har för olika bränslen, ex,vis hydroscands slanglista.
Att slangarna började läcka berodde på att hartserna bensinen lämnade efter sig "tätade" slangen inifrån, hartser etanolen sedan sköljde bort. Sprickorna som hartserna "tätade" fanns ju redan där p.g.a ålder, värme, gummiblandning... men upptäcktes inte så länge slangen inte läckte Bensin. Och läckte den Bensin var det ingen som tänkte mer på det, men läckte den Etanol efter konvertering/inblandning, då jäklar....
Motormässigt har jag aldrig noterat några etanolrelaterade problem trots att den motor som kördes längst på bara E85 gick +12000Mil innan karossen den satt i rostade bort.
Fördelen räknas i kronor och ören vid pumpen.
Som mest skiljde priset ca, 5Kr mellan BF95 och E85
Räkneexempel,
BF95 1,45L á 15Kr = 21,75Kr/Mil
E85 1,55L á 10Kr = 15,50Kr/Mil = 6,25Kr billigare per Mil