Då är det dags för hjullagerbyte när man ändå fått in den i garaget för svetsjobb. Har försökt söka lite efter mektips eller DIY men får endast fram förslag på vilka produkter man ska ha, vissa tips om diverse verktyg finns även..
Några frågor:
1. Behöver man plocka bort klumpen helt och hållet för att komma åt det inre lagret, eller kan man montera bort lagerhuset?
2. Går det att montera bort det yttre lagret med en standard lageravdragare?
Fler frågor kommer nog följa men detta är det första för att komma vidare..
/T
Frågor kring hjullager byte Geländewagen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Frågor kring hjullager byte Geländewagen
G-Wagen 1985
Re: Frågor kring hjullager byte Geländewagen
Du måste lossa hela styrspindelhuset & det gör genom att lossa bultarna som håller kingpinlargren samt Drivknuten osv.
Passa på att byta packboxar också.
Är drivknutsdamasken sprucken är det smart att byta även den.
Muttern till drivknuten har en speciell fattning i övrigt klarar du dej med handverktyg
Passa på att byta packboxar också.
Är drivknutsdamasken sprucken är det smart att byta även den.
Muttern till drivknuten har en speciell fattning i övrigt klarar du dej med handverktyg
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Frågor kring hjullager byte Geländewagen
Tack för svar!
Märkte att jag nog blir tvungen att demontera hela huset. Muttrarna till spindeln var redan mer eller mindre lösa så det var inga problem att få bort dessa. Men ska fixa en hylsa som passar för att kunna spänna dessa med moment sen.
Blir nog tvungen att renovera axeln då det inre lagret skurit sönder axeltappen. Nån som har tips om företag som kan renovera denna?
1. Tips på vart är det bäst att beställa damask, kingpinlager och övriga delar någonstans? Eurotruck Importers i USA har mycket delar. Lager har jag hittat på Autodoc.se
2. Hur gör man bäst med förspänningen av kingpin, vet att det gäller att hålla reda på brickorna så att man monterar tillbaka rätt bricka på rätt plats, uppe/nere.
3. Hur får jag bort övre och undre kingpin?
Märkte att jag nog blir tvungen att demontera hela huset. Muttrarna till spindeln var redan mer eller mindre lösa så det var inga problem att få bort dessa. Men ska fixa en hylsa som passar för att kunna spänna dessa med moment sen.
Blir nog tvungen att renovera axeln då det inre lagret skurit sönder axeltappen. Nån som har tips om företag som kan renovera denna?
1. Tips på vart är det bäst att beställa damask, kingpinlager och övriga delar någonstans? Eurotruck Importers i USA har mycket delar. Lager har jag hittat på Autodoc.se
2. Hur gör man bäst med förspänningen av kingpin, vet att det gäller att hålla reda på brickorna så att man monterar tillbaka rätt bricka på rätt plats, uppe/nere.
3. Hur får jag bort övre och undre kingpin?
G-Wagen 1985