Är det idiotiskt att lyfta en bil med spacers mellan fjäderben/kaross fram och fjäder/kaross bak?
Typ såna https://www.ebay.com/itm/Front-strut-sp ... 100623.m-1
Om man inte byter stötdämpare så har man ju samma utfjädringsstopp bak, men fram blir det nedflyttat med fjäderbenet. Hur dåligt är det?
Kan man få ett hum om det går att lyfta smärtfritt genom att mäta hur lång fjädringsväg man har original?
Har kört en Octavia 4x4 i några år nu har ett snäpp större däck på den men skulle inte skada med lite mer höjd så jag har skaffat såna där spacers men sen började jag tänka på om det är så smart att montera dem egentligen.
Jag har redan "dåliga-vägar" paketet på den så fjädringen är samma som på Octavia Scout och av nån anledning brukar det stå att lift-kiten inte passar Scout.
Kan bero på drivknutarna, det är redan ganska rejäl vinkel på drivaxlarna bak.
Hur vet man vart gränsen för drivknutarna går?
Lyfta med spacers?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Lyfta med spacers?
Beror på hur mycket du höjer och på vilken bil.
På en bil med stela axlar finns inte samma begränsningar.
Men din bil kan kanske inte, vad gäller framvagnen, direkt jämföras med LADA NIVA, JEEP KJ Cherokee, Suzuki Vitara(första) m fl.
Där går gränsen vid 2"/5 cm.
Över detta risk för drivaxelknutarna, damaskerna och att inställningsområdet för hjulvinklarna, främst hjullutningen(camber) inte räcker till.
Min erfarenhet från LADA NIVA är att damaskerna vid 6 cm höjning har en livslängd på 100 mil.
Drivaxelknutarna, främst de yttre, håller inte så många hundra mil heller.
Dock höll drivaxlarna och damaskerna flera tusen mil, trots 2" höjning, på en Nissan Terrano II.
Men nu skriver jag om terrängkörning där i vissa ogynsamma fall max ut-/inflex kombineras med max styrutslag.
På en "gatbil" tror jag inte att 1" höjning, medelst fjäderspacers, skulle påverka livslängden på drivknutar och damasker.
Över 2" kan det bli fråga om förlängda stötdämpare, bromsslangar och infästning av krängningshämmare(samt ändrad infästning av panhardstag om sådant finnes).
Min erfarenhet från höjning av flera bilar med individuell framhjulsupphängning.
Så svaret blir: Inte idiotiskt!
På en bil med stela axlar finns inte samma begränsningar.
Men din bil kan kanske inte, vad gäller framvagnen, direkt jämföras med LADA NIVA, JEEP KJ Cherokee, Suzuki Vitara(första) m fl.
Där går gränsen vid 2"/5 cm.
Över detta risk för drivaxelknutarna, damaskerna och att inställningsområdet för hjulvinklarna, främst hjullutningen(camber) inte räcker till.
Min erfarenhet från LADA NIVA är att damaskerna vid 6 cm höjning har en livslängd på 100 mil.
Drivaxelknutarna, främst de yttre, håller inte så många hundra mil heller.
Dock höll drivaxlarna och damaskerna flera tusen mil, trots 2" höjning, på en Nissan Terrano II.
Men nu skriver jag om terrängkörning där i vissa ogynsamma fall max ut-/inflex kombineras med max styrutslag.
På en "gatbil" tror jag inte att 1" höjning, medelst fjäderspacers, skulle påverka livslängden på drivknutar och damasker.
Över 2" kan det bli fråga om förlängda stötdämpare, bromsslangar och infästning av krängningshämmare(samt ändrad infästning av panhardstag om sådant finnes).
Min erfarenhet från höjning av flera bilar med individuell framhjulsupphängning.
Så svaret blir: Inte idiotiskt!
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning