GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
GC ZJ 5.9 -98.
På ettan och backen så har bilen börjat "slira" innan den börjar driva när man ska åka iväg. Det rycker lite i drivningen och det känns ungefär som att kopplingen på en manuell inte riktigt greppar ordentligt. Har försökt testa om det sker även på andra växlar, men kan inte känna något även om jag gasar på ordentlig på högre växlar.
Själva bytet mellan växlarna går smidigt och distinkt, det är bara just själva "greppandet" när man ska iväg på ettan och backen som börjat bete sig konstigt. Bytte olja + filter i lådan i augusti förra året, magneten hade metallpartiklar på sig men inga enorma mängder (tyckte jag iaf, vet inte hur det borde se ut). När jag kollat oljan har jag inte sett några stora mängder metallpartiklar heller, ska kolla igen för säkerhets skull.
Är lådan på väg att paja, eller kan det vara något annat? Typ momentomvandlaren?
På ettan och backen så har bilen börjat "slira" innan den börjar driva när man ska åka iväg. Det rycker lite i drivningen och det känns ungefär som att kopplingen på en manuell inte riktigt greppar ordentligt. Har försökt testa om det sker även på andra växlar, men kan inte känna något även om jag gasar på ordentlig på högre växlar.
Själva bytet mellan växlarna går smidigt och distinkt, det är bara just själva "greppandet" när man ska iväg på ettan och backen som börjat bete sig konstigt. Bytte olja + filter i lådan i augusti förra året, magneten hade metallpartiklar på sig men inga enorma mängder (tyckte jag iaf, vet inte hur det borde se ut). När jag kollat oljan har jag inte sett några stora mängder metallpartiklar heller, ska kolla igen för säkerhets skull.
Är lådan på väg att paja, eller kan det vara något annat? Typ momentomvandlaren?
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Vilken typ av auto, olja bytte du till?
Vad jag vet drar du inte tunga släp, och har lådan inte strulat tidigare skulle jag söka felet i oljan i sig eller oljenivån i lådan.
För mycket eller lite olja kan ge märkliga effekter.
Ett sätt att kontrollera en lådas friskhet ( utöver körning då ) är att se hur lång tid det tar från att en växel läggs i tills lådan börjar dra ( alltså när man känner att växeln drar, inte att bilen rullar iväg/körs... ). Ska ske "omedelbart", vid längre tid är det ett tecken på internläckage vilket gör att oljetrycket inte byggs upp snabbt nog.
Vad jag vet drar du inte tunga släp, och har lådan inte strulat tidigare skulle jag söka felet i oljan i sig eller oljenivån i lådan.
För mycket eller lite olja kan ge märkliga effekter.
Ett sätt att kontrollera en lådas friskhet ( utöver körning då ) är att se hur lång tid det tar från att en växel läggs i tills lådan börjar dra ( alltså när man känner att växeln drar, inte att bilen rullar iväg/körs... ). Ska ske "omedelbart", vid längre tid är det ett tecken på internläckage vilket gör att oljetrycket inte byggs upp snabbt nog.
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Precis, den saknar ju dessutom dragkrok så har definitivt inte dragit något
Det skumma är att oljenivån är korrekt. När jag bytte så hade jag först i för lite olja, och då märkte jag tydligt det du säger, det tog lång tid innan tryck byggdes upp och lådan kunde dra. Ska dubbelkolla igen så att nivån är korrekt. Jag använde Swedol Auto 15 när jag bytte.
Symptomen som den har nu är inte riktig likadana som när den inte kunde bygga upp tryck pga för lite olja, nu är det mer att den rycker och hugger som att den "greppar" drivningen väldigt dåligt. När jag lägger i växeln uppfattar jag det som att den drar omedelbart, fast med ovanstående huggande beteende.
Det skumma är att oljenivån är korrekt. När jag bytte så hade jag först i för lite olja, och då märkte jag tydligt det du säger, det tog lång tid innan tryck byggdes upp och lådan kunde dra. Ska dubbelkolla igen så att nivån är korrekt. Jag använde Swedol Auto 15 när jag bytte.
Symptomen som den har nu är inte riktig likadana som när den inte kunde bygga upp tryck pga för lite olja, nu är det mer att den rycker och hugger som att den "greppar" drivningen väldigt dåligt. När jag lägger i växeln uppfattar jag det som att den drar omedelbart, fast med ovanstående huggande beteende.
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Auto 15 är rätt olja så då är det inte problemet, en annan orsak kan vara att filtret är för täppt för att släppa igenom rätt flöde av olja för att drivningen ska fungera korrekt. Lite tråkigare att kontrollera då tråget måste ner igen.
Oljan kontrolleras varmkörd med motor på tomgång och växelförare i neutralläget.
Lika bra att du skrotar bilen och ger den till mig...
Oljan kontrolleras varmkörd med motor på tomgång och växelförare i neutralläget.
Lika bra att du skrotar bilen och ger den till mig...
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Kollade oljan igen, nivån verkar ligga precis i mitten av OK-intervallet. Oljan ser jättefin ut, klar och röd, dock så ser man på pappret när man torkar av stickan att det definitivt finns grå metallpartiklar i oljan. Väldigt små partiklar, man ser inte enskilda utan bara en grå kant på pappret. Vet inte om det är mycket eller lite.
Filtret kan ju vara igensatt såklart, jobbigt att kolla. Går väl inte att se insidan av själva filtret heller utan man får byta och se om det blir bättre?
Kan det vara momentomvandlaren? Hur är symptomen på det?
Såg dessutom att det verkar fukta med olja på motorn på ett ställe. Är runt tändstiften men jag uppfattar det som att det kommer från packningen ovanför och rinner ner. Se bild. Är det topplockspackningen? Också rätt kladdigt runt "breatherslangen" som sitter strax ovanför och går till insuget ovanpå motorn (PCV?)
.
Filtret kan ju vara igensatt såklart, jobbigt att kolla. Går väl inte att se insidan av själva filtret heller utan man får byta och se om det blir bättre?
Kan det vara momentomvandlaren? Hur är symptomen på det?
Såg dessutom att det verkar fukta med olja på motorn på ett ställe. Är runt tändstiften men jag uppfattar det som att det kommer från packningen ovanför och rinner ner. Se bild. Är det topplockspackningen? Också rätt kladdigt runt "breatherslangen" som sitter strax ovanför och går till insuget ovanpå motorn (PCV?)
.
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Filtret kostar bara 150-200Kr så det är inget att fundera på utan bara att byta som 1a steg i felsökning.
Om filtret är igensatt ( eller för hårt draget och tillplattat ) tappar lådan oljetryck/flöde vilket naturligtvis sliter på lamellpaketen i lådan vilket smutsar ner oljan ännu mer.
Convertern tror jag du kan glömma bort innan du kontrollerat olja och filter.
Det andra oljeläckaget är mest troligt ventilkåpspackningarna, vanligt läckage på "alla" motorer efter 5-10....År
Sålänge det bara är ett mindre läckage är det inget att bry sig i om man inte är pedant, vid större läckage finns risk för brand om oljan hamnar på grenrören. Been there, done that.... Fast då med servoolja efter att en slang gått av.
Om filtret är igensatt ( eller för hårt draget och tillplattat ) tappar lådan oljetryck/flöde vilket naturligtvis sliter på lamellpaketen i lådan vilket smutsar ner oljan ännu mer.
Convertern tror jag du kan glömma bort innan du kontrollerat olja och filter.
Det andra oljeläckaget är mest troligt ventilkåpspackningarna, vanligt läckage på "alla" motorer efter 5-10....År
Sålänge det bara är ett mindre läckage är det inget att bry sig i om man inte är pedant, vid större läckage finns risk för brand om oljan hamnar på grenrören. Been there, done that.... Fast då med servoolja efter att en slang gått av.
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Vet att filtret inte är dyrt, det är pillet med att hitta nånstans att göra själva jobbet.
Trodde ventilkåpspackningarna byttes när insugsplåten byttes, men man kanske inte tar av dem alls vid det jobbet när jag tänker efter. Var en snubbe som gjorde det åt mig så jag har inget eget minne från händelsen
Okej, så kolla filtret är enda rekommendationen för tillfället? Jag funderade även på om det kunde vara "bromsbanden" eller vad det heter, som tydligen ska gå att justera på dessa lådor. Vet dock inte om symptomen stämmer.
Trodde ventilkåpspackningarna byttes när insugsplåten byttes, men man kanske inte tar av dem alls vid det jobbet när jag tänker efter. Var en snubbe som gjorde det åt mig så jag har inget eget minne från händelsen
Okej, så kolla filtret är enda rekommendationen för tillfället? Jag funderade även på om det kunde vara "bromsbanden" eller vad det heter, som tydligen ska gå att justera på dessa lådor. Vet dock inte om symptomen stämmer.
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Värst vad ditt minne var gott då
Prova känn på/dra åt skruvarna lite lätt på kåporna och se om det hjälper.
Det här filtret satt i en bil jag köpte som inte drev alls efter någon Minut, den betedde sig liknande din gissar jag.
Mycket gas så kunde den hoppa till och driva för att plötsligt sluta o.s.v, efter byte och rengöring av det mest skitiga oljetråg jag någonsin sett gick den som vanligt igen. Har inte hört något klagomål av nästa ägare heller.
IMG_0714 by izno1, on Flickr
Prova känn på/dra åt skruvarna lite lätt på kåporna och se om det hjälper.
Det här filtret satt i en bil jag köpte som inte drev alls efter någon Minut, den betedde sig liknande din gissar jag.
Mycket gas så kunde den hoppa till och driva för att plötsligt sluta o.s.v, efter byte och rengöring av det mest skitiga oljetråg jag någonsin sett gick den som vanligt igen. Har inte hört något klagomål av nästa ägare heller.
IMG_0714 by izno1, on Flickr
Senast redigerad av Iznogoud den lör dec 21, 2019 19:47, redigerad totalt 2 gång.
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Bilden funkar inte, skulle gärna se den.
Verkar förresten som att bromsbanden reglerar kickdown och backen på nån sätt, så är nog inte dessa som är problemet.
Verkar förresten som att bromsbanden reglerar kickdown och backen på nån sätt, så är nog inte dessa som är problemet.
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Nä, det förba... EU satte stop för länkande från det bildalbumet. Och förra albumet som jag dessutom betalade för försvann utan spår. Var lägger man upp bilder som kan länkas OCH behållas lite kontroll över nuförtiden?
Att bara dumpa dom på forumbilder vill jag inte.
Att bara dumpa dom på forumbilder vill jag inte.
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Vet inte exakt vad du menar med kontroll, men jag kör imgur.com, utan nåt konto eller nåt sånt. Man kan göra dem icke-publika så man bara kan se dem om man har länken. Funkar om man bara ska visa bilder på bildelar, skulle väl inte lägga semesterbilderna där..
EDIT: Nu kan jag se bilden.
EDIT: Nu kan jag se bilden.
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Lånar tråden litegranna, köpte en ZJ V8 -96 nyligen där backen är obefintlig och bilen drar framåt i både R o ch N läget utöver D,2 och 1 lägena. Finns inte ens neutralläge alltså. Feljusterat länkage är en tanke, men varför är P och D lägena rätta då?
Har inte forskat så mycket i det då bilen ändå var tänkt som donatorbil ( PCM´n främst ), en kabel och ett kontaktstycke hänger ner bakom f-lådan på passagerarsidan som jag inte direkt identifierar som en kabel som ska sitta på aut,lådan.
Och ska backen, växellägena verkligen vara beroende av el?
Har inte forskat så mycket i det då bilen ändå var tänkt som donatorbil ( PCM´n främst ), en kabel och ett kontaktstycke hänger ner bakom f-lådan på passagerarsidan som jag inte direkt identifierar som en kabel som ska sitta på aut,lådan.
Och ska backen, växellägena verkligen vara beroende av el?
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Går den framåt när du lägger i backen alltså? Måste ju vara rejält feljusterat då eller?
Hjälper de här nåt?
Jag har börjat misstänka att mina "växellådeproblem" är nåt med tändningen. Att den ballar ur vid belastning. Ska byta tändstift och kanske batteri.
Hjälper de här nåt?
Jag har börjat misstänka att mina "växellådeproblem" är nåt med tändningen. Att den ballar ur vid belastning. Ska byta tändstift och kanske batteri.
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Nä, fick en till ZJ i "gåva" av en kompis som bara går bakåt på alla växlar, kanske kan para ihop de lådorna...
Felet sägs av kunniga bero på att en fjäder (kan) gått av vid en hävarm som sköter bromsbandet som styr fram/back läget.
Dock inget som är kontrollerat, eller ens kommer bli.
Sistnämnda lådan är dessutom demonterad, kontrollerad och monterad av en automatlådeverkstad.
Det finns en fråga på vårt forum som du nog kan besvara bättre än mig, eller någon annan där
Felet sägs av kunniga bero på att en fjäder (kan) gått av vid en hävarm som sköter bromsbandet som styr fram/back läget.
Dock inget som är kontrollerat, eller ens kommer bli.
Sistnämnda lådan är dessutom demonterad, kontrollerad och monterad av en automatlådeverkstad.
Det finns en fråga på vårt forum som du nog kan besvara bättre än mig, eller någon annan där
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Användare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons nov 14, 2018 21:18
Re: GC ZJ, är detta symptom på en trasig växellåda?
Tror inte längre att det har med växellådan att göra. Den har börjat rycka (misständning) när man kör. Verkar bara vara på låga varv, ger man gas så går den fint.
För några månader sen började den misstända ordentligt, trodde inte jag skulle ta mig hem. Ryckte ordentligt i bilen. Efter det bytte jag alla tändstift och PCV-ventil + slang. Efter detta så startade inte bilen alls, startmotorn gick men lät som att den poffade till typ 1-2 gånger, sen hände inget.
Bogserade den till en verkstad för nån veckor sen, de laddade upp batteriet och startade den.. Körde några km och ringde upp och sa att den fungerade, de kunde inte hitta något fel förutom att den kanske misstände lite på låga varv. De hade också kollat den "med datorn" (500 spänn) utan att hitta någon typ av felkod öht. Han tipsade om att köra i rengöring i bensinen ifall det skulle vara deposition av sot. Hade redan köpt en sån sen innan så jag hade i den i tanken.
Besiktade bilen med blankt papper, och bytte ut batteriet som var rätt gammalt. Den gick bra i nån mil, men idag när jag körde så började den misstända/rycka igen.. Suck.
Felet verkar komma och gå. Bilen kan gå mycket bra på alla varvtal, för att sedan plötsligt börja rycka. Alla tändkablar och fördelarrotor byttes för några år sen. Fin olja i motor och växellåda.
Några som helst tips?
För några månader sen började den misstända ordentligt, trodde inte jag skulle ta mig hem. Ryckte ordentligt i bilen. Efter det bytte jag alla tändstift och PCV-ventil + slang. Efter detta så startade inte bilen alls, startmotorn gick men lät som att den poffade till typ 1-2 gånger, sen hände inget.
Bogserade den till en verkstad för nån veckor sen, de laddade upp batteriet och startade den.. Körde några km och ringde upp och sa att den fungerade, de kunde inte hitta något fel förutom att den kanske misstände lite på låga varv. De hade också kollat den "med datorn" (500 spänn) utan att hitta någon typ av felkod öht. Han tipsade om att köra i rengöring i bensinen ifall det skulle vara deposition av sot. Hade redan köpt en sån sen innan så jag hade i den i tanken.
Besiktade bilen med blankt papper, och bytte ut batteriet som var rätt gammalt. Den gick bra i nån mil, men idag när jag körde så började den misstända/rycka igen.. Suck.
Felet verkar komma och gå. Bilen kan gå mycket bra på alla varvtal, för att sedan plötsligt börja rycka. Alla tändkablar och fördelarrotor byttes för några år sen. Fin olja i motor och växellåda.
Några som helst tips?