Jimny 4wd problem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jimny 4wd problem
Någon som haft liknande problem? /jonny
Re: Jimny 4wd problem
Tjena! Nämen 4wd har ju börjat strula för ett tag sen! Inte gått i och 4wd lampan blinkat ibland o sen lyst som den ska men ändå har inte naven slagit till! Så jag pallade upp bilen helt tog bort naven o körde med 4 wd och det funkar drivaxlarna snurrar och inget missljud då! Sen rengjorde jag naven satte ny olja i dom bytte ventilpaketet till vacumstyrningen o sen har den fungerat när jag haft den uppallad! Men satte på däcken o skulle testa då fick jag i 4wd några gånger! Sen precis som före händer ingenting jaja man är ju van att få skumma fel hehe! Funderar kan det läcka typ runt spindeln vacum om nån o ring eller packbox är slut? Jäklar att hålla på och felsöka man blir less! Knappast troligt naven är slut såg då hur fina ut som helst! Kanske du har nån hint vad felet kan vara? /jonny
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Jimny 4wd problem
Vilken fördelningslåda?
Med spak eller med tryckknappar?
Den senare har jag upplevt som lite struligare - ibland - men inte alltid.
Har lärt mig att man måste stå blickstilla, ha huvudväxellådan i neutral(ingen växel i), trampa ner både kopplings- och bromspedal samtidigt.
Eventuellt rulla någon dm och göra om proceduren.
Det är lågväxeln som trilskas - ibland.
Att växla mellan 2WD och 4WD i farten har aldrig varit något problem.
När jag köpte Jimnyn för drygt 3 år sedan hade föregående ägare aldrig provat lågväxeln under de 10 år han ägt bilen!
Han hoppade högt när jag testade, vid provkörningen, och lågen gick ur med en smäll.
Vet inte om det finns någon elektronisk spärr som förhindrar att lågväxeln kan läggas i om inte ovanstående beskrivna aktiviteter utförs?
B t w så provkörde jag nya Jimnyn.
Testade förståss att lägga i lågväxeln.
Gick efter mycket trixande.
Men fick inte ur spaken ur lågväxelläget.
Fick köra tillbaka i 65 km/t och motorn mot varvtalsstoppet.
Återförsäljaren, som varit bilmek, fick hålla på ett bra tag innan spaken lossnade ur lågväxelläget.
Ingen bra början på ett tilltänkt köpobjekt.
Med spak eller med tryckknappar?
Den senare har jag upplevt som lite struligare - ibland - men inte alltid.
Har lärt mig att man måste stå blickstilla, ha huvudväxellådan i neutral(ingen växel i), trampa ner både kopplings- och bromspedal samtidigt.
Eventuellt rulla någon dm och göra om proceduren.
Det är lågväxeln som trilskas - ibland.
Att växla mellan 2WD och 4WD i farten har aldrig varit något problem.
När jag köpte Jimnyn för drygt 3 år sedan hade föregående ägare aldrig provat lågväxeln under de 10 år han ägt bilen!
Han hoppade högt när jag testade, vid provkörningen, och lågen gick ur med en smäll.
Vet inte om det finns någon elektronisk spärr som förhindrar att lågväxeln kan läggas i om inte ovanstående beskrivna aktiviteter utförs?
B t w så provkörde jag nya Jimnyn.
Testade förståss att lägga i lågväxeln.
Gick efter mycket trixande.
Men fick inte ur spaken ur lågväxelläget.
Fick köra tillbaka i 65 km/t och motorn mot varvtalsstoppet.
Återförsäljaren, som varit bilmek, fick hålla på ett bra tag innan spaken lossnade ur lågväxelläget.
Ingen bra början på ett tilltänkt köpobjekt.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Jimny 4wd problem
Halloj! Jag har den med spak! Men f-lådan fungerar fin fint den driver axlarna fram men är själva vacumnaven som inte vill slå till/jonny