Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Har fått problem med en Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel som tjuvstannar.
Förloppet är enligt nedan:
Bilen startar alltid perfekt och går på tomgång när man startar(oavsett temp ute).
När man kört med bilen en stund och motorn blivit varm(tempen uppe på 90) och man släpper gasen så stannar motorn, grymt irriterande om du stannar vid ex stoppljus.
Motorn startar direkt med lite gas på pedalen och om man håller lite gas under någon minut så går den perfekt på tomgången igen och man kan köra utan att den stannar när man släpper gasen.
Verkar finnas någon koppling till att detta händer när motorn kommer upp i arbetstemp?
Bilen har ny elektronisk bränslepump, nytt filterhus och filter från lastbil(förfilter) och nya slangar från bränslepumpen och fram till insprutningspumpen. Är luftad enligt konstens alla regler.
Tacksam för era tips på vad man skall kolla?
Förloppet är enligt nedan:
Bilen startar alltid perfekt och går på tomgång när man startar(oavsett temp ute).
När man kört med bilen en stund och motorn blivit varm(tempen uppe på 90) och man släpper gasen så stannar motorn, grymt irriterande om du stannar vid ex stoppljus.
Motorn startar direkt med lite gas på pedalen och om man håller lite gas under någon minut så går den perfekt på tomgången igen och man kan köra utan att den stannar när man släpper gasen.
Verkar finnas någon koppling till att detta händer när motorn kommer upp i arbetstemp?
Bilen har ny elektronisk bränslepump, nytt filterhus och filter från lastbil(förfilter) och nya slangar från bränslepumpen och fram till insprutningspumpen. Är luftad enligt konstens alla regler.
Tacksam för era tips på vad man skall kolla?
Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Ngn? Tips...
Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Du kanske redan har läst detta,verkar ju vara ett liknande problem .
https://www.dieselplace.com/forum/63-gm ... rator.html
https://www.dieselplace.com/forum/63-gm ... rator.html
Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Perfekt, tack för svar... lite grejjer att följa upp...
Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Jag låter som att det är oljetrycksswitchen som styr matarpumpen som är kass.
Att det funkar när du startar den beror på att pumpen då styrs via ett relä medans du tuggar på starten, sedan ska den övergå till att matas från oljetrycksswitchen när man får oljetryck.
Det är ett säkerhetssystem, för att den inte ska fortsätta pumpa om motorn stannar.
Jag hade samma problem på min, att den dog om jag släppte tvärt på gasen.
Jag löste det med att dra om matningen så matarpumpen går när tändningen är på.
Vill du vara mer seriös så byter du oljetrycksswitchen till en ny, men kopplar in ett relä så inte all ström behöver gå via switchen, för det är troligen det som dödar dem.
Att det funkar när du startar den beror på att pumpen då styrs via ett relä medans du tuggar på starten, sedan ska den övergå till att matas från oljetrycksswitchen när man får oljetryck.
Det är ett säkerhetssystem, för att den inte ska fortsätta pumpa om motorn stannar.
Jag hade samma problem på min, att den dog om jag släppte tvärt på gasen.
Jag löste det med att dra om matningen så matarpumpen går när tändningen är på.
Vill du vara mer seriös så byter du oljetrycksswitchen till en ny, men kopplar in ett relä så inte all ström behöver gå via switchen, för det är troligen det som dödar dem.
Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar
Hej,
Tyvärr inte det då jag sedan tidigare bytt bränslepumpen och kopplat den över konstant spänning via tändningen.
Jag har även monterat ny orginal oljetrycksgivare på motorn.
Tyvärr inte det då jag sedan tidigare bytt bränslepumpen och kopplat den över konstant spänning via tändningen.
Jag har även monterat ny orginal oljetrycksgivare på motorn.