Köpråd/tips av LR Disco 3
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köpråd/tips av LR Disco 3
Hittade en Land rover Discovery 3-04.
35k mil. 132 hk diesel. Vad bör jag kolla innan köp? Den är besiktigad. Vet att skatten är skyhög. Tänkte mest få en idé vad som ska kollas, det är bilfirma som säljer så kan få upp till 24mån garanti. Priside?
Tacksam för svar rätt så snabbt.
35k mil. 132 hk diesel. Vad bör jag kolla innan köp? Den är besiktigad. Vet att skatten är skyhög. Tänkte mest få en idé vad som ska kollas, det är bilfirma som säljer så kan få upp till 24mån garanti. Priside?
Tacksam för svar rätt så snabbt.
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
hej...
är det verkligen en D3?? dels kom 3an 05... och den har en 190hk v6a om det är diesel...
2an har 138hk... så ligger närmare dom 132 du skriver...
om det är en 2a så kolla ramen bakom bakhjulen!! brukar rosta sönder!! och kablaget till spridarna brukar det krypa olja i!
så det behöver bytas ibland!! men kostar väl max en 500ing från England!!
om den har takluckor så brukar dom läcka!! så man måste hålla efter dräneringen!!
om det är en 3a så kolla om vattenpumpen är bytt!! drivs inte av kamremmen!! men sitter en löprulle på den som hade ett för klent fäste på dom tidiga!!
sen sägs det att man måste lyfta av karossen för att byta pumpremmen!! men tror det ska gå utan med lite trix...
EGR-ventilerna brukar bråka på 3an... så dom måste blankas eller bytas...
pris har jag dålig koll på... men en del hugger till som bara den!! kan tro dom har typ guld i ramen...
och den 2an jag hämtade igår var typ gratis... så... men kollaa på blocket så får du väl ett hum!!
2 och 3 finns ett antal!! D1an och Range Rover classic är svårare att få nåt hum om...
är det verkligen en D3?? dels kom 3an 05... och den har en 190hk v6a om det är diesel...
2an har 138hk... så ligger närmare dom 132 du skriver...
om det är en 2a så kolla ramen bakom bakhjulen!! brukar rosta sönder!! och kablaget till spridarna brukar det krypa olja i!
så det behöver bytas ibland!! men kostar väl max en 500ing från England!!
om den har takluckor så brukar dom läcka!! så man måste hålla efter dräneringen!!
om det är en 3a så kolla om vattenpumpen är bytt!! drivs inte av kamremmen!! men sitter en löprulle på den som hade ett för klent fäste på dom tidiga!!
sen sägs det att man måste lyfta av karossen för att byta pumpremmen!! men tror det ska gå utan med lite trix...
EGR-ventilerna brukar bråka på 3an... så dom måste blankas eller bytas...
pris har jag dålig koll på... men en del hugger till som bara den!! kan tro dom har typ guld i ramen...
och den 2an jag hämtade igår var typ gratis... så... men kollaa på blocket så får du väl ett hum!!
2 och 3 finns ett antal!! D1an och Range Rover classic är svårare att få nåt hum om...
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Tack så mycket, priset ligger på 39k, och den är besiktigad. Bilfirma som erbjuder upp till 24 mån garanti (mot tillägg) så kan ju vara värt de pengarna extra. Var just vad man skulle kolla rost jag behövde veta, samt ev läckage.
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Sorry var 138 hk och automat, utplockad 2005 men tillverkad 2004-09 så blir en D2a
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
39... är väl ganska högt på en bil som gått 35000...
Borde finnas bra prutmån!!
Men definitivt en fördel att det är en sen sk. facelift...
Dom har en något bättre motor!!
Dom tidigare hade plaststift som skulle hålla toppen på plats... så ganska vanligt att blockpackningen går på dom... men då byter man ju dessutom till stålstiften!!
Kolla så att det går att läsa chassinr. på ramen!!
Ska sitta framför höger bakhjul...
och kolla så du får EKA-koden!! med den kan du avaktivera startspärren via dörrlåset om fjärren pajjar/bråkar
här kan du läsa på lite!! https://slrk.se/forum/teknikforum/disco ... 1999-2004/
Borde finnas bra prutmån!!
Men definitivt en fördel att det är en sen sk. facelift...
Dom har en något bättre motor!!
Dom tidigare hade plaststift som skulle hålla toppen på plats... så ganska vanligt att blockpackningen går på dom... men då byter man ju dessutom till stålstiften!!
Kolla så att det går att läsa chassinr. på ramen!!
Ska sitta framför höger bakhjul...
och kolla så du får EKA-koden!! med den kan du avaktivera startspärren via dörrlåset om fjärren pajjar/bråkar
här kan du läsa på lite!! https://slrk.se/forum/teknikforum/disco ... 1999-2004/
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Tack Får se om jag hinner kolla på den i veckan.
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Tack för infon om SLRK fanns ju en del att läsa där
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Mycket av aktiviteterna sker numera i Facebook-gruppen, https://www.facebook.com/groups/slrk.org
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Blev det nått? Var det den på en bilhandlare utanför Malmö?
Ford Explorer '98
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Hoppade över den, och ja det var den. Tiden räckte inte till för bilshopping. Den verkade fräsch men man vet aldrig.
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
En Disco 3/4 med dieselmotor (gäller främst 2.7 TDI men även 3.0 TDI) ska man undvika så gott det går.
Motor är utvecklad av PSA i samarbete med Ford och är inte direkt känd att vara tillförlitlig, största problemet ät vevaxlarna som går sönder men även vissa komponenter i kylsystemet såsom termostathus som är givetvis gjorda av plast Dessa motorer satt också i Peugeot, Citroen och Jaguar bilar. Det sägs att problem med vevaxlar uppstår p.g.a. fel sorts olja som rekommenderas av tillverkaren.
Motor är utvecklad av PSA i samarbete med Ford och är inte direkt känd att vara tillförlitlig, största problemet ät vevaxlarna som går sönder men även vissa komponenter i kylsystemet såsom termostathus som är givetvis gjorda av plast Dessa motorer satt också i Peugeot, Citroen och Jaguar bilar. Det sägs att problem med vevaxlar uppstår p.g.a. fel sorts olja som rekommenderas av tillverkaren.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Ajdå, tur att tid saknas då. Får se vad det blir framöver, håller mig till Pajero Sporten den funkar bra. Och letar.......
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
nu gällde det här egentligen en D2... och den har inte dom problemen... men känns lite som om ju senare modell ju mer problem!! 2,7an har ett annat fel också!! dom tidiga måste bytas vattenpump på!! sitter ett för klent fäste på på dom till kamremmen!! sen är väl pumpremsbyte ett mindre projekt på v6an...valdas 76 skrev: ↑tor aug 27, 2020 21:38 En Disco 3/4 med dieselmotor (gäller främst 2.7 TDI men även 3.0 TDI) ska man undvika så gott det går.
Motor är utvecklad av PSA i samarbete med Ford och är inte direkt känd att vara tillförlitlig, största problemet ät vevaxlarna som går sönder men även vissa komponenter i kylsystemet såsom termostathus som är givetvis gjorda av plast Dessa motorer satt också i Peugeot, Citroen och Jaguar bilar. Det sägs att problem med vevaxlar uppstår p.g.a. fel sorts olja som rekommenderas av tillverkaren.
så får väl erkänna att jag föredrar mina gamla D1 med 200tdi... även om jag har både D2 och P38a också...
Re: Köpråd/tips av LR Disco 3
Med risk för att vara negativ, hade en disco3a där en jäkla massa bussningar var slut. Dom ville lyfta hela karossen för att komma åt bussningarna mm. Verkstadskillens rekommendation var att sälja bilen i stället. Enligt dom så är disco3an att betrakta som helt slut efter 25-30 000 mil på grund av dom höga kostnaderna.
kanske har jag fel, men det var vad dom sa till mig.
kanske har jag fel, men det var vad dom sa till mig.
LR 110 td5 & 200tdi pickup