Problem med tjuvluft på dieselmotor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Problem med tjuvluft på dieselmotor
Har ett irriterande problem med motorn i min Suburban. Sitter en TD40 i den som tappar dieseln under natten så den blir lite tjurig att få igång. Den vill heller inte riktigt varva när man kommer upp på högre varv,då låter det som en bluddrar och den börjar vitryka.
Såg att 2 bränslerör fuktade under bilen så jag kapade dom en bit och satt slang istället,men efter det så vart den ännu svagare och började ryka ännu mera. Och turbon vill inte riktigt ladda som den ska heller,kommer bara upp till 0.4 bar sen sjunker det i takt med att motorn börjar bluddra. Den går bra och jämt på tomgång därimot. Märkte också att den gick lite bättre om jag tog bort tanklocket
Ska pröva att byta bränslefilter också,men förutom det så måste jag ju höra om nån har nåt fler tips på vad man kan kika efter?
Såg att 2 bränslerör fuktade under bilen så jag kapade dom en bit och satt slang istället,men efter det så vart den ännu svagare och började ryka ännu mera. Och turbon vill inte riktigt ladda som den ska heller,kommer bara upp till 0.4 bar sen sjunker det i takt med att motorn börjar bluddra. Den går bra och jämt på tomgång därimot. Märkte också att den gick lite bättre om jag tog bort tanklocket
Ska pröva att byta bränslefilter också,men förutom det så måste jag ju höra om nån har nåt fler tips på vad man kan kika efter?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Ta bort handpumpen och kolla så den inte strular, handpumpen på TD40 är allt utom bra
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Den sitter ju fast på den mekaniska matarpumpen så den går väl inte att ta bort? Jag prövade att koppla förbi den och satt dit en elektrisk lågtryckspump från biltema men då gick knappt bilen framåt alls så jag plockade bort den igen och kopplade in den mekaniska igen.
Elpumpen jag köpte skulle ge 0.4 bar,kanske är för lite för TD40in?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Ja den sitter på matarpumpen, men vet av erfarenhet att handpumpen brukar strula på td40, jag använde accels elpump den svarta runda som hansen racing säljer med backventil och förfilter på
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Vad ligger den pumpen på för tryck? Den elektriska pumpen som jag prövat med gav 0.4 Bar och det verkade inte räcka till,då motorn knappt orkade varva mer än tomgång.
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Ålade under och kollade nyss! den ger 130 liter i timmen och 0,5 bar, tänk på att montera sådana pumpar under bränsletanknivån
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Tänkte på en sak, börjar den vitröka när turbon börjar ladda?
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Det var bränslefiltret som var boven till den svaga motorn,nu sticker den iväg rätt fint och turbon laddar 1 bar Men den tappar fortfarande dieseln under natten,så jag får nog gå över alla diesel-ledningar igen.
Men jag tycker turbon laddar rätt sent,man måste varva en del innan den skjuter på. Verkar vara en rätt stor turbo,Holset står det på den men vet inte modell. Tänkte om man ska sätta dit nån modernare turbo som laddar fortare.
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Du har en holset H1B turbo, GIK turboteknik har en garret ersättningsturbo för td40 som med boostpin ger 220 hk i td40, och då börjar den ladda vid ca 1500 varv, kan kolla part nr på den imorgon
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Det lät väldigt intressant! Men vad menar du med boostpin?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Kolla på tube filmen, och den fungerar även i td40, det är samma pump
https://fourby.co.uk/Boost-Pin-by-Morgan-Hill
https://fourby.co.uk/Boost-Pin-by-Morgan-Hill
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Vad var det för ersättningsturbo du tänkte på då?Flupp skrev: ↑sön maj 09, 2021 21:31 Kolla på tube filmen, och den fungerar även i td40, det är samma pump
https://fourby.co.uk/Boost-Pin-by-Morgan-Hill
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Plåten på turbon sitter så förbenat dumt till, ska försöka komma åt den underifrån imorgon när jag är ledig
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Gör så Kollade på plåten som sitter på min turbo och den hette H1C,är det nån skillnad på den motför H1B som du sa sitter original?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Problem med tjuvluft på dieselmotor
Hej igen
Det kanske skiljer på årsmodeller, det är dåligt med info att få om dom här gamla holset aggregaten,
Min turbo har GIK turbo nummer 63287 det är det enda nummer som finns på min, den skall vara byggd för td40
Det kanske skiljer på årsmodeller, det är dåligt med info att få om dom här gamla holset aggregaten,
Min turbo har GIK turbo nummer 63287 det är det enda nummer som finns på min, den skall vara byggd för td40
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger