Tips om J20 sökes

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Faidros
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 18, 2011 11:04
Ort: Sundsvall

Tips om J20 sökes

Inlägg av Faidros » tis dec 26, 2023 12:40

Äntligen köpt mig en Jeep!
Har alltid suktat efter en gammal Chief
eller J20.
J20 -81 som rullat 5900mil.
4.2 L motorn och 4vxl manuell med lågväxel.
Förra ägaren har satt på en 2-ports Holley.
Gammal Televerkare.
Rätt frisk under och runtom faktiskt.

Det jag söker tips om är vart man i Sverige
kan köpa lämpliga oljor till trevligt pris.
Samt så vill jag ha nya fälgar i bättre dimension
än 16,5” som sitter på original.
Nån som vet vilka nya som passar? (8-bults)
Eller har ett par liggande?
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13

Faidros
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 18, 2011 11:04
Ort: Sundsvall

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av Faidros » tor dec 28, 2023 10:14

Oljor har jag väl hittat som duger, kommer köra med Motul Classic Nineties 10W-30 i motorn.
Dana axlarna och lådor etc blir enligt andra råd jag hittat.

Min största fråga är däremot fälgar om någon har bra tips som passar bolt on?

Bilen är Televerket orange, och igår tog ja beslutet att den ska lackas om i orange, kanske
någon finare variant, men dock orange för att hylla dess ursprung i landet :D
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av jonte_malmö » sön dec 31, 2023 14:16

Den olja som är mest speciell och känslig är vätskan till fördelningslådan, som ska vara den här: https://teamgrandwagoneer.com/quadra-tr ... ase-fluid/

Annars är det väl rätt basic det mesta (jag hade en Cherokee SJ/Grand Wagoneer som är samma generation fast med SUV-kaross). De som har gamla flygbasbilar byter något till växellådan för bättre varvtal på landsväg, men det problemet lär inte en televerkare ha?

Fälgar kommer jag ihåg att de har rätt låg ET/Offset alternativ kräver större diameter. Jag skaffade vanliga 15" åttabults whitespoke på skroten som hade suttit på en Cheva eller nått. La på nya, fina 31" Cooper-däck och allting men när jag skulle skruva på dem så behövdes det rejäla spacers (2" breda) för att insidan på fälgarna inte skulle ta i bromsoken fram. Så typ minst 16-17" eller rejält låg offset.

Bild
Ford Explorer '98

Faidros
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 18, 2011 11:04
Ort: Sundsvall

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av Faidros » tis jan 02, 2024 18:46

Tack o bock för svar och tipsen!

Får spana efter 17" fälgar och hoppas på det bästa då :mrgreen:

Jag har en NP208 fördelningslåda, den ska tydligen gå bra på vanlig ATF olja.

En ny värld för mig det här med att faktiskt ha en Jeep att pyssla om! :mrgreen:
Nu lägger jag lite tid på research så jag beställer rätt serviceprylar.
Undviker att köra just nu så jag sen Vet att den har ny olja där det ska vara olja, och av rätt modell..
Har ej garage, men garagetält ska införskaffas till att börja med, sedan blir det nog en bod som byggs
så den får stå i bra skydd från väder och vind.
Har underredsbehandlats ordentligt genom åren ser man, rätt fin under faktiskt, samt runtom.
Likaså med kylarvätska osv, allt byts så det flushas ut allt skit sen, och sedan blir det nog byte runtom igen.
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av jonte_malmö » tor jan 04, 2024 12:12

Aah, såg det nu, Quadra Tracen var bara fram till 1979 (min var en 77:a) så då är det ju lugnt med ngn vanlig ATF. :tumbup:

Lägg gärna upp någon bild på Jeepn, det har blivit lite tråkigt på det här forumet när alla hänger på Facebook. :zzz:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av jonte_malmö » tor jan 04, 2024 16:06

Insåg dessutom att min SJ var sexbultade hjul, så nog inte mycket som stämmer mellan dem förutom motorn kanske? Dessutom 7/16" på muttrarna på min, så kolla vad du har innan du köper.
Ford Explorer '98

Faidros
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 18, 2011 11:04
Ort: Sundsvall

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av Faidros » tor jan 04, 2024 18:58

Ja denna har ju 8-bultade.
Tror jag har djupdykt rätt om Dana 60 bak med 30 splines axel för min årsmodell.
Dana 60 var ju lätt i sig, då det står 60 på axeln :mrgreen:
Spanar nämligen efter en diff lock att montera, verkar som om OX verkar vara bra skit.
Skulle gissa på att offset kan vara rätt lika.
Jag kan ju inte vara först i landet med att vilja byta fölgar så man har lite mer valfrihet på däck,
så jag tänkte maila lite butiker som kränger fälgar och fråga.

Idag införskaffades presenning att täcka över den med, snöar så in i helvete nu, varje dag.
Lättare att sopa om inte annat.
Forumet stödjer inte att ladda upp bilder, ska se om jag kan länka in nån.
Facebook förstår jag mig inte på att folk vill ha, är som att skriva alla inlägg i en och samma tråd,
och stört omöjligt att hitta igen ett inlägg om det var 3 dar sen man såg det..
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13

Faidros
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: tis okt 18, 2011 11:04
Ort: Sundsvall

Re: Tips om J20 sökes

Inlägg av Faidros » ons mar 20, 2024 15:25

Har nu köpt ett par fälgar...!
Närmare bestämt exakt dessa: https://www.sbvab.se/shop/product/dc-2- ... r/8-bultad
16x10..

Vilken däckstorlek skulle ni rekommendera mig?
Enligt diverse forums så storleksmässigt i tum så ska 33" gå fint på J20 utan höjning.
Men bredd å sånt för denna fälg, samt så den inte sticker ut och tar i kanterna, vad tror ni?
Jeep J20 4.2 Manuell -81 | Cheva Trailblazer 4.2 -02 | Subaru Forester 2.0XS -13

Skriv svar