Chevrolet Tahoe expert?

Behöver du transporthjälp, mekhjälp eller står du strandad någonstanns så är detta delen för dig.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Chevrolet Tahoe expert?

Inlägg av CleanUpGuy » ons mar 27, 2024 16:04

Jag har ett bekymmer med ett knackande ljud under motorn någonstans på min Tahoe -05.
(V8 LS motor). Detta "knack" hörs tydligast när motorn är kall & avtar men försvinner ej helt
när motorn är varm. Hörs endast under motorn. Då ljudet ej förändrats på 5 månader, jag har
bra oljetryck osv tror jag ej det kommer från själva motorn. Har lyssnat med stetoskop och
hör inget från oljetråget, snarare från grenrör, katalysator. Har hört att detta kan bero på massor
olika saker.. Spruken "flexplate", att innehållet i katalysatorn släppt, startmotor som slår i, avgasläckage....

Har varit inne på 2 verkstäder men de har ej hittat något. Finns det någon expert runt Östergötland som
är sugen på att kika på detta mot betalning? Gärna en seriös felsökning, dvs ev ta ner oljetråg eller vad
som krävs för att verkligen hitta källan.
You can go fast, I can go anywhere 8)

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Chevrolet Tahoe expert?

Inlägg av Iznogoud » fre mar 29, 2024 9:05

Kolvar, kolvbultar, ventillyftare kan ge ljud från sig.
Låter det mer om bilen stått länge kan det vara lyftarna som tappat oljetryck, är det dagligen vid kallstart kanske kolvar/kolvbultar.

Har ett metalliskt knackljud på min ZJ -96 6cyl, som låtit sedan den köptes runt 2015 och inte förändrats nämnvärt.

Låter lite som chevan nedan,

[youtube]https://youtu.be/XoKAis-VkLw[/youtube]
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Re: Chevrolet Tahoe expert?

Inlägg av CleanUpGuy » fre mar 29, 2024 13:16

Iznogoud skrev: fre mar 29, 2024 9:05 Kolvar, kolvbultar, ventillyftare kan ge ljud från sig.
Låter det mer om bilen stått länge kan det vara lyftarna som tappat oljetryck, är det dagligen vid kallstart kanske kolvar/kolvbultar.

Har ett metalliskt knackljud på min ZJ -96 6cyl, som låtit sedan den köptes runt 2015 och inte förändrats nämnvärt.

Låter lite som chevan nedan,

Ja det är möjligt, fått många förslag på vad det kan vara, men vill lämna in till någon som kan hitta exakt vad som är felet, och gärna lösa det med.
[youtube]https://youtu.be/XoKAis-VkLw[/youtube]
You can go fast, I can go anywhere 8)

Skriv svar