crom

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

crom

Inlägg av TMT » sön jan 27, 2008 11:21

någon som vet om det är möjligt att croma själv?

jag är inte hundra på hur processen går till riktigt, om man lägger ett koppar lager först eller hur man gör....


tänkte om man kunde testa att croma lite små prylar typ motor detaljer och annat som man vill ha fint.


annars måste man ju hitta en firma som gör det för vettiga pengar och jag vet inte ens om en som gör det alls....(riktigt crom inte tattar ikea stolsmöbler som rostar direkt)
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » sön jan 27, 2008 11:49

Googla på det, jag tror det är alldeles för komplicerat för att göra själv..
Har läst en del om det tidigare, i samband med bilrenovering, och det är väldigt höga krav på förarbetet om det skall bli bra, det är väl därför stolar och annat skit rostar så jämmerligt, dom doppas väl i krombad direkt efter ihopsättningen utan nån egentlig förbehandling. ska vara billigt bara..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Lason
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: fre jan 04, 2008 20:57
Ort: Kalmar

Inlägg av Lason » sön jan 27, 2008 11:55

Det går säkert, skulle nästan bli förvånad om det inte GICK.

Det är ju det med teperaturer på baden och sådant. Finns ju tydligen flera olika sorters förbehandling också. Så googla på det som sagt.. Vet jag hade en classic motor magasin där dom kromade om en kofångare till nån jänk kan kanske se om jag hittar den...
Jeep Comanche Laredo 4,0 -88 under uppbyggnad :)

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » sön jan 27, 2008 17:22

klart d går, vet folk som gjort det. förr i världen när d inte var så noga.

förarbetet är mycke noga, ytan ska vara tokblank å inte en repa eller por om du vill ha d fint. krom avslöjar alla skador.

det största problemet är väl att det är mycket skadligt, kan till och med vara förbjudet att hålla på med om man inte har rätt tillstånd. är inte säker på OM d är förbjudet i lab-syfte så ska inte säga nått där.

det är riktigt man lägger på koppar "surkoppar" innan, som poleras osv flera gånger om d behövs (som på en gammal koffongare till en jänkebil)

det är mööe dyrt å kroma om man inte har kontakter tyvärr.. :( snackade med "stockholms metalsliperi" eller "excellent ytbehandling" dom kromar seriöst, hänger alltid fullt med fläskiga koffongare å lyktsargar, grillar osv till svulstiga 50talsbilar. men för en kofongare tex (med förarbete) snacka vi 10papp!! :shock:

vet inte om "fintlings" kromar längre (gjorde det för 5-10 år sedan iaf.) tyvärr så känner ja ingen där längre..

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön jan 27, 2008 18:23


Skriv svar