stenkrypar alternativ?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
stenkrypar alternativ?
finns det några alternativ till stenkrypare ?
ja förutom 8" däck och vitara axeldrev!
jag har många ggr tänkt på att adoptera in en volvo låda emellan ... men det är jobbigt o det kan lätt bli mysko ...
http://www.suzuki-samurai.nl/volvo/volvo-eng.html
ja förutom 8" däck och vitara axeldrev!
jag har många ggr tänkt på att adoptera in en volvo låda emellan ... men det är jobbigt o det kan lätt bli mysko ...
http://www.suzuki-samurai.nl/volvo/volvo-eng.html
/jonko med H4:an
Vitara växellåda/f-låda med sj fördelningslåda bakom är ju rätt vanligt i usa.
Sen finns ju en hel del shyssta speciallösningar som dubbla toyotalådor eller nytillverkade mellanlådor likt den lösning du länka till, men gissa att du leta efter ett billigt alternativ...
Du som redan har en 410 får ju inte lägre högväxel med stenkrypare om du inte köper dom nytilverkade med lägre än 4:1, dessutom passar ju inte vitarans diffdrev i 410klumparna heller (fast 413hus är ju bolt on så)
Jag har kört med 31:or i lite över ett år nu med orginal utväxling, 1.6litermotor hjälpte sjukt mycket, men sparar till en 5:1 låda nu, är nog det som blir billigast i längden.
Sen finns ju en hel del shyssta speciallösningar som dubbla toyotalådor eller nytillverkade mellanlådor likt den lösning du länka till, men gissa att du leta efter ett billigt alternativ...
Du som redan har en 410 får ju inte lägre högväxel med stenkrypare om du inte köper dom nytilverkade med lägre än 4:1, dessutom passar ju inte vitarans diffdrev i 410klumparna heller (fast 413hus är ju bolt on så)
Jag har kört med 31:or i lite över ett år nu med orginal utväxling, 1.6litermotor hjälpte sjukt mycket, men sparar till en 5:1 låda nu, är nog det som blir billigast i längden.
I aim to misbehave
Vad har den på högen då? Iom att SJ/Samurai växar ner på högen också så gäller ju det att det inte är 1:1 eller så...stolltorp skrev:Det går att "frihänga" en valp låda den har 3.25/1 på lågen. (Den äldre)
Nackdelen är väl vikten och att spakarna hamnar under sätet.
Men lite gott humör och solsken i blick så går det.
I aim to misbehave
hööken du har så rätt så, nagående att jag vill komma åt en billig lösning,
om du har 1.6 så är det ju fusk, det är ju inget större problem än att det kan gå lite fort ibland då. jag har ju mina vilda 1000cc som måste varvas ganska friskt, vilket leder till att det går undan mellan träden ...
ja det är väll bara att bita i äpplet o satsa på att få tag på en 410 låda för 413 har jag redan på hyllan, det är väll billigast!
alternativt har jag kliat mig i huvet om man skulle kunna skrota en volvo 140/240 (4växlad) och typ spara 2 och 4 dvs i 4:an 1:1 och 2 så är det någe annat (kommer inte ihåg nu och orkar inte söka upp men det är lägre ialal fall ... ) men det är ju jobb det med ... det är ju en miljon prylar i en volvo låda...
men man kan ju skippa alla synkringar om sig så vill för att det är ju samma skit om man måste stanna o växla i "hög" sen.
men som sagt ... jag har inte ännu klurat ut vila drev som är bundna till vilak ... dvs jag vill ju förkorta bort en massa kugagr så att jag får en kortare låda än vad den är orginal! alltså volvo lådan ...
om du har 1.6 så är det ju fusk, det är ju inget större problem än att det kan gå lite fort ibland då. jag har ju mina vilda 1000cc som måste varvas ganska friskt, vilket leder till att det går undan mellan träden ...
ja det är väll bara att bita i äpplet o satsa på att få tag på en 410 låda för 413 har jag redan på hyllan, det är väll billigast!
alternativt har jag kliat mig i huvet om man skulle kunna skrota en volvo 140/240 (4växlad) och typ spara 2 och 4 dvs i 4:an 1:1 och 2 så är det någe annat (kommer inte ihåg nu och orkar inte söka upp men det är lägre ialal fall ... ) men det är ju jobb det med ... det är ju en miljon prylar i en volvo låda...
men man kan ju skippa alla synkringar om sig så vill för att det är ju samma skit om man måste stanna o växla i "hög" sen.
men som sagt ... jag har inte ännu klurat ut vila drev som är bundna till vilak ... dvs jag vill ju förkorta bort en massa kugagr så att jag får en kortare låda än vad den är orginal! alltså volvo lådan ...
/jonko med H4:an
Fast iom att du har 4.10 orginal i diffarna så borde ju 5.13 från vitara bli ganska bra egentligen, inte riktigt lita toklågt som för oss som har 3.7 eller 3.9. Men som sagt, är ju lite pyssel med att byta axlar o grejer så kanske inte är värt det och skrotade vitaror växer ju inte heller på träd.
I aim to misbehave
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Re: Förlåt...
Det är en nedväxlad fördelninglåda som kallas så - finns 4,16, 5,14 och 6,5 till Suzuki (kan kanske finnas ngn mer utväxling som jag inte vet om)pjocke skrev:...en till synes obotlig nybörjare, men vad är en stenkryparlåda? Alltså, vad en stenkrypare är vet jag, och vad en "låda" är vet jag... men vad gör en låda till en stenkryparlåda?
/Joakim
Det har bara blivit så att den kallas för Stenkrypare i Sverige - den kallas för Rocklobster i USA.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Re: Förlåt...
6:1 och 8:1 finns ocksåÅsa-Nisse skrev: Det är en nedväxlad fördelninglåda som kallas så - finns 4,16, 5,14 och 6,5 till Suzuki (kan kanske finnas ngn mer utväxling som jag inte vet om)
Det har bara blivit så att den kallas för Stenkrypare i Sverige - den kallas för Rocklobster i USA.
I aim to misbehave
Det är inte 1:1, den växlar ner 25% på hög växeln så det bordeMrHawk skrev:Vad har den på högen då? Iom att SJ/Samurai växar ner på högen också så gäller ju det att det inte är 1:1 eller så...stolltorp skrev:Det går att "frihänga" en valp låda den har 3.25/1 på lågen. (Den äldre)
Nackdelen är väl vikten och att spakarna hamnar under sätet.
Men lite gott humör och solsken i blick så går det.
funka hyfsat. Man kan ju bygga ett litet spakställ en bit framför
lådan med länkar till orginal växelförarstängerna.
Då får man 2wd låg som många är ute efter.
Sen är ju hastighetsmätarwiren ett annat kapittel om man
ska besiktiga å hålla på.