stenkrypar alternativ?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

stenkrypar alternativ?

Inlägg av jonko » mån feb 20, 2006 18:58

finns det några alternativ till stenkrypare ?

ja förutom 8" däck och vitara axeldrev!

jag har många ggr tänkt på att adoptera in en volvo låda emellan ... men det är jobbigt o det kan lätt bli mysko ...

http://www.suzuki-samurai.nl/volvo/volvo-eng.html
/jonko med H4:an

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån feb 20, 2006 19:11

Vitara växellåda/f-låda med sj fördelningslåda bakom är ju rätt vanligt i usa.

Sen finns ju en hel del shyssta speciallösningar som dubbla toyotalådor eller nytillverkade mellanlådor likt den lösning du länka till, men gissa att du leta efter ett billigt alternativ...

Du som redan har en 410 får ju inte lägre högväxel med stenkrypare om du inte köper dom nytilverkade med lägre än 4:1, dessutom passar ju inte vitarans diffdrev i 410klumparna heller (fast 413hus är ju bolt on så)

Jag har kört med 31:or i lite över ett år nu med orginal utväxling, 1.6litermotor hjälpte sjukt mycket, men sparar till en 5:1 låda nu, är nog det som blir billigast i längden.
I aim to misbehave

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » mån feb 20, 2006 19:17

Det går att "frihänga" en valp låda den har 3.25/1 på lågen. (Den äldre)
Nackdelen är väl vikten och att spakarna hamnar under sätet.
Men lite gott humör och solsken i blick så går det.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » mån feb 20, 2006 20:02

spakarna hamnar under sätet.
...och då tänkte jag genast "hur fasen växlar man då", och nu ångrar jag att jag överhuvudtaget började tänka :mrgreen: :wink:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » mån feb 20, 2006 20:38

stolltorp skrev:Det går att "frihänga" en valp låda den har 3.25/1 på lågen. (Den äldre)
Nackdelen är väl vikten och att spakarna hamnar under sätet.
Men lite gott humör och solsken i blick så går det.
Vad har den på högen då? Iom att SJ/Samurai växar ner på högen också så gäller ju det att det inte är 1:1 eller så...
I aim to misbehave

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » mån feb 20, 2006 22:30

hööken du har så rätt så, nagående att jag vill komma åt en billig lösning,

om du har 1.6 så är det ju fusk, det är ju inget större problem än att det kan gå lite fort ibland då. jag har ju mina vilda 1000cc som måste varvas ganska friskt, vilket leder till att det går undan mellan träden ...

ja det är väll bara att bita i äpplet o satsa på att få tag på en 410 låda för 413 har jag redan på hyllan, det är väll billigast!

alternativt har jag kliat mig i huvet om man skulle kunna skrota en volvo 140/240 (4växlad) och typ spara 2 och 4 dvs i 4:an 1:1 och 2 så är det någe annat (kommer inte ihåg nu och orkar inte söka upp men det är lägre ialal fall ... ) men det är ju jobb det med ... det är ju en miljon prylar i en volvo låda...
men man kan ju skippa alla synkringar om sig så vill för att det är ju samma skit om man måste stanna o växla i "hög" sen.

men som sagt ... jag har inte ännu klurat ut vila drev som är bundna till vilak ... dvs jag vill ju förkorta bort en massa kugagr så att jag får en kortare låda än vad den är orginal! alltså volvo lådan ...
/jonko med H4:an

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis feb 21, 2006 6:23

Fast iom att du har 4.10 orginal i diffarna så borde ju 5.13 från vitara bli ganska bra egentligen, inte riktigt lita toklågt som för oss som har 3.7 eller 3.9. Men som sagt, är ju lite pyssel med att byta axlar o grejer så kanske inte är värt det och skrotade vitaror växer ju inte heller på träd.
I aim to misbehave

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Förlåt...

Inlägg av pjocke » tis feb 21, 2006 11:34

...en till synes obotlig nybörjare, men vad är en stenkryparlåda? Alltså, vad en stenkrypare är vet jag, och vad en "låda" är vet jag... men vad gör en låda till en stenkryparlåda? :)

/Joakim

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Re: Förlåt...

Inlägg av Åsa-Nisse » tis feb 21, 2006 12:04

pjocke skrev:...en till synes obotlig nybörjare, men vad är en stenkryparlåda? Alltså, vad en stenkrypare är vet jag, och vad en "låda" är vet jag... men vad gör en låda till en stenkryparlåda? :)

/Joakim
Det är en nedväxlad fördelninglåda som kallas så - finns 4,16, 5,14 och 6,5 till Suzuki (kan kanske finnas ngn mer utväxling som jag inte vet om)


Det har bara blivit så att den kallas för Stenkrypare i Sverige - den kallas för Rocklobster i USA.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » tis feb 21, 2006 14:58

och för att förtydliga det ännumer, så gör det att bilen går långsammare på lågen vilket gör att man kan koncentrera sig bättre på vart det är påväg och ändå ha 2500 i klokkan så att det orkar ...

och såna kan man tillverka av en 410 och en 413 fördelningslåda ...
/jonko med H4:an

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » tis feb 21, 2006 19:32

Ah, då är jag med :)

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Förlåt...

Inlägg av MrHawk » tis feb 21, 2006 19:42

Åsa-Nisse skrev: Det är en nedväxlad fördelninglåda som kallas så - finns 4,16, 5,14 och 6,5 till Suzuki (kan kanske finnas ngn mer utväxling som jag inte vet om)


Det har bara blivit så att den kallas för Stenkrypare i Sverige - den kallas för Rocklobster i USA.
6:1 och 8:1 finns också
I aim to misbehave

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » tis feb 21, 2006 21:29

MrHawk skrev:
stolltorp skrev:Det går att "frihänga" en valp låda den har 3.25/1 på lågen. (Den äldre)
Nackdelen är väl vikten och att spakarna hamnar under sätet.
Men lite gott humör och solsken i blick så går det.
Vad har den på högen då? Iom att SJ/Samurai växar ner på högen också så gäller ju det att det inte är 1:1 eller så...
Det är inte 1:1, den växlar ner 25% på hög växeln så det borde
funka hyfsat. Man kan ju bygga ett litet spakställ en bit framför
lådan med länkar till orginal växelförarstängerna.
Då får man 2wd låg som många är ute efter. :mrgreen:
Sen är ju hastighetsmätarwiren ett annat kapittel om man
ska besiktiga å hålla på. :P

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis feb 21, 2006 21:46

413/samurai har 1:1,4 på högen, men ihop med vitarans 5:13 i diffarna så hade det nog blivit rätt bra.

Är bara vikten som talar emot det egentligen, är ju en rejäl klump. Personligen hade jag inte gjort det, min höjda väger ca 1100 o jag kommer att försöka banta ner den lite.
I aim to misbehave

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » tis feb 21, 2006 21:58

jag har åkt en hel del 413 med vitara utväxlingar och 32"bfg.
Det funkade väldigt bra både på väg och i skogen.

Jo valp lådan är nog dubbelt så tung som Zukins men allt är
ju relativt. Den tyngsta fördelningslådan jag haft vägde 90 kg.
Den var från en GMC lastbil.
Inget bra alternativ...

Skriv svar