hur att växla ner ih scout

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

hur att växla ner ih scout

Inlägg av TEE » tor mar 06, 2008 21:30

behöver växla ner en ih scout efter att jag har satt dit 44 er.
ska man sätta dit dana 20 låda elr en ih automat? :?

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » tor mar 06, 2008 23:29

Det enda som hjälper är väl att byta utväxling i axlarna?

vill du bara ha ner utväxlingen när du kör offroad så får du fixa en doubler dvs en extra lågväxel. Till dana 20 finns ett lågväxel kit men det är nog dyrt som :evil:

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » tor mar 06, 2008 23:40

men automat lådan e ju lägre utväxlad vell för de vore bra om den va de för jag har en sån liggandes

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » fre mar 07, 2008 8:27

Jag skulle nog säga att manuella lådor normalt är lägre växlade än automater. I min JEEP har jag manuell låda och 1:an är ca 6:1 medans en th700 automat som har en ganska låg 1:a jämfört med andra automater ligger på ca 3:1. Det finns säkert undantag.

som sagt det bästa är att byta utväxling i axlarna. Med så stora däck skulle du nog behöva gå ner till 5:13/5:38 eller ännu lägre.

Vet du vad du har nu?

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » fre mar 07, 2008 10:45

det är dana 44 axlar som jag inte gort annat än att buta olga och drivaxlar i men de ska nog gå att kolla upp.
vart får man tag på dom grejerna i sånna fall då

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » fre mar 07, 2008 11:13

USA. billigast.

tex.

http://www.performanceoffroadcenter.com ... p?cPath=89

men sen behöver du install kits för att shimsa in utväxlingarna, har du justa lager vid diffarna kräcker det med 1/2 (small) install kits.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » fre mar 07, 2008 12:44

måste öppna axeln å kolla upp de

ScoutTommy
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 19, 2007 23:31
Ort: Haninge

Inlägg av ScoutTommy » fre mar 07, 2008 15:09

Ja om du menar att du satt på 44" däck på axlarna så borde du nog sattsa på numreriskt högre utväxlingar i axlarna som jimmy6.2 skrev, över 5.00 typ
Och om det är terräng körning du tänker utsätta scouten för, så skulle nog iallfall jag rekomendera en automat, inget slirande med koppling hit&dit. Och om det är en Scout automat som du har liggades (chrysler 727) så vad jag hört så är den ruuskigt tålig och kraftig.
Jimmy6.2 har kanske något annat o säga om den saken då han tänker köra med manuell låda.

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » fre mar 07, 2008 16:13

Byt utvxl. i axlarna, ta Valpens utvxl. 5.38 och svarva en distans på 8 mm o bulta i, ta även o byt till automat så sväljer den lite av storleken på däcken. Har själv fått hjälp att göra detta på Scoutaxlar o det blev mkt bra. En som kan detta är Swamper här på forumet, så vill du kan jag förmedla kontakt så att du får lite råd av honom.
MVH / Arne Karlsson

Mäki Offroad Racing
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor okt 12, 2006 16:36
Kontakt:

Inlägg av Mäki Offroad Racing » fre mar 07, 2008 16:15

Råkade sladda in här och såg frågan.
TEE: Det är kanske en korkad fundering men har du en Dana 20 i bilen nu eller kedjelådan med bara högväxel? Har förstått att en del Scout:ar hade kedjelådan. Ifall du har kedjelådan så gör ju en Dana 20 underverk. Dock inte hela vägen om du åker 44:or. Då är det nog utväxlingsbyte som gäller. Också.
Har du en kedjelåda som blir över så får du jättegärna höra av dig då jag åker med en sån i min Formula Offroad bil. En liten slant kan jag betala för att ha en till i reserv istället för att du kastar den.

//Mäki
070-626 19 65

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » fre mar 07, 2008 16:57

smart arne så gör jag nog :D

TEE
Beroende
Inlägg: 1117
Blev medlem: lör feb 23, 2008 20:00
Ort: Östersund

Inlägg av TEE » fre mar 07, 2008 16:57

Mäki Offroad Racing skrev:Råkade sladda in här och såg frågan.
TEE: Det är kanske en korkad fundering men har du en Dana 20 i bilen nu eller kedjelådan med bara högväxel? Har förstått att en del Scout:ar hade kedjelådan. Ifall du har kedjelådan så gör ju en Dana 20 underverk. Dock inte hela vägen om du åker 44:or. Då är det nog utväxlingsbyte som gäller. Också.
Har du en kedjelåda som blir över så får du jättegärna höra av dig då jag åker med en sån i min Formula Offroad bil. En liten slant kan jag betala för att ha en till i reserv istället för att du kastar den.

//Mäki
070-626 19 65
nee jag har inte kedielåda

Skriv svar