vem kan höja jeepen??

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

david 34
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 19, 2008 18:58

vem kan höja jeepen??

Inlägg av david 34 » lör apr 12, 2008 23:13

Hej .
Jag behöver hjälp med att höja jeepen.Bor i nord västra skåne.Är det någon som vet vart jag skall vända mig eller är kunnig på området.Jag har en TJ-01 och är sugen på OLD emu eftersom det skall vara bra grejor.Jag skall även köpa nya däck och fälgar .hade tänkt mig svarta fälgar eftersom bilen är svart.Jag kan inte särskilt mycket om detta och jag tror inte min lokala bilreparatör har gjort det tidigare så jag vågar inte släppa honom på det eftersom där verkar vara endel att tänka på för att det skall bli bra.
Angående däckens storlek så vill jag gärna ha 33:or men jag vill inte ha dem så feta att dom går utanför originalskärmarna.vad skulle man kunna tänka sig för storlek i sådana fall som ser snyggt ut??
Kanske en korkad fråga men vad är diffad bakaxel för något.Är det något jag borde ha och måste jag byta bakaxeln bara för att jag sätter på större hjul om jag skall köra i terräng.(läste det nånstans här på forumet)
Senast redigerad av david 34 den lör apr 12, 2008 23:23, redigerad totalt 1 gånger.
Ägare till en Jeep Wrangler TJ-01 Manuell vxl, svart,60-års Jubileumsmodell.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » lör apr 12, 2008 23:19

Höjningen kan jag inte svara på, men 33"x12,5" tror jag blir perfekt..möjligtvis att 32" kan bli lika bra, men inte mindre än 32"och heller inte större än 33"..
Senast redigerad av mattebigge den lör apr 12, 2008 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » lör apr 12, 2008 23:22

Kolla med www.sbvab.se
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 13, 2008 1:13

Hej David! Jag jobbar på sbvab i verkstan och visst kan du lämna bilen till oss, vi har både EMU /däck / fälgar som du säkert kommer att gilla ;)

Du har troligtvis en LSD "limited slip differential" i din bakaxel, vilket är en diffbroms, en spärr "ARB, E-locker" styrs via tryckluft eller el och dom låser axlen/axlarna när du vill inte annars....men sådana monterar jag givetvis med :D

Mvh Hasse

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: vem kan höja jeepen??

Inlägg av macke » sön apr 13, 2008 1:44

david 34 skrev:Hej .
Jag behöver hjälp med att höja jeepen.Bor i nord västra skåne.Är det någon som vet vart jag skall vända mig eller är kunnig på området.Jag har en TJ-01 och är sugen på OLD emu eftersom det skall vara bra grejor.Jag skall även köpa nya däck och fälgar .hade tänkt mig svarta fälgar eftersom bilen är svart.Jag kan inte särskilt mycket om detta och jag tror inte min lokala bilreparatör har gjort det tidigare så jag vågar inte släppa honom på det eftersom där verkar vara endel att tänka på för att det skall bli bra.
Angående däckens storlek så vill jag gärna ha 33:or men jag vill inte ha dem så feta att dom går utanför originalskärmarna.vad skulle man kunna tänka sig för storlek i sådana fall som ser snyggt ut??
Kanske en korkad fråga men vad är diffad bakaxel för något.Är det något jag borde ha och måste jag byta bakaxeln bara för att jag sätter på större hjul om jag skall köra i terräng.(läste det nånstans här på forumet)
diffad bakaxel = differentialen i axeln är spärrad, så båda hjulen snurrar lika

nej du behöver inte byta axlar..
TGB 13

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » sön apr 13, 2008 12:29

Tjipp!
@David34... var i NVSkåne bor du? Om inte jag har tid så kanske jag kan förmedla till någon som kan...
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

david 34
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 19, 2008 18:58

Inlägg av david 34 » mån apr 14, 2008 0:38

Sdkfz251 skrev:Tjipp!
@David34... var i NVSkåne bor du? Om inte jag har tid så kanske jag kan förmedla till någon som kan...
Jag bor i Helsingborg
Ägare till en Jeep Wrangler TJ-01 Manuell vxl, svart,60-års Jubileumsmodell.

david 34
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör jan 19, 2008 18:58

Inlägg av david 34 » mån apr 14, 2008 0:44

Hasse skrev:Hej David! Jag jobbar på sbvab i verkstan och visst kan du lämna bilen till oss, vi har både EMU /däck / fälgar som du säkert kommer att gilla ;)

Du har troligtvis en LSD "limited slip differential" i din bakaxel, vilket är en diffbroms, en spärr "ARB, E-locker" styrs via tryckluft eller el och dom låser axlen/axlarna när du vill inte annars....men sådana monterar jag givetvis med :D

Mvh Hasse
Okej.Tack .Jag åker ner och kollar nån dag. :wink:
Ägare till en Jeep Wrangler TJ-01 Manuell vxl, svart,60-års Jubileumsmodell.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: vem kan höja jeepen??

Inlägg av Micke valp » mån apr 14, 2008 13:01

[quote=

diffad bakaxel = differentialen i axeln är spärrad, så båda hjulen snurrar lika

nej du behöver inte byta axlar..[/quote]

Nja, det där blev väl lite galet beskrivet ... Om man tänker efter varför det heter differential. Det är snarare så att en odiffad bakaxel är en spärrad.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån apr 14, 2008 20:43

david 34 skrev:
Hasse skrev:Hej David! Jag jobbar på sbvab i verkstan och visst kan du lämna bilen till oss, vi har både EMU /däck / fälgar som du säkert kommer att gilla ;)

Du har troligtvis en LSD "limited slip differential" i din bakaxel, vilket är en diffbroms, en spärr "ARB, E-locker" styrs via tryckluft eller el och dom låser axlen/axlarna när du vill inte annars....men sådana monterar jag givetvis med :D

Mvh Hasse
Okej.Tack .Jag åker ner och kollar nån dag. :wink:
Du är så välkommen :D

Skriv svar