Axelvänt?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Axelvänt?
Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:
Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring :)
/Joakim
Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring :)
/Joakim
Det torde väl vara samma som SPOA (Spring Put Over Axle = att man monterar axeln under fjäderbladen i stället för över. Vad vinner man på detta, då Jo, man får ju bättre frigång och så får man plats med större däck som också ökar frigången
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Re: Axelvänt?
Man har lagt axlarna under fjäderpaketen istället för över.pjocke skrev:Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:
Vad innebär det att köra "axelvänt"? Jag läste en artikel som ett Suzukibygge i en gammal 4WD-tidning jag hade liggande, och där användes den termen givetvis helt utan förklaring
/Joakim
En liten ordlista.....
http://www.bazuki.org/kul/ordlista.htm
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Eller Spring Perch Over Axle som det egentligen ärMalle skrev:Det torde väl vara samma som SPOA (Spring Put Over Axle = att man monterar axeln under fjäderbladen i stället för över. Vad vinner man på detta, då Jo, man får ju bättre frigång och så får man plats med större däck som också ökar frigången
Förkortas ofta SOA också. Eller så säger man bara "spring over"
Bladvända eller axelvända är dom svenska varianterna jag hört.
Så här stor blir skillnaden i höjd:
I aim to misbehave
Vad betyder Perch, är inte det persika Jag har då bara sett det jag skrev, men å andra sidan är jag inte lika bevandrad i det engelska språket, eller ute lika mycket på utlänska sidor som duEller Spring Perch Over Axle som det egentligen är
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
Alla har vi varit nybörjare någon gång, fråga på du vi hjälper gärna till. Inget att skämmas över.Än en gång är amatören framme. Kanske dags att lägga upp en ordlista nånstans på webben så att folk som jag slipper skämmas så mycket när de fråga saker som den här:
I övrigt håller jag med föregåede talare, och jag hade inte heller någon aning om Perch...
Jaha, här var minsann en tråd till jag startat. Bara att köra på då ju...
Finns det färdiga kit med vad som behövs för att SPOA-konvertera? Jag insåg nästan omgående att jag behöver höja den, för 29:orna tar i hjulhusen rätt ofta när man leker. Jag har kollat runt lite i länkbibeln och eftersom jag suger på att svetsa tar jag gärna emot tips på ev. svetsfria metoder för axelvändning också.
Egentligen vore det klokaste nog att låta någon annan göra det, men då kommer jag aldrig lära mig :)
/Joakim
Finns det färdiga kit med vad som behövs för att SPOA-konvertera? Jag insåg nästan omgående att jag behöver höja den, för 29:orna tar i hjulhusen rätt ofta när man leker. Jag har kollat runt lite i länkbibeln och eftersom jag suger på att svetsa tar jag gärna emot tips på ev. svetsfria metoder för axelvändning också.
Egentligen vore det klokaste nog att låta någon annan göra det, men då kommer jag aldrig lära mig :)
/Joakim
Här har du en länk till Falcksoffroad där kan du köpa en massa godis till din bil http://hem.passagen.se/falcksoffroad/
Om jag hade varit du så hade jag väntat med att höja bilen. När jag köpte min första suzuki så höjde jag den och köpte 31" däck, men det ångrade jag efter ett tag när jag insåg att det var roligare att köra original. Eftersom du precis har köpt bilen tycker jag att du ska köra en säsong innan du bestämmer om du ska höja den eller inte. Jag tycker man har betydligt mer känsla och kontroll i en ohöjd bil.
Det låter ju såklart helvettigt... ja, det kanske kan vara en idé att avvakta en smula. Men samtidigt är det skönt att veta ungefär vad som behövs och vad det skulle kosta att genomföra en SPOA-höjning så man har något att räkna med...yoggi skrev:Om jag hade varit du så hade jag väntat med att höja bilen. När jag köpte min första suzuki så höjde jag den och köpte 31" däck, men det ångrade jag efter ett tag när jag insåg att det var roligare att köra original. Eftersom du precis har köpt bilen tycker jag att du ska köra en säsong innan du bestämmer om du ska höja den eller inte. Jag tycker man har betydligt mer känsla och kontroll i en ohöjd bil.
Ja det skadar såklart inte att kolla vad allt kostar. Men när du höjt så vill du ha större däck, då köper du det, sen inser du att bilen går för fort då vill du ha en stenkryparlåda, sen kommer du på att det går trögt att svänga, då vill du bygga om till servo, sen kanske det vore bra med en bur i bilen ifall du välter, sen kanske du vill ha bättre stolar och 6punktsbälten, hmm ett motorbyte kanske.... det tar aldrig slut.. tänk noga innan du börjar.