Allt som rör Suzuki
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön feb 26, 2006 18:00
hej
jag har något fel på min suzuki 413.. för när jag har den igång.. och växel i och inte gasar och kopplingen uppe.. då så klickar ett relä som sitter under insturmentbrädan på Passagerasidan. och när den klickar då blinka alla lampor... har testat att byta det reläet men det hjälpte inte..
någon som vet vad felet kan vara?
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » sön feb 26, 2006 18:16
Har hänt mig tre gånger o tipsar om dom felen jag hade.
1. vatten i reläet bakom handskfacket.
2. trasiga säkringar gjorde att strömmen tog lite lustiga vägar, missätnker att jag har når jordfel åsså, men inte hittat det, bytte alla säkringar som hade gått o sen funka det..
3. remmen till generatorn, alternativt att generatorn inte laddar.
I aim to misbehave
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön feb 26, 2006 18:23
MrHawk skrev:Har hänt mig tre gånger o tipsar om dom felen jag hade.
1. vatten i reläet bakom handskfacket.
2. trasiga säkringar gjorde att strömmen tog lite lustiga vägar, missätnker att jag har når jordfel åsså, men inte hittat det, bytte alla säkringar som hade gått o sen funka det..
3. remmen till generatorn, alternativt att generatorn inte laddar.
okok ska kolla detta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tack för snabba svar
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » sön feb 26, 2006 18:43
Precis det symptomet hade jag också, det berodde på att jag hade högtryckstvättat bilen invändigt. Men det löste sig genom en enkel omstart
Förmodligen fukt bakom handskfacket som höken säger.
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön feb 26, 2006 19:26
yoggi skrev:Precis det symptomet hade jag också, det berodde på att jag hade högtryckstvättat bilen invändigt. Men det löste sig genom en enkel omstart
Förmodligen fukt bakom handskfacket som höken säger.
om det är så måste det läcka in i bilen.. hmm men den har ju ståt i garaget..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
AndersW
- Guru
- Inlägg: 2860
- Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
- Ort: Bollebygd
Inlägg
av AndersW » sön feb 26, 2006 19:29
Det brukar läcka in precis framför vindrutan, i dom springorna där. Om du rensar bort löv och skit som brukar samlas där så kan vattnet rinna undan istälet för att rinna in i handskfacket.
Eller! Så beror det på huven, ta bort huven och byt med min så funkar det säkert bättre.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön feb 26, 2006 19:32
yoggi skrev:Det brukar läcka in precis framför vindrutan, i dom springorna där. Om du rensar bort löv och skit som brukar samlas där så kan vattnet rinna undan istälet för att rinna in i handskfacket.
Eller! Så beror det på huven, ta bort huven och byt med min så funkar det säkert bättre.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
ok ska kolla det.. haha jag tror inte det blir bättre då
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
men visst man vet ju aldrig...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » mån feb 27, 2006 17:10
Det måste vara reläet till halvljusautomatiken,den känner av att motorn går via oljetrycket.
Har man taskigt oljetryck så blir det rena discot.
Det brukar även inte gilla vattnet som läcker in via vindrutan
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön mar 05, 2006 13:01
okej nu har jag bytt det relät.. den blev något bättre.. men jag har havt problem med att det har varit bensin i oljan.. läste nyss på bazuki om det
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.. så kan det vara bensin pumpen?... men då undra jag kollade på biltema och dom skulle ha 299kr för en elektrisk bensin pump men det fanns i olika
http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... 3225_l.jpg jag ska ju ha en sån sugpump man montera i motorummet. men vilken av dom ska man ha?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » sön mar 05, 2006 13:07
Det är den jag har på min bil
Sugpump för mont. i motorrummet.
Max. kap. 120 l/h. Max. tryck 0,10 bar. tror jag, fanns bara en variant när jag köpte, men ska vara en sugpump om den ska sitta i motorrummet iaf.
Föresten vilken årsmodell har du?
I aim to misbehave
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön mar 05, 2006 13:30
MrHawk skrev:Det är den jag har på min bil
Sugpump för mont. i motorrummet.
Max. kap. 120 l/h. Max. tryck 0,10 bar. tror jag, fanns bara en variant när jag köpte, men ska vara en sugpump om den ska sitta i motorrummet iaf.
Föresten vilken årsmodell har du?
okok min är en 86
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » sön mar 05, 2006 13:37
GreenMountain skrev:
okok min är en 86
Då ska det funka, min är åsså en -86. Ville bara kolla så du inte hade den elektroniska förgasaren, tror den kan behöva mer tryck.
I aim to misbehave
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön mar 05, 2006 13:42
har fått tag i en pump från en volvo b21( elektrisk är dom eller?
![:oops:](./images/smilies/oops.gif)
) tror ni att den kan gå och koppla in???
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » sön mar 05, 2006 14:04
GreenMountain skrev:
då så klickar ett relä som sitter under insturmentbrädan på Passagerasidan. och när den klickar då blinka alla lampor... har testat att byta det reläet men det hjälpte inte..
någon som vet vad felet kan vara?
Japp!
Du saknar f;rmodligen nrskyltsbel...
Jo! Det är så här...
Halvljusautomatikrelät styrs delvis genom nrskyltbel är inkopplad mellan spak och relät.
När spaken är i läge (0) är nrskylten spänningsl;s från spaken och relät tänder halvljuset.
När spaken är i läge (1) skickas det spänning från spaken, och automatiska halvljusrelät släcks, dvs allt ljus styrs av spaken.
När spaken är i läge (2) tänds hel/halvljuset åter av spaken.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
GreenMountain
- Beroende
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 10:00
- Ort: småland-ryd
-
Kontakt:
Inlägg
av GreenMountain » sön mar 05, 2006 14:07
lasse suzicán skrev:GreenMountain skrev:
då så klickar ett relä som sitter under insturmentbrädan på Passagerasidan. och när den klickar då blinka alla lampor... har testat att byta det reläet men det hjälpte inte..
någon som vet vad felet kan vara?
Japp!
Du saknar f;rmodligen nrskyltsbel...
Jo! Det är så här...
Halvljusautomatikrelät styrs delvis genom nrskyltbel är inkopplad mellan spak och relät.
När spaken är i läge (0) är nrskylten spänningsl;s från spaken och relät tänder halvljuset.
När spaken är i läge (1) skickas det spänning från spaken, och automatiska halvljusrelät släcks, dvs allt ljus styrs av spaken.
När spaken är i läge (2) tänds hel/halvljuset åter av spaken.
jaha... hur gör jag för att slippa detta då? koppla in nrskyltbel eller?