All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » fre okt 10, 2008 9:19
Så tänkte jag visa lite fakta
det är ok att stoppa i en diesel i tex en taro från 1995 om man nu vill det inga problem så länge man gör det på rätt vis
här är grundkraven för dieselkovitering
info sfro
Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » fre okt 10, 2008 17:38
tja min 89- hilux var det totalstopp för i alla fall,och jag gav mig inte i första taget så att säga.
finns det mer fakta från där du hittat dina?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Marcus
- OffroadGeek
- Inlägg: 4857
- Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
- Ort: Borås
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus » fre okt 10, 2008 17:43
Mathias T skrev:
finns det mer fakta från där du hittat dina?
Saxat från sfro.com
51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga motor gäller vad som sägs i andra stycket.
Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999 års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons avgasrening.
2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i, kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta start av motorn.
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » fre okt 10, 2008 18:52
Mathias T skrev:tja min 89- hilux var det totalstopp för i alla fall,och jag gav mig inte i första taget så att säga.
finns det mer fakta från där du hittat dina?
min grand är en 98a & den är på god väg att bli reggad med just diesel & den är det faktiskt mer krav på då den ej är lastbilsreggad dvs det är enklare med din hilux
motorn jag säker i är en hdj80 & det är ok
-
Greven
- Rutinerad
- Inlägg: 397
- Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
- Ort: Kallinge
Inlägg
av Greven » fre okt 10, 2008 20:14
Dom måste ha ändrat reglerna, har för mig att det var ok att lägga i diesel tom. 88 års modell innan..
-
TMT
- OffroadGeek
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
- Ort: Vetlanda
Inlägg
av TMT » fre okt 10, 2008 20:32
Greven skrev:Dom måste ha ändrat reglerna, har för mig att det var ok att lägga i diesel tom. 88 års modell innan..
men troligen gäller endast dom där reglerna för sfro ombyggda fordon,
-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » fre okt 10, 2008 21:02
AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment