Vanderlei`s HJ60 pickup
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Idag blev det mer rörbockande. Hööken kom ner och hjälpte till att fixa lite skydd för fronten. Blev lite annat småtjafs fixat med.
-
- Beroende
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: sön dec 16, 2012 13:21
- Ort: Lönashult/Småland
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Ser jäkligt bra ut
Xc60 D5 Awd
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
Volvo 945 Ftt 1998
0725434247
Va vore en bal i skogen :)
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Blev ju kanon bra Ser riktigt arg ut nu me
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Tackar för de trevliga kommentarerna
Här kommer bilder på det som fick bli den bakre dragpunkten. Det är ett sönderkapat Triplex-drag.
Nästa gång blir det nog att göra en stor ögla på varje sida så att man har lite olika alternativ och att den inte är i vägen för vinschen.
Bilder:
//Jocke
Här kommer bilder på det som fick bli den bakre dragpunkten. Det är ett sönderkapat Triplex-drag.
Nästa gång blir det nog att göra en stor ögla på varje sida så att man har lite olika alternativ och att den inte är i vägen för vinschen.
Bilder:
//Jocke
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Tjena,
Hade jäkligt kul uppe i Eskilstuna och bilen gick verkligen över förväntan. Vi hade tyvärr inte möjlighet att vara där så länge men vi hade iaf sketkul under tiden vi var där.
Något som hoppade upp på prioteringslistan var bromsarna. Körde 5 mil hem från Borås på söndagen utan bromsar...det var inte roligt. Har börjat samla delar till att skivkonvertera där bak. Det blir ett byte inspirerat av Frank med Vitara skivor och V40 ok.
Satte lite lätt igång med att flytta batterierna bak idag. Tror nog att det kan bli bra. Behöver bara beställa ett par kopplingsplintar så ska det nog bli klart ganska snart. Det kommer inte skada att få bort den vikten och få den där bak istället. Hade först lite planer på att göra en låda och montera dom under flaket där tanken suttit innan men tyckte att det tog lite för mycket plats och att det skapar lite för mycket grejer man kan fastna med. Hittade dock en aluminiumlåda från Jula som jag haft ett tag utan att använda och den funkar perfekt. Har bultat fast den i flaket och dragit lite kabel och satt dit genomförningar. Tror nog det kommer bli bra. Är lite orolig för spänningsfallet till framwinchen men hoppas att det ska vara minimalt då jag kör 24V.
Lägger till en bild på fästet till batterierna.
Hade jäkligt kul uppe i Eskilstuna och bilen gick verkligen över förväntan. Vi hade tyvärr inte möjlighet att vara där så länge men vi hade iaf sketkul under tiden vi var där.
Något som hoppade upp på prioteringslistan var bromsarna. Körde 5 mil hem från Borås på söndagen utan bromsar...det var inte roligt. Har börjat samla delar till att skivkonvertera där bak. Det blir ett byte inspirerat av Frank med Vitara skivor och V40 ok.
Satte lite lätt igång med att flytta batterierna bak idag. Tror nog att det kan bli bra. Behöver bara beställa ett par kopplingsplintar så ska det nog bli klart ganska snart. Det kommer inte skada att få bort den vikten och få den där bak istället. Hade först lite planer på att göra en låda och montera dom under flaket där tanken suttit innan men tyckte att det tog lite för mycket plats och att det skapar lite för mycket grejer man kan fastna med. Hittade dock en aluminiumlåda från Jula som jag haft ett tag utan att använda och den funkar perfekt. Har bultat fast den i flaket och dragit lite kabel och satt dit genomförningar. Tror nog det kommer bli bra. Är lite orolig för spänningsfallet till framwinchen men hoppas att det ska vara minimalt då jag kör 24V.
Lägger till en bild på fästet till batterierna.
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Kände du att de blir för enkelt med lj70 skivor eller varför krångla till de me vitaraskivor som måste borras nytt bultmönster innan dom passar?
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Tänkte detsamma, varför krångla till en sån sak som kan vara så enkel?Chrille_91 skrev:Kände du att de blir för enkelt med lj70 skivor eller varför krångla till de me vitaraskivor som måste borras nytt bultmönster innan dom passar?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Lj-skivorna passar inte över navet på Hj axlarna, dom behöver svarvas ner, eller skivan svarvas upp. Sen är oken byggda för 10mm skivor, Lj:ns är 12mm. Så då behöver ju skivorna svarvas av till 10mm.henke_99 skrev:Tänkte detsamma, varför krångla till en sån sak som kan vara så enkel?Chrille_91 skrev:Kände du att de blir för enkelt med lj70 skivor eller varför krångla till de me vitaraskivor som måste borras nytt bultmönster innan dom passar?
För att få dit vitaraskivorna behövs bara borras nytt bultmönster, så frågan är ju vilket som egentligen är smidigast...
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Jag fick reda på att mittenhålet inte passar över mitt nav (inte samma som LJ70) och behöver isf svarvas upp.henke_99 skrev:Tänkte detsamma, varför krångla till en sån sak som kan vara så enkel?Chrille_91 skrev:Kände du att de blir för enkelt med lj70 skivor eller varför krångla till de me vitaraskivor som måste borras nytt bultmönster innan dom passar?
Det är lättare att bara borra nya hål med trumman som mall, det kan jag göra hemma. Sedan passar tjockleken bättre till oken som är gjorde för 10mm skivor.
Där hann Frank ca 2 sekunder före
/Jocke
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Ja då förstår jag, och håller med om att det enklaste är att borra nytt bultmönster. (eller jag hade tagit ok som klarar dom tjocka skivorna och satt skivan i svarven o skavt upp centrumet )
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Lite uppdatering då
Fick klart skivkonverteringen kvällen innan annandagsträffen tack vara Hööken. Han har hjälpt till sket mycket den senaste tiden. Tack så mycket!
Finns väl lite småsaker kvar att fixa med det men det funkar helt ok nu. Golvet flexar lite för mycket vid spaken och alla slangar och rör är väl inte riktigt reglementsmässigt fastsatta ännu.
Har också byggt om min winsch till att kunna ta mer eller grövre lina sedan den gick sönder i Eskilstuna samt satt på en lagad 12v Warn XP motor. Kablarna till kolen hade gått av och jag klämde ihop de med aluminium-vajerlås. Det verkade hålla på annandagsträffen men vi drog inte så långt och hårt då heller. Får se i framtiden hur det går.
I helgen har vi bytt baklamporna till led-lampor då jag redan kört sönder 3st glas på de gamla och de glappade och dummade sig som fan. Leddarna blev sket bra och det enda som behövs är ett nytt elektroniskt relä för att lugna ner blinkandet lite.
Vi plockade ur ett blad i fjädrarna bak och sedan var ju batterierna flyttade till flaket också och det gjorde en jäkla skillnad både på vägen och i skogen. Första testet var ju nu i helgen i Borås och det var verkligen över förväntan. Jag blev riktigt nöjd och nu lägger jag tankarna om spiraler lite på is och ser till att få kört lite med bilen.
Skickar med lite osorterade bilder.
Ha det gött i skogen!
Fick klart skivkonverteringen kvällen innan annandagsträffen tack vara Hööken. Han har hjälpt till sket mycket den senaste tiden. Tack så mycket!
Finns väl lite småsaker kvar att fixa med det men det funkar helt ok nu. Golvet flexar lite för mycket vid spaken och alla slangar och rör är väl inte riktigt reglementsmässigt fastsatta ännu.
Har också byggt om min winsch till att kunna ta mer eller grövre lina sedan den gick sönder i Eskilstuna samt satt på en lagad 12v Warn XP motor. Kablarna till kolen hade gått av och jag klämde ihop de med aluminium-vajerlås. Det verkade hålla på annandagsträffen men vi drog inte så långt och hårt då heller. Får se i framtiden hur det går.
I helgen har vi bytt baklamporna till led-lampor då jag redan kört sönder 3st glas på de gamla och de glappade och dummade sig som fan. Leddarna blev sket bra och det enda som behövs är ett nytt elektroniskt relä för att lugna ner blinkandet lite.
Vi plockade ur ett blad i fjädrarna bak och sedan var ju batterierna flyttade till flaket också och det gjorde en jäkla skillnad både på vägen och i skogen. Första testet var ju nu i helgen i Borås och det var verkligen över förväntan. Jag blev riktigt nöjd och nu lägger jag tankarna om spiraler lite på is och ser till att få kört lite med bilen.
Skickar med lite osorterade bilder.
Ha det gött i skogen!
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Ser ju bra ut det där. Men jag har en liten fundering angående din kluriga modifiering av stagen på vinschen, har du även satt distanser under vinschen då? för det kvittar ju om stagen kommer ur vägen, vajern eller snöret behöver ju lika mycket plats hela varvet på trumman... Visst, det tål lite bättre om den kommer i kläm mot monteringsprofilen under än mot stagen på ovansidan men det är ju inte bra för prylarna ändå...
Och jag skulle inte rekommendera att ha insexbultarna till stagen med skallen inåt, lindar du upp mycket på ena sidan är risken att en skruv tuggar på snöret... (finns det nåt som under någon som helst möjlighet kan sabotera repet, så kommer det hända )
Och jag skulle inte rekommendera att ha insexbultarna till stagen med skallen inåt, lindar du upp mycket på ena sidan är risken att en skruv tuggar på snöret... (finns det nåt som under någon som helst möjlighet kan sabotera repet, så kommer det hända )
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
henke_99 skrev:Ser ju bra ut det där. Men jag har en liten fundering angående din kluriga modifiering av stagen på vinschen, har du även satt distanser under vinschen då? för det kvittar ju om stagen kommer ur vägen, vajern eller snöret behöver ju lika mycket plats hela varvet på trumman... Visst, det tål lite bättre om den kommer i kläm mot monteringsprofilen under än mot stagen på ovansidan men det är ju inte bra för prylarna ändå...
Och jag skulle inte rekommendera att ha insexbultarna till stagen med skallen inåt, lindar du upp mycket på ena sidan är risken att en skruv tuggar på snöret... (finns det nåt som under någon som helst möjlighet kan sabotera repet, så kommer det hända )
Det sitter distanser under vinschen nu ja. Var ju enkelt att bara göra några grova brickor och lägga dit.
Bultarna sitter mindre i vägen än vad det ser ut. Trumman sitter lite innanför gaveln och skallarna är ganska kullriga. Det är bara ett par millimeter som sticker ut och de sitter ganska högt upp.Det ska inte bli några problem tror jag.
/Jocke
Re: Vanderlei`s HJ60 pickup
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders