Jag tror att det är någon med aldeles för mycket pengar som blivit "trött" på alla som karosshöjer bilen. Den åskådliggör ju i alla fall väldigt bra vad Danne skrev om i tråden om karosshöjning av Terrano II
Danne skrev:I mitt tycke så är ju en karosshöjning sista utvägen för att få på en storlek större däck, personligen så höjer jag fjädring och kapar bort plåt mycket hellre än att kaross höjer.
Anledning är enkel, du höjer tyngdpunkten utan att egentligen tjäna på det, höjer man i fjädringen så får man i alla fall bättre frigång under bilen.
Helt plötsligt blir det väldigt uppenbart vad Danne menar.
joones skrev:Jag tror att det är någon med aldeles för mycket pengar som blivit "trött" på alla som karosshöjer bilen. Den åskådliggör ju i alla fall väldigt bra vad Danne skrev om i tråden om karosshöjning av Terrano II
Danne skrev:I mitt tycke så är ju en karosshöjning sista utvägen för att få på en storlek större däck, personligen så höjer jag fjädring och kapar bort plåt mycket hellre än att kaross höjer.
Anledning är enkel, du höjer tyngdpunkten utan att egentligen tjäna på det, höjer man i fjädringen så får man i alla fall bättre frigång under bilen.
Helt plötsligt blir det väldigt uppenbart vad Danne menar.
Helt plötsligt blev Danne bevisad motsatsen skulle jag säga, Tyngden är ju kvar där nere, fast bilen är jätte hög? :p
Karosshöjer man flyttar man tyngdpunkten marginellt utan att vinna markfrigång
Höjer man i fjädringen flyttar man tyngdpunkten mycket mer men vinner oxå markfrigång
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
skogsvild skrev:Karosshöjer man flyttar man tyngdpunkten marginellt utan att vinna markfrigång
Höjer man i fjädringen flyttar man tyngdpunkten mycket mer men vinner oxå markfrigång
Största anledningen till karosshöjning är väl att få plats med större däck, och det ger både höjd tyngdpunkt och mer frigång under axlarna. Fjädringshöjning på en stelaxlad bil ger väl inte så mycket eftersom det bukar vara axelklumparna som är lägsta punkten ändå. Min Wrangler är puckhöjd och står och väntar på platårdojjor...