Robes Wrangler "Recon"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Det var ju jättebra.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Robes Wrangler "Recon"
Första riktiga meckhelgen i nya garaget! Är fortfarande helt lyrisk över plant betonggolv, värme, ingen nederbörd och ljust!
Började med framvagnen. Installerade mina dämpare som jag shimsat om med en dubbelstack på kompressionssidan och snabbare rebound än tidigare.
Sedan flyttade jag fästena för bromsslangarna och monterade längre slangar. Det är tight men det går fritt även vid max inflex. Slangarna sitter så skyddat som möjligt.
Sen var det dags att byta diffkåpan på Dana 44 framaxeln. Originalet är ganska tunn och har redan fått smaka sten. Så den byts ut mot Nitro Gears aluminium kåpa med riktigt tjockt gods.
Oljan tömdes, lockern inspekterades och tätningsytan mot kåpan rengjordes.
Nya kåpan på plats. Den har dräneringshål, inspektionshål och påfyllningshål. Sjukt smidigt!
Olja!
Sen tog jag bort kåpan bak för att ta ur drivaxlarna då jag behöver byta lager+tätning i ytterändarna. Märkte även att E-lockern inte ville spärra. Så jag tog ut hela carriern för närmare inspektion.
Här är pinnarna som låser spärren när man aktiverar den. De ser lite slitna ut, så det blir nog att ersätta den delen. Det sitter en magnet som ska skjuta ut pinnarna så den låser, men den orkar nog inte det med tanke på hur skadade de är.
Hjulupphängningen bak.
Får se om det blir lite meck i veckan. I så fall blir det montering av sista skärmbreddaren fram.
/Robin
Började med framvagnen. Installerade mina dämpare som jag shimsat om med en dubbelstack på kompressionssidan och snabbare rebound än tidigare.
Sedan flyttade jag fästena för bromsslangarna och monterade längre slangar. Det är tight men det går fritt även vid max inflex. Slangarna sitter så skyddat som möjligt.
Sen var det dags att byta diffkåpan på Dana 44 framaxeln. Originalet är ganska tunn och har redan fått smaka sten. Så den byts ut mot Nitro Gears aluminium kåpa med riktigt tjockt gods.
Oljan tömdes, lockern inspekterades och tätningsytan mot kåpan rengjordes.
Nya kåpan på plats. Den har dräneringshål, inspektionshål och påfyllningshål. Sjukt smidigt!
Olja!
Sen tog jag bort kåpan bak för att ta ur drivaxlarna då jag behöver byta lager+tätning i ytterändarna. Märkte även att E-lockern inte ville spärra. Så jag tog ut hela carriern för närmare inspektion.
Här är pinnarna som låser spärren när man aktiverar den. De ser lite slitna ut, så det blir nog att ersätta den delen. Det sitter en magnet som ska skjuta ut pinnarna så den låser, men den orkar nog inte det med tanke på hur skadade de är.
Hjulupphängningen bak.
Får se om det blir lite meck i veckan. I så fall blir det montering av sista skärmbreddaren fram.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Förstår du e nöjd me hur du mekat innan,tyvärr kan de bli mindre mekat bara när de blir så bekvämt...ute vill man ju ha nåt gjort..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag har hört det oxå! Så jag försöker hålla ett bra tempo och bocka av punkter på att-göra-listan varje gång jag är i garaget. Och jag försöker vara där minst 2 ggr i veckan
Re: Robes Wrangler "Recon"
Kul att du är igång igen.
Är de fråmre breddarna lika snygga som de bakre
Är de fråmre breddarna lika snygga som de bakre
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Robes Wrangler "Recon"
Vet inte om ordet snygg ska få vara i samma mening som dessa skärmbreddare... Även om ni kanske tror att de bakre breddarna är de fulaste ni sett, så är de främre ännu fulare
Re: Robes Wrangler "Recon"
Har googlat lite och det verkar vara fler än jag som stött på detta problem.
http://www.fullsizebronco.com/forum/23- ... -away.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Förhoppningsvis går det fortfarande att köpa reservdelskittet!
http://www.fullsizebronco.com/forum/23- ... -away.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Förhoppningsvis går det fortfarande att köpa reservdelskittet!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Intressant och illustrativ tråd!
Vad är din uppfattning avsende ditt slitage, oförsiktighet eller att lockern inte håller måttet?
Gav mig lite att fundera över angående mina planer på framspärr till min lilla kärra.
Vad är din uppfattning avsende ditt slitage, oförsiktighet eller att lockern inte håller måttet?
Gav mig lite att fundera över angående mina planer på framspärr till min lilla kärra.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Robes Wrangler "Recon"
+1 på den.Lars 9k skrev:Intressant och illustrativ tråd!
Vad är din uppfattning avsende ditt slitage, oförsiktighet eller att lockern inte håller måttet?
Gav mig lite att fundera över angående mina planer på framspärr till min lilla kärra.
Tycker också att det förklarade orsaken till slitaget bra.
Intressant också att läsa skillnad på E-locker och ARB.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Robes Wrangler "Recon"
Jag vet när slitaget uppstod och det var helt och hållet mitt fel. Så skulle jag välja locker idag igen så skulle det bli en E-locker!
När jag var på väg till Åland och hamnade på sidan i diket efter att ett hjul svek mig så la jag i spärren och körde upp på vägen på tre hjul. Sen monterade jag ett 33" reservhjul och på andra sidan satt ett 38". I stridens hetta så glömde jag att slå av spärren och körde iväg på asfalt med spärren i... när jag upptäckte det så slog jag av reflex av spärren och strax därefter small det till rätt ordentligt från bakaxeln. Spärren har funkat bra sedan dess, men när jag testade den i helgen så ville den inte spärra och därför tog jag ut den.
Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 50 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.
Förhoppningsvis finns det reservdelar att få fram.
/Robin
När jag var på väg till Åland och hamnade på sidan i diket efter att ett hjul svek mig så la jag i spärren och körde upp på vägen på tre hjul. Sen monterade jag ett 33" reservhjul och på andra sidan satt ett 38". I stridens hetta så glömde jag att slå av spärren och körde iväg på asfalt med spärren i... när jag upptäckte det så slog jag av reflex av spärren och strax därefter small det till rätt ordentligt från bakaxeln. Spärren har funkat bra sedan dess, men när jag testade den i helgen så ville den inte spärra och därför tog jag ut den.
Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 50 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.
Förhoppningsvis finns det reservdelar att få fram.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Nu har jag börjat få ordning på Recon inför slutbesiktningen. Dvs den är sjukt ful! Men praktisk och uppfyller förhoppningsvis reg. besiktningens krav
Alla skärmbreddare på plats, alla stänklappar och blinkers fram i skärmarna. Rutramen är lossad och ska få sig en ny ruta. Så det som är kvar att göra är lufta bromsar, byta ut delarna i bakdiffen och täta golvet i skuffen mot bakluckan. Sen är den redo för provkörning av SFRO.
Demonterar lagren i bakaxeln.
Nya lager och tätningar i bakaxeln.
Bakskärmar och stänklappar.
Skärmar och stänklappar fram.
Blinkers i skärmarna fram.
/Robin
Alla skärmbreddare på plats, alla stänklappar och blinkers fram i skärmarna. Rutramen är lossad och ska få sig en ny ruta. Så det som är kvar att göra är lufta bromsar, byta ut delarna i bakdiffen och täta golvet i skuffen mot bakluckan. Sen är den redo för provkörning av SFRO.
Demonterar lagren i bakaxeln.
Nya lager och tätningar i bakaxeln.
Bakskärmar och stänklappar.
Skärmar och stänklappar fram.
Blinkers i skärmarna fram.
/Robin
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Robes Wrangler "Recon"
Mycket snyggt! haha får hoppas den går igenom!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Lite dåligt att spärren rasa endå kan jag tycka! Om man jämför hur dansken misshandlad sin ARB er i olika bilar, typ slå diffar vid varv osv! E-lockern är väl ingen billig pryl heller om man jämför?!
Lycka till med slutbes, lär väl inte vara några problem[emoji106]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lycka till med slutbes, lär väl inte vara några problem[emoji106]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Robes Wrangler
Jo kanske är en sämre konstruktion än ARBs. Prismässigt är den lite billigare än ARB men inte mycket. Dock behöver man ingen kompressor. Jag slog ur diffen i typ 60 blås så det tog mycket stryk. Men reservdelar är beställdakenny_69 skrev:Lite dåligt att spärren rasa endå kan jag tycka! Om man jämför hur dansken misshandlad sin ARB er i olika bilar, typ slå diffar vid varv osv! E-lockern är väl ingen billig pryl heller om man jämför?!
Lycka till med slutbes, lär väl inte vara några problem[emoji106]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Robin