Har du någon bild på förstärkningen så man får lite inspiration?snooker skrev:Har med den sk. luftningen som ska säkerställa tryckbalans till/från motor.Mhassic skrev:Lånar denna tråd, vet någon vad det är för plast pumlor som är på tankens översida?
Har en pajero -88.
Ur synpunkten, rening från "kanistern" har dessa plastburkar vid besiktning ingen som helst betydelse. Antar man ordnade detta då avgasrening var rätt nytt påfund och skulle säkerställa att det alltid fans avluftning/undertryck i tanken oavsett ekipagets vinkel i terrängen.
På min var rören mellan dessa burkar i princip slut. Tog bort dessa och svetsade igen hålen, samtidigt som jag byggde en tankförstärkning. Den tål idag att knacka i berget utan att riskera läckage.
Bränsletank Pajero
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Bränsletank Pajero
Re: Bränsletank Pajero
Ska se om jag klarar att lägga upp bilder här, har inte provat tidigareMhassic skrev:Har du någon bild på förstärkningen så man får lite inspiration?snooker skrev:Har med den sk. luftningen som ska säkerställa tryckbalans till/från motor.Mhassic skrev:Lånar denna tråd, vet någon vad det är för plast pumlor som är på tankens översida?
Har en pajero -88.
Ur synpunkten, rening från "kanistern" har dessa plastburkar vid besiktning ingen som helst betydelse. Antar man ordnade detta då avgasrening var rätt nytt påfund och skulle säkerställa att det alltid fans avluftning/undertryck i tanken oavsett ekipagets vinkel i terrängen.
På min var rören mellan dessa burkar i princip slut. Tog bort dessa och svetsade igen hålen, samtidigt som jag byggde en tankförstärkning. Den tål idag att knacka i berget utan att riskera läckage.
Har en del bilder på byggnationen från start. Jag knackade hål i den vid körning ivåras i skogen men klarade att köra ca 11-12 mil hem utan soppa torsk.
Slog inte i den så hårt vid den körningen tyckte jag, iallafall inte hårt om man ser till vilka smällar den fått efteråt vid klättring i berg och annan stenbröt man åkt runt på olika platser.
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
Re: Bränsletank Pajero
Skickar pm, så kan du maila istället. =)
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis okt 25, 2011 6:27
- Ort: Någonstans i Skåne
Re: Bränsletank Pajero
Du kan inte lägga upp bilder här.
Du får länka till bilder som du lägger upp nån annanstans t.ex. forumbilder.se
Väldigt lätt o smidigt.
Du får länka till bilder som du lägger upp nån annanstans t.ex. forumbilder.se
Väldigt lätt o smidigt.
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bränsletank Pajero
Jag får fixa bilder på min tank i Pajjen som Victor har byggt. Tanken är uppflyttad säkert 30 cm och har en fin hasplåt under sig.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Användare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön jun 17, 2012 9:44
Re: Bränsletank Pajero
Jag tror absolut inte du kan ta bort dom anslutningarna och det systemet! Dom gör att det alltid är rätt övertyck/ i tanken, och att det inte kan bli för stort undertyck. Undertyck kan du få om det blir kallt och benisångorna kondenserar inne i tanken. Kan inte tanken suga in luft då så knycklas den ihop som aluminiumfolie oavsett förstärkningar.
Dessutom sitter det två ventiler som gör att det inte rinner ut bensin om du skulle hamna på taket. Dvs dom stänger ventilationen om bilen kommer på sidan eller upp o ner.
Möjligen skulle man ju kunna ersätta dom genom att ha ett annat tanklock, som gör samma jobb, vilket det ofta var förr i tiden. Dvs reglera över och undertyck i tanken beroende på om det är varmt eller kallt ute.
Dessutom sitter det två ventiler som gör att det inte rinner ut bensin om du skulle hamna på taket. Dvs dom stänger ventilationen om bilen kommer på sidan eller upp o ner.
Möjligen skulle man ju kunna ersätta dom genom att ha ett annat tanklock, som gör samma jobb, vilket det ofta var förr i tiden. Dvs reglera över och undertyck i tanken beroende på om det är varmt eller kallt ute.
Mitsibishi Pajero Sport, 3,0. 2000-2017
IZUSU Trooper 1984-1994
IZUSU Trooper 1984-1994