"Daily driver" 413w

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis nov 03, 2009 5:48

Ser att du gjorde som mig o fyllde i toppen av klumpskyddet, riktigt bra när man slipper spola ur den efter varje träff :tumbup:
I aim to misbehave

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » tis nov 03, 2009 22:55

MrHawk skrev:Ser att du gjorde som mig o fyllde i toppen av klumpskyddet, riktigt bra när man slipper spola ur den efter varje träff :tumbup:
Ja det blev lite "copy-paste" där.

Då är spoafästen på plats, samt axel och trummor grundat, då skall bara färgen torka också :roll:

Bild
Jorå, så att.....

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » lör nov 07, 2009 11:31

Ja då kröp man till garaget igen, är på gränsen att det är roligt, då är man inte så pigg :? .

Axeln och trummorna är målade, axeln tillbaka på bilen.
BildBildBild

Har även lagat höger hjulhus/tröskel bak.
Bild

Börjat lägga in lite golv på passagerarsidan, även nytt karossfäste.
BildBild


Även "dekaltrimmat" lite :wink:
Bild

En tråkig grej jag såg under var att antagligen växellådan läcker olja vid utgående axel, torkade rent lite, får se hur det verkar nästa gång.

Får inhandla lite bromsrör samt bensinslang så kanske herket kan få komma ut vid nästa garagebesök.
Jorå, så att.....

anderssson
Hemmastadd
Inlägg: 141
Blev medlem: sön okt 04, 2009 15:06
Ort: ludvika

Inlägg av anderssson » lör nov 07, 2009 16:12

blir bra det där..jag har en nyinköpt 413 som väntar på rostlagning.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » mån nov 09, 2009 22:26

Rost på dom vanliga ställena ser jag. Inte så kul. Men det blir ju kanon :D

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » tis nov 10, 2009 17:10

:) mkt bra jobbat ser ju trevligt ut kämpa på och få det skoj i vinter vet ja.. :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » tis nov 10, 2009 21:26

Man tackar för de uppmuntrande kommentarerna, tyvärr saknar jag utrustning att utföra plåtarbeten på ett korrekt och snyggt sätt.

Det blir ofta grovformning med händerna, fastpunktning och sedan massage med kulhammaren, hade jättegärna haft en sickning/fals maskin, speciellt då man byter plåt som syns.

För att sedan dölja allt får man ju använda karosserikit och spackel, hade mycket hellre tennat, men någon gassvets äger jag inte heller :cry:

Är grymt avis på din fina utrustning samt far carl_hannes


Det jag är mest nöjd över att ha gjort är denna

Bild

Inte så 4x4 men skärmar och tank har jag gjort i lånat engelskt hjul, samt krymp sträck....ett skruvstäd, hammare och ett kvastskaft, inget att rekommendera för svaga axlar dock, träningsvärken satt i ett tag.


Så här i influensatider, dock bara den "gamla" blir det inte många knop i garaget, är där och sniffar lite färg bara

BildBild

Skulle köpa bromsrör igår, då saknade Mekonomen uppgifter på det i sin j*dra dator, så de bidde inga.
Jorå, så att.....

thoryd
Forumräv
Inlägg: 747
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:40
Ort: Surte

Inlägg av thoryd » tis nov 10, 2009 22:15

Du är flitig Georg, vilken av bilarna blir först färdig, daily driver eller red ol´ugly?

)Thomas

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » ons nov 11, 2009 10:42

Tack för de snälla orden Georg. Men nog fattas det mycket verktyg man skulle vilja ha. Egen krymp och sträck t ex. :roll:

Bågen är fantastisk. För att handknacka sån tank och skärmar måste man ha mycket kunskaper. Och tålamod. Och sen att få det symmetriskt.

Tror inte alla som inte försökt själv kan förstå hur svårt det är. Dom som sitter och tittar på Discovery Channel. Typ American Chopper. Eller när Chip Foose fixar en bil på 7 dagar.

Jag är JÄTTEIMPAD av ditt plåtarbete :!: :!:

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » ons nov 11, 2009 15:23

thoryd skrev:Du är flitig Georg, vilken av bilarna blir först färdig, daily driver eller red ol´ugly?

)Thomas
Det blir väl förhoppningsvis Daily driver, på Red finns det ju dock lite rena "skruvjobb" också, ganska avkopplande ibland.

Ang hojen så är det med den som med mycket annat jag ägt, färdigbyggd=såld, denna lackades i början på maj 2008, var såld i slutet av maj :roll: .

En dröm jag har är att starta customfirma, dels bygga om hojar samt kanske ta hem kits från staterna och bygga åt kunder.
Saknar dock drivet och "gutsen" att göra det själv, så är det någon mer som har lust att våga "klivet ut i det okända", hör av er.
Fördel är om du har bokföringskunskaper och sköter det mesta som prasslar och låter "cashing".
Jorå, så att.....

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » lör nov 21, 2009 18:48

Har monterat bromsar, bromsrör på bakaxeln.
Bild Bild

Naturligtvis fick man återuppliva hjulcylindrarna så de funkar i "stereo", kärvar ju gärna ihop.
Bild

Tröskeln är även grundad.
Bild

Hjulhuset vänster bak klart.
Bild Bild

Natuligtvis använde jag begagnad plåt på panelen som syns utvändigt, så den har slagit sig, någon hade övat svetsning på den... :x får styva till den i nederkant.

Nästa sak att kolla blir väl P-bromsen, verkade inte funka.
Jorå, så att.....

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Ojdå inte sen 21/11

Inlägg av Georg » sön dec 13, 2009 23:36

Shit, va det så länge sen sist :shock:

Nåja nu är väl förhoppningsvis ryggen kurant och tillräckligt hel för lite meck i veckan :?

Ska det vara 3 eller 4 anslutningar på ovansidan av tanken på en 413-85??
Jorå, så att.....

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » lör jan 16, 2010 23:14

Sicken soppa, händer tamejf*n ingenting i garaget nuförtiden, ryggvärk, hjärnskakning......

Nåväl, var där en sväng idag och tänkte se om bilen startade, har ALDRIG haft igång den i min ägo, köptes utan bensintank :roll: .

Efter lite tuggande på starten och lite startgas gick den igång, är konverterad till manuell choke så tomgången var lite hög, sköt in den, tyckte mig höra ett lite skvalande ljud.
Nu är det ett ganska vanligt ljud i mitt garage som ligger i källaren av en industrilokal och det finns gott om avlopp och annat i taket.

La i 2wd och försökte ta mig ur garaget, å va den va slö, sagt å gjort, i med 4wd l. Mycket grundgas å det bar iväg.
Väl ute ur garaget tänkte jag ta en titt på motorn under tomgång, när jag kliver ur bilen och kikar under ser jag hur det forsar ut bensin bak vid tanken, snabbt av med tändningen. Detta var alltså det skvalande ljudet i garaget.......

Denna bil måste stått väldigt länge och rostat på ställen jag aldrig sett innan.

Det var förövrigt returen som var rutten på flera ställen, kul med fältmek 10 m från garaget.

Kom en garagegranne och frågade om jag kunde dra loss en fastfrusen stor täckt kärra ur en snödriva och upp för backen från garaget, efter lite ryck, slit å diagonalspinn var den loss, dock tvekade den lite upp för backen, men det gick. Så helt kass var inte dagen.

Lite småsvetsjobb kvar, rejäl lufting av bromsarna, en ventiljustering gör den antagligen lite piggare och tystare i motorn, byta lite glödlampor och sedan kanske besiktning :P .

Vem vet, kanske klar till Team Wikens körning
Jorå, så att.....

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » tis feb 02, 2010 19:50

Blev tvungen att flytta bilen från garaget och parkera den hemma på gården.
Bromsarna funkade med ett sedvanligt pumpande och sedan ett till nästan hela vägen hem(pga luft).

När jag sedan kom hem såg jag att nivån i behållaren sjunkt avsevärt samt att servot var kladdigt. Är det huvudcylindern som barkat åt.......?

Nåja nu står den utanför huset å får 10-15cm nysnö på sig om dan.

Sedan är det inget flås i kupe´fläkten, tempmätaren funkar inte, motorn läcker olja å knackar, nej usch va less jag är. :cry:
Jorå, så att.....

Georg
Rutinerad
Inlägg: 363
Blev medlem: ons feb 21, 2007 17:13
Ort: Frufällan

Inlägg av Georg » lör feb 06, 2010 22:10

Har igång bilen lite var å varannan dag nu när den står ute, hittar nya saker som glappar varje dag, behövs en rejäl genomgång på all elektronik.

Bild
Jorå, så att.....

Skriv svar