"Daily driver" 413w
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ja då kröp man till garaget igen, är på gränsen att det är roligt, då är man inte så pigg .
Axeln och trummorna är målade, axeln tillbaka på bilen.
Har även lagat höger hjulhus/tröskel bak.
Börjat lägga in lite golv på passagerarsidan, även nytt karossfäste.
Även "dekaltrimmat" lite
En tråkig grej jag såg under var att antagligen växellådan läcker olja vid utgående axel, torkade rent lite, får se hur det verkar nästa gång.
Får inhandla lite bromsrör samt bensinslang så kanske herket kan få komma ut vid nästa garagebesök.
Axeln och trummorna är målade, axeln tillbaka på bilen.
Har även lagat höger hjulhus/tröskel bak.
Börjat lägga in lite golv på passagerarsidan, även nytt karossfäste.
Även "dekaltrimmat" lite
En tråkig grej jag såg under var att antagligen växellådan läcker olja vid utgående axel, torkade rent lite, får se hur det verkar nästa gång.
Får inhandla lite bromsrör samt bensinslang så kanske herket kan få komma ut vid nästa garagebesök.
Jorå, så att.....
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 141
- Blev medlem: sön okt 04, 2009 15:06
- Ort: ludvika
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 220
- Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
- Ort: Bollnäs
Rost på dom vanliga ställena ser jag. Inte så kul. Men det blir ju kanon
Ha det
Hannes
Ha det
Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart
carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278
Det är bara att ligga i om det ska bli klart
carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
Man tackar för de uppmuntrande kommentarerna, tyvärr saknar jag utrustning att utföra plåtarbeten på ett korrekt och snyggt sätt.
Det blir ofta grovformning med händerna, fastpunktning och sedan massage med kulhammaren, hade jättegärna haft en sickning/fals maskin, speciellt då man byter plåt som syns.
För att sedan dölja allt får man ju använda karosserikit och spackel, hade mycket hellre tennat, men någon gassvets äger jag inte heller
Är grymt avis på din fina utrustning samt far carl_hannes
Det jag är mest nöjd över att ha gjort är denna
Inte så 4x4 men skärmar och tank har jag gjort i lånat engelskt hjul, samt krymp sträck....ett skruvstäd, hammare och ett kvastskaft, inget att rekommendera för svaga axlar dock, träningsvärken satt i ett tag.
Så här i influensatider, dock bara den "gamla" blir det inte många knop i garaget, är där och sniffar lite färg bara
Skulle köpa bromsrör igår, då saknade Mekonomen uppgifter på det i sin j*dra dator, så de bidde inga.
Det blir ofta grovformning med händerna, fastpunktning och sedan massage med kulhammaren, hade jättegärna haft en sickning/fals maskin, speciellt då man byter plåt som syns.
För att sedan dölja allt får man ju använda karosserikit och spackel, hade mycket hellre tennat, men någon gassvets äger jag inte heller
Är grymt avis på din fina utrustning samt far carl_hannes
Det jag är mest nöjd över att ha gjort är denna
Inte så 4x4 men skärmar och tank har jag gjort i lånat engelskt hjul, samt krymp sträck....ett skruvstäd, hammare och ett kvastskaft, inget att rekommendera för svaga axlar dock, träningsvärken satt i ett tag.
Så här i influensatider, dock bara den "gamla" blir det inte många knop i garaget, är där och sniffar lite färg bara
Skulle köpa bromsrör igår, då saknade Mekonomen uppgifter på det i sin j*dra dator, så de bidde inga.
Jorå, så att.....
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 220
- Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
- Ort: Bollnäs
Tack för de snälla orden Georg. Men nog fattas det mycket verktyg man skulle vilja ha. Egen krymp och sträck t ex.
Bågen är fantastisk. För att handknacka sån tank och skärmar måste man ha mycket kunskaper. Och tålamod. Och sen att få det symmetriskt.
Tror inte alla som inte försökt själv kan förstå hur svårt det är. Dom som sitter och tittar på Discovery Channel. Typ American Chopper. Eller när Chip Foose fixar en bil på 7 dagar.
Jag är JÄTTEIMPAD av ditt plåtarbete
Ha det
Hannes
Bågen är fantastisk. För att handknacka sån tank och skärmar måste man ha mycket kunskaper. Och tålamod. Och sen att få det symmetriskt.
Tror inte alla som inte försökt själv kan förstå hur svårt det är. Dom som sitter och tittar på Discovery Channel. Typ American Chopper. Eller när Chip Foose fixar en bil på 7 dagar.
Jag är JÄTTEIMPAD av ditt plåtarbete
Ha det
Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart
carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278
Det är bara att ligga i om det ska bli klart
carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278
Det blir väl förhoppningsvis Daily driver, på Red finns det ju dock lite rena "skruvjobb" också, ganska avkopplande ibland.thoryd skrev:Du är flitig Georg, vilken av bilarna blir först färdig, daily driver eller red ol´ugly?
)Thomas
Ang hojen så är det med den som med mycket annat jag ägt, färdigbyggd=såld, denna lackades i början på maj 2008, var såld i slutet av maj .
En dröm jag har är att starta customfirma, dels bygga om hojar samt kanske ta hem kits från staterna och bygga åt kunder.
Saknar dock drivet och "gutsen" att göra det själv, så är det någon mer som har lust att våga "klivet ut i det okända", hör av er.
Fördel är om du har bokföringskunskaper och sköter det mesta som prasslar och låter "cashing".
Jorå, så att.....
Har monterat bromsar, bromsrör på bakaxeln.
Naturligtvis fick man återuppliva hjulcylindrarna så de funkar i "stereo", kärvar ju gärna ihop.
Tröskeln är även grundad.
Hjulhuset vänster bak klart.
Natuligtvis använde jag begagnad plåt på panelen som syns utvändigt, så den har slagit sig, någon hade övat svetsning på den... får styva till den i nederkant.
Nästa sak att kolla blir väl P-bromsen, verkade inte funka.
Naturligtvis fick man återuppliva hjulcylindrarna så de funkar i "stereo", kärvar ju gärna ihop.
Tröskeln är även grundad.
Hjulhuset vänster bak klart.
Natuligtvis använde jag begagnad plåt på panelen som syns utvändigt, så den har slagit sig, någon hade övat svetsning på den... får styva till den i nederkant.
Nästa sak att kolla blir väl P-bromsen, verkade inte funka.
Jorå, så att.....
Ojdå inte sen 21/11
Shit, va det så länge sen sist
Nåja nu är väl förhoppningsvis ryggen kurant och tillräckligt hel för lite meck i veckan
Ska det vara 3 eller 4 anslutningar på ovansidan av tanken på en 413-85??
Nåja nu är väl förhoppningsvis ryggen kurant och tillräckligt hel för lite meck i veckan
Ska det vara 3 eller 4 anslutningar på ovansidan av tanken på en 413-85??
Jorå, så att.....
Sicken soppa, händer tamejf*n ingenting i garaget nuförtiden, ryggvärk, hjärnskakning......
Nåväl, var där en sväng idag och tänkte se om bilen startade, har ALDRIG haft igång den i min ägo, köptes utan bensintank .
Efter lite tuggande på starten och lite startgas gick den igång, är konverterad till manuell choke så tomgången var lite hög, sköt in den, tyckte mig höra ett lite skvalande ljud.
Nu är det ett ganska vanligt ljud i mitt garage som ligger i källaren av en industrilokal och det finns gott om avlopp och annat i taket.
La i 2wd och försökte ta mig ur garaget, å va den va slö, sagt å gjort, i med 4wd l. Mycket grundgas å det bar iväg.
Väl ute ur garaget tänkte jag ta en titt på motorn under tomgång, när jag kliver ur bilen och kikar under ser jag hur det forsar ut bensin bak vid tanken, snabbt av med tändningen. Detta var alltså det skvalande ljudet i garaget.......
Denna bil måste stått väldigt länge och rostat på ställen jag aldrig sett innan.
Det var förövrigt returen som var rutten på flera ställen, kul med fältmek 10 m från garaget.
Kom en garagegranne och frågade om jag kunde dra loss en fastfrusen stor täckt kärra ur en snödriva och upp för backen från garaget, efter lite ryck, slit å diagonalspinn var den loss, dock tvekade den lite upp för backen, men det gick. Så helt kass var inte dagen.
Lite småsvetsjobb kvar, rejäl lufting av bromsarna, en ventiljustering gör den antagligen lite piggare och tystare i motorn, byta lite glödlampor och sedan kanske besiktning .
Vem vet, kanske klar till Team Wikens körning
Nåväl, var där en sväng idag och tänkte se om bilen startade, har ALDRIG haft igång den i min ägo, köptes utan bensintank .
Efter lite tuggande på starten och lite startgas gick den igång, är konverterad till manuell choke så tomgången var lite hög, sköt in den, tyckte mig höra ett lite skvalande ljud.
Nu är det ett ganska vanligt ljud i mitt garage som ligger i källaren av en industrilokal och det finns gott om avlopp och annat i taket.
La i 2wd och försökte ta mig ur garaget, å va den va slö, sagt å gjort, i med 4wd l. Mycket grundgas å det bar iväg.
Väl ute ur garaget tänkte jag ta en titt på motorn under tomgång, när jag kliver ur bilen och kikar under ser jag hur det forsar ut bensin bak vid tanken, snabbt av med tändningen. Detta var alltså det skvalande ljudet i garaget.......
Denna bil måste stått väldigt länge och rostat på ställen jag aldrig sett innan.
Det var förövrigt returen som var rutten på flera ställen, kul med fältmek 10 m från garaget.
Kom en garagegranne och frågade om jag kunde dra loss en fastfrusen stor täckt kärra ur en snödriva och upp för backen från garaget, efter lite ryck, slit å diagonalspinn var den loss, dock tvekade den lite upp för backen, men det gick. Så helt kass var inte dagen.
Lite småsvetsjobb kvar, rejäl lufting av bromsarna, en ventiljustering gör den antagligen lite piggare och tystare i motorn, byta lite glödlampor och sedan kanske besiktning .
Vem vet, kanske klar till Team Wikens körning
Jorå, så att.....
Blev tvungen att flytta bilen från garaget och parkera den hemma på gården.
Bromsarna funkade med ett sedvanligt pumpande och sedan ett till nästan hela vägen hem(pga luft).
När jag sedan kom hem såg jag att nivån i behållaren sjunkt avsevärt samt att servot var kladdigt. Är det huvudcylindern som barkat åt.......?
Nåja nu står den utanför huset å får 10-15cm nysnö på sig om dan.
Sedan är det inget flås i kupe´fläkten, tempmätaren funkar inte, motorn läcker olja å knackar, nej usch va less jag är.
Bromsarna funkade med ett sedvanligt pumpande och sedan ett till nästan hela vägen hem(pga luft).
När jag sedan kom hem såg jag att nivån i behållaren sjunkt avsevärt samt att servot var kladdigt. Är det huvudcylindern som barkat åt.......?
Nåja nu står den utanför huset å får 10-15cm nysnö på sig om dan.
Sedan är det inget flås i kupe´fläkten, tempmätaren funkar inte, motorn läcker olja å knackar, nej usch va less jag är.
Jorå, så att.....