jimmyskrot skrev:visst är det inga problem att bygga en handbroms .
Bra...
Då är det problemet löst.
jimmyskrot skrev:men det är jävligt tråkigt att behöva bygga om bilen hela tiden de finns ju inte en mäniska som vill bygga när är så mycket tjöt hela tiden om regler hit å dit .
Håller med dig till 100%. Ett stabilt regelverk är viktigt. Och det är där vi är nu....
OK!
Rena säkerhetsgrejer kan dyka upp när som helst, men det kommer vi alltid att få leva med. Om det upptäcks hälsorisker i våra bilar så kommer detta att ändras rätt snabbt...
jimmyskrot skrev: varför inte bestämma ett reglemente å låsta det i tex 5 år så folk kan börja bygga bilar,och ska vi köra efter et så ska fan alla länder ha samma regler och dom ska tolkas samma med.
ET-reglementet är i stort sett oförändrat dom senaste åren. Och i år handlar förändringarna om inskrivande av "stötdämpartexten" i modifierat, förtydling av just p-bromsens uppbyggnad (kardanbroms ok - hyd. manöver ok och liknande), förtydlingar av hur reglerna ska tolkas, samt lite förklarande bilder. Hela tekniska biten ställs också upp på ett tydligare sätt...
Det som ligger på agendan nu är framför allt säkerhetsbitar, men där ligger redan Sverige, Norge och Finland i topp, så där har vi inga problem...
Och vi kan inte tvinga andra länder att följa ET-reglementet. Men fler och fler länder går mot det hållet...
jimmyskrot skrev: och varför inte få in en klass som promode va innan utan karosskrav
Två saker...
Pro-Mod är tillbaka mot som det var i början....
Reglerna var mycket strängare 2002-2003. Några exempel:
Classic-reglementet 2003 skrev:OR-TC 1.1 Ram, bärande delar
Det är tillåtet att göra ändringar i den serietillverkade ramen.
Oups! Serietillverkad ram!!!!
Idag är ramen helt fri...
Classic-reglementet 2003 skrev:OR-TC 6.1 Kaross
Karossen ska kunna identifieras med en serietillverkad kaross från ett offroadfordon. Karossens form och bredd ska rymma säten för förare och ev. passagerare i bredd. Saknar karosseriet tak skall takplåt finnas.....
Oups! Serietillverkad kaross från offroadfordon!!!
Idag ska bilen se ut som en bil...
Den fria karossen var det en person som lobbade hårt för, så att hans dotter skulle kunna köra med sitt bygge. Sverige var det enda landet i hela Europa som hade helt fri kaross...
Sen är det också återinfört fria däck, max 1000mm och liknande.
Pro-Mod var på väg bort från ursprunget, och är nu på väg tillbaka till var det startade...
jimmyskrot skrev: och varför inte få in en klass som promode va innan utan karosskrav tror de kommer byggas massa bilar då som vill tävla??
Är karosskravet så otroligt svårt???
Är det så otroligt svårt att bygga en front som ser ut som en bil?
Kan berätta att det blir inga ändringar i karossen i Pro-Mod i år i ET.
Dock sitter vi och filar på ett förtydligande på hur karossen ska byggas, och blir vi överens så kommer detta att skrivas in. Dock kommer detta inte att gälla förrän tidigast till 2011. Allt för att hålla en framförhållning i reglerna....
jimmyskrot skrev: tycker ni ska som bestämmer reglerna ska tänka efter å försöka få folka att bygga bilar istället för att krångla til det hela tiden.
Är ingen "regelskrivare" som försöker krångla till det. Hade man bara läst reglerna och byggt efter det så hade det varit mycket mindre problem, men eftersom många letar efter krypkål och chanser att fixa fördelar till sig själv, så blir det ett omfattande regelverk.
Ta t.ex Original.
Hade alla följt reglerna så skulle det räcka med tre meningar (bortsett från säkerhetsbitarna):
1
Inga ändringar är tillåtna, utom montering av diffspärr i bakaxel.
2
Max däcksdimension är 825-275mm.
3
Hardtopp, kapell, baksäte, ....... får demonteras.