Dom är väldigt lätta att modda så dom låser längre, bara att spänna upp fjädern till vikten som låserfax110 skrev:volvos slung diff fungerar som jag förklarade längre upp i tråden... lammel diffat till 0-40 km/h och 100% öppet efter det.Grottulf skrev:Volvos slung-diff är av samma typ som Chevas.Sami.b. skrev: ok, så den smäller i, likt en "lunchbox-diff"?
Sitter ju slung på vissa 7/940 bilar?
LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Mvh Tias
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
K1500 6.5td 1997 aka "dieselskrutten"
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Jag ber om ursäkt självklart fungerar det precis som på en cheva, jag har hållt på lite med volvo slungisarb och har aldrig uppfattat att ett hjul måste spinna innan den låser ihop... Men det är klart att det känns nog lite extra när man står stilla med en stor tung bil med bautadäck jämfört med när man burnar/sladdar med en volvo ..
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Det behöver du inte be om ursäkt för, alla har vi fel ibland
Du har nog helt rätt i att det märks mer på en bil med stora däck,
för ju större däck man har desto snabbare måste ena hjulet gå för att lösa ut slungan, och trycksätta lamellerna.
Sen vet jag att iaf en del av dessa diffar har lite tryck på lamellerna redan innan den har aktiverats.
(Som den i min Camaro)
Så har man hyffsat lika mycket fäste, som tex när man börnar på slät asfalt så kan båda hjulen dra igång o slira med en gång.
Du har nog helt rätt i att det märks mer på en bil med stora däck,
för ju större däck man har desto snabbare måste ena hjulet gå för att lösa ut slungan, och trycksätta lamellerna.
Sen vet jag att iaf en del av dessa diffar har lite tryck på lamellerna redan innan den har aktiverats.
(Som den i min Camaro)
Så har man hyffsat lika mycket fäste, som tex när man börnar på slät asfalt så kan båda hjulen dra igång o slira med en gång.
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Lyckos er med massa alternativ. Kör man en 1988 Pajero så finns inget annat än en halvkass lamelldiff i bakaxeln.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Du glömde ett alternativHagberg skrev:Lyckos er med massa alternativ. Kör man en 1988 Pajero så finns inget annat än en halvkass lamelldiff i bakaxeln.
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Lagade min lamelldiff med svetsen
Blir så fina märken i gräsmattan hemma då
Tjejen har kanske en annan åsikt
Blir så fina märken i gräsmattan hemma då
Tjejen har kanske en annan åsikt
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Ja svetsa är ett alternativ, men jag är lite för fin i kanten för att vara så taskig mot min bil.
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats.
Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.
edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen??
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats.
Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.
edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen??
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Hagberg skrev:Ja svetsa är ett alternativ, men jag är lite för fin i kanten för att vara så taskig mot min bil.
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats.
Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.
edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen??
Ja lamellhistorian i min terrano verkar sitta utanför diffdreven alltså mellan diffdreven och Carriern.
Så den såg ungefär ut som en öppen diff. Men jag ledsna på diagonalspinn . Verkade ju som att "valp" däck blev lite för tungt för den.
Men jag lagade bort det med mig svetsen. Lika lätt att svetsa som en volvo 740
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...
Aha. Gött!
Då får du se hur det blev om bara några timmar gissar jag.
Hur blir en bil med 33 tummare och svetsad differential på vägen? Märker man det ens?
Då får du se hur det blev om bara några timmar gissar jag.
Hur blir en bil med 33 tummare och svetsad differential på vägen? Märker man det ens?
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.