Sida 2 av 2

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: sön aug 04, 2013 18:47
av tias240
fax110 skrev:
Grottulf skrev:
Sami.b. skrev: ok, så den smäller i, likt en "lunchbox-diff"?
Sitter ju slung på vissa 7/940 bilar?
Volvos slung-diff är av samma typ som Chevas.
volvos slung diff fungerar som jag förklarade längre upp i tråden... lammel diffat till 0-40 km/h och 100% öppet efter det.
Dom är väldigt lätta att modda så dom låser längre, bara att spänna upp fjädern till vikten som låser

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: sön aug 04, 2013 21:35
av zurfer

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: sön aug 04, 2013 23:25
av fax110
Jag ber om ursäkt självklart fungerar det precis som på en cheva, jag har hållt på lite med volvo slungisarb och har aldrig uppfattat att ett hjul måste spinna innan den låser ihop... Men det är klart att det känns nog lite extra när man står stilla med en stor tung bil med bautadäck jämfört med när man burnar/sladdar med en volvo ..

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: mån aug 05, 2013 10:25
av Grottulf
Det behöver du inte be om ursäkt för, alla har vi fel ibland :)
Du har nog helt rätt i att det märks mer på en bil med stora däck,
för ju större däck man har desto snabbare måste ena hjulet gå för att lösa ut slungan, och trycksätta lamellerna.
Sen vet jag att iaf en del av dessa diffar har lite tryck på lamellerna redan innan den har aktiverats.
(Som den i min Camaro)
Så har man hyffsat lika mycket fäste, som tex när man börnar på slät asfalt så kan båda hjulen dra igång o slira med en gång.

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: mån aug 05, 2013 22:07
av Hagberg
Lyckos er med massa alternativ. Kör man en 1988 Pajero så finns inget annat än en halvkass lamelldiff i bakaxeln. :urk:

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: tis aug 06, 2013 9:08
av Grottulf
Hagberg skrev:Lyckos er med massa alternativ. Kör man en 1988 Pajero så finns inget annat än en halvkass lamelldiff i bakaxeln. :urk:
Du glömde ett alternativ :mrgreen:
Bild

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: tis aug 06, 2013 9:16
av volvorobban86
Lagade min lamelldiff med svetsen :mrgreen:

Blir så fina märken i gräsmattan hemma då :mrgreen:

Tjejen har kanske en annan åsikt :wink:

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: tis aug 06, 2013 21:22
av Hagberg
Ja svetsa är ett alternativ, men jag är lite för fin i kanten för att vara så taskig mot min bil.
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats. :twisted:

Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.

:beer:

edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen?? :D

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: fre aug 09, 2013 1:24
av volvorobban86
Hagberg skrev:Ja svetsa är ett alternativ, men jag är lite för fin i kanten för att vara så taskig mot min bil.
Ioförsig kastade startmotorn in handduken igår så kanske ett svetsstraff vore på sin plats. :twisted:

Vore jag lite mer lagd åt OBELIXhållet skulle jag bygga om min lsd-diff till en mer av/på spärr men vi får se vad det blir.

:beer:

edit: volvorobban, hur LAGAR man en lamelldiff med svetsen?? :D


Ja lamellhistorian i min terrano verkar sitta utanför diffdreven alltså mellan diffdreven och Carriern.

Så den såg ungefär ut som en öppen diff. Men jag ledsna på diagonalspinn . Verkade ju som att "valp" däck blev lite för tungt för den.

Men jag lagade bort det med mig svetsen. Lika lätt att svetsa som en volvo 740 :mrgreen:

Re: LSD, mek. diffspärr, truetrac/torsen osv...

Postat: fre aug 09, 2013 17:40
av Hagberg
Aha. Gött!
Då får du se hur det blev om bara några timmar gissar jag.
Hur blir en bil med 33 tummare och svetsad differential på vägen? Märker man det ens?