Mer deltagare hur???

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis sep 04, 2007 13:07

ops framaxeln kanske :rodnar: :notworthy:

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis sep 04, 2007 16:36

JBT skrev:Jag tror inte att det skulle vara omöjligt att genomföra. De flesta av tävlingarna (alla dom jag har sett och kört) har varit körning i skogen på avlystområde och sedan förflyttning på allmän väg till annat område och körning dära. Jag vet också att det har förekommit tävlingsmoment på vanlig väg några gånger, men frågan är hur många gånger har det varit så i år och förra året? På åland var det iofs lite körning på allmän väg men det hade nog gått att lösa på något smidigt sätt via ändrad bansträckning om man velat.

Att få bilen besiktad är ju inget större problem, det handlar ju mest om hur mycket pengar, tid och kanske fuskande man orkar lägga ned.
Du har en poäng där...
Det är jättetråkigt att SBP kan regbesiktiga så olika. Vissa byggen släpps igenom medans andra inte gör det beroende på vilken station och bes.gubbe det är. Men jag tror att lagoma byggen går att få igenom. Man behöver inte ha ett extrembygg för att vinna heller!
Förra årets säsong i Extremeklassen vann en axelvänd Suzuki Samurai, med vanliga 31 tums MT däck. Winch fram och bak, lockright fram och bak, servo och BURBÅGE. Det var de enda modifieringarna på den bilen. Det är ju inte helt omöjligt att besiktiga en sån bil eller hur!?
Vi kom trea med våran Toyota Land Cruiser. Den var höjd 2" med längre fjädrar och dämpare, 33tums däck (regbesiktigad med det), hade svetsad diff i bakaxeln och en winch fram för övrigt helt orginal.
De som kom två har dock lagt ner lite mer tid och pengar. De åker en Suzuki Vitara med kortade C303 portalaxlar, kväve fjädring, winch fram och bak, 33" bogger däck, utvändig burbåge + massa små speciallösningar. Den bilen är regbesiktigad och godkänd i det skick den står förutom den utvändiga bågen.

Så visst går det att åka med lagliga byggen utan alltför mycket jobb.

Din bil Jakob är ju ganska ombyggd och regbesiktigad som den står, du har väl exempelvis 40" däcken (eller vad det är du har) i ditt regbevis!?! Allt går om man vill och orkar...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis sep 04, 2007 19:36

BorkJonas skrev:
JBT skrev:Jag tror inte att det skulle vara omöjligt att genomföra. De flesta av tävlingarna (alla dom jag har sett och kört) har varit körning i skogen på avlystområde och sedan förflyttning på allmän väg till annat område och körning dära. Jag vet också att det har förekommit tävlingsmoment på vanlig väg några gånger, men frågan är hur många gånger har det varit så i år och förra året? På åland var det iofs lite körning på allmän väg men det hade nog gått att lösa på något smidigt sätt via ändrad bansträckning om man velat.

Att få bilen besiktad är ju inget större problem, det handlar ju mest om hur mycket pengar, tid och kanske fuskande man orkar lägga ned.
Du har en poäng där...
Det är jättetråkigt att SBP kan regbesiktiga så olika. Vissa byggen släpps igenom medans andra inte gör det beroende på vilken station och bes.gubbe det är. Men jag tror att lagoma byggen går att få igenom. Man behöver inte ha ett extrembygg för att vinna heller!
Förra årets säsong i Extremeklassen vann en axelvänd Suzuki Samurai, med vanliga 31 tums MT däck. Winch fram och bak, lockright fram och bak, servo och BURBÅGE. Det var de enda modifieringarna på den bilen. Det är ju inte helt omöjligt att besiktiga en sån bil eller hur!?
Vi kom trea med våran Toyota Land Cruiser. Den var höjd 2" med längre fjädrar och dämpare, 33tums däck (regbesiktigad med det), hade svetsad diff i bakaxeln och en winch fram för övrigt helt orginal.
De som kom två har dock lagt ner lite mer tid och pengar. De åker en Suzuki Vitara med kortade C303 portalaxlar, kväve fjädring, winch fram och bak, 33" bogger däck, utvändig burbåge + massa små speciallösningar. Den bilen är regbesiktigad och godkänd i det skick den står förutom den utvändiga bågen.

Så visst går det att åka med lagliga byggen utan alltför mycket jobb.

Din bil Jakob är ju ganska ombyggd och regbesiktigad som den står, du har väl exempelvis 40" däcken (eller vad det är du har) i ditt regbevis!?! Allt går om man vill och orkar...
Håller med dig om att det hänger på så mycket mer än bara bilen för att vinna.
Min tanke var det att man kan köpa en relativt billig bil som har gått som trail/skogsbil och är för trashad för att man ska få köra den på väg.
Bilar som inte går att besikta är ju oftast betydligt billigare än dom som är besiktade och får köras på väg.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » tis sep 04, 2007 19:44

Precis som JBT sa så är ju en bil som inte är/går att bes billigare i inköp än en bil som går/är bes.

På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d


Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis sep 04, 2007 20:52

skogsvild skrev:Precis som JBT sa så är ju en bil som inte är/går att bes billigare i inköp än en bil som går/är bes.

På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d


Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
nä vem av oss har en tjock plånbok?

ni skulle skratta om ni visste vad för månadslön en annan hade....

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis sep 04, 2007 20:57

TMT skrev:
skogsvild skrev:Precis som JBT sa så är ju en bil som inte är/går att bes billigare i inköp än en bil som går/är bes.

På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d


Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
nä vem av oss har en tjock plånbok?

ni skulle skratta om ni visste vad för månadslön en annan hade....
ca 14tusen efter skatt?

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis sep 04, 2007 21:02

TMT har ca 26000 efter skatt

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis sep 04, 2007 21:19

Hasse skrev:TMT har ca 26000 efter skatt
det är väll inget att skratta åt :wink:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis sep 04, 2007 21:58

Hasse skrev:TMT har ca 26000 efter skatt
det hade jag absolut inte tackat nej till :lol:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis sep 04, 2007 22:03

TMT skrev:
Hasse skrev:TMT har ca 26000 efter skatt
det hade jag absolut inte tackat nej till :lol:
Då är vi två.....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » lör sep 29, 2007 18:49

som ni pratade om. hade varit en fördel om lite större bilar fick köra challenge. hade stält upp med en gång

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » lör sep 29, 2007 19:12

Jag har blivit sugen på att prova.
Så ni har kommit en bit på vägen :wink:

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » lör sep 29, 2007 19:17

går de inte att få en regel ändring angående störe bilar .skulle varit hur bra som helst ror de skulle locka mycket mer bilar också

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » lör sep 29, 2007 23:05

jimmyskrot skrev:går de inte att få en regel ändring angående störe bilar .skulle varit hur bra som helst ror de skulle locka mycket mer bilar också
du och jag får helt enkelt ligga på kenneth lite om det, ska du ned till växsjö?

jag kommer nog vara där och supporta Team Åland som mekaniker eller moraliskt stöd eller helt enkelt bara vara irreterande :lol:

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » lör sep 29, 2007 23:07

Jag hoppas min ko-pilot kan.
Vill ju inte köra själv första gången

Skriv svar