Insug eller topp

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » fre dec 19, 2014 21:47

BB Shellman skrev:Lyfte just insuget och där under stod det kylarvatten i botten. Just nu är känslan att jag inte tänker gå djupare ner men ska sova på saken. Ska även kolla lite noggrannare på packningarna i morgon och se om skadorna där kan ge någon hint om var läckan varit.
Lyfte på huven för att se vilken omfattning av arbete som väntar mig blev högst osäker, ser ut som att man måste väck med ackompressor och generator och kanske ännu mer?
När du säger att du lyft på insuget menar du hela insuget eller bara plastdelen som sitter fastskruvad på insuget, hur mycket arbete har man framför sig?

Skulle tro att vitröken du har kommer sig av att vatten åker med in i förbränningen men tyvärr kan man ju aldrig vara helt säker hoppas att du kan komma fram till något resultat med din analys!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » lör dec 20, 2014 5:15

Jag tog bort hela, inte bara plasten.

Ac'n måste bort men den sitter med fyra bult rakt ovanifrån. Bort med dom, ett par kontakter, något stag som håller gaswire och du kan vika undan kompressorn som den är med slangar/rör anslutna. Du lägger den sedan uppochner där luftfiltret suttit, på höger hjulhus. För där har man redan plockat bort allt som suttit.

Generatorn ska/kan sitta kvar men remmen som driver ovannämnda två måste bort.

Det är ju givetvis mer saker att ta bort innan du kan lyfta insuget men som svar för just dessa två prylar räcker i stort sett detta.

Övrig omfattning är alla kablar och kontakter, lite kylslang, egr-rör (fick såga av mitt), tändningprylar m.m.

Jag ska inte säga att det är lätt innan jag är i mål men än så länge flyter det på. Fast att riva isär kan nästan alla, sätta ihop vet man ju aldrig.

Bred
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: Insug eller topp

Inlägg av Bred » lör dec 20, 2014 10:21

Jag tyckte själv att det var hyffsat enkelt, bortsett från den förb**nade inställningen av fördelaren.
Håll koll på vilka skruvar som går var, ha plats att lägga de olika delarna på med respektive skruv så är det lätt. Tejp på kablar om man är osäker, men vill minnas att alla anslutningar hade egna kontakter så det var inte heller något problem.
Dessutom ser man på filmerna på youtuben var grejerna ska sitta ifall man blir osäker, finns många filmer om hur man byter dessa packningar.

För mig så gick plastclipset sönder som fäster vattenslangen som sitter på höger ovansida i framkant.
Det är en i slang med o-ring som pressas ner i fästet och clipsen låser den, för att dra ut slangen ska dessa pressas ihop och sedan dras slangen.

Clipset kostade typ 20 spänn på hansen racing, men vad jag där fick veta var att de skulle sluta sälja det (något jag inte förstår då dessa är spröda då de blir gamla) :aargh:

Fick höra av en duktig jänke-mekaniker att när man ändå byter så ska man byta mot annan typ av packning, tror det var en hederlig fiberpackning men låter det vara osagt. Original sitter det silikonpackning som med tiden ger sig.
Nu hade jag redan bytt innan jag ringde honom men tips till er.
Tar ni original silikonpackning så kolla åtdragningsmomentet på nätet, löjligt lågt värde. Kändes mycket olustigt att dra skruvarna så löst och ångrar nu i efterhand att jag inte la en klick loctite på bultarna.

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » lör dec 20, 2014 14:39

Skönt då ska jag ta tag i det efter julhelgen, var det svårt att få loss egr röret eftersom du kapade det?

En fråga off topic tycker att min bil verkar ha de flesta åkommor som är vanliga på dessa och det jobbigaste är att den läcker in massor av vatten via bakre sidorutorna har ni också denna åkomma?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » lör dec 20, 2014 20:45

Röranslutningen på insuget satt riktigt hårt och jag lyckades misshandla det rejält innan jag bestämde för att kapa det på plats. När väl insuget låg på bänken kunde jag värma rejält med gasen och få bra kraft med slägga och tång, så nu är det loss. Har gjort en rörskarv att skarva ihop med.

Jag har ingen vattenläcka via någon ruta.

Bred
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: Insug eller topp

Inlägg av Bred » sön dec 21, 2014 9:11

Ingen vattenläcka här heller :mrgreen:

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » fre jan 16, 2015 9:26

Skruvandet har legat nere men nu har jag börjat på igen. Jag bestämde mig för att demontera topparna och lyfte den ena.
En sak som gör mig brydd är styrpinnarna som sitter i blocket och håller packningen på plats vid montering. De är bägge cylinderformade men bara ena hålet på packningen matchar, det andra är typ trekantigt. Vad jag kan se på den gamla packningen så är det samma där, två olika sorter hål.
Skulle jag lägga dit den nya packningen så måste man trycka och lirka på det hål som inte är runt för att få ner på pinnen och det känns inte rätt. Det känns som att det kan bli lite veckat och kanske tjockare just där. Man vill ju ha allt så plant och rakt som möjligt.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » lör jan 17, 2015 1:37

Och hur fan får man fördelare på rätt ställe igen då? Markerade och memorerade. Funkade det? Nä. Ja jag är sur. Har tandvärk. Och en sambo som inte kan köra manuell bil just nu. Allt går så jäkla bra just nu att om jag skulle skjuta mig själv skulle vapnet bara klicka :aargh:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » lör jan 17, 2015 14:01

Jag har inte kommit till montering av fördelaren ännu. Fast att meka själv är ju manodepressivt, först är allt toppen och man är så jävla säker sen snabbt ner till botten och sen toppen igen (några tusenlappar senare).

Jag har också markerat så gott jag kunnat men måste nog snurra på motorn när stötstängerna ska justeras in. Jag tar det problemet när det kommer.
Meddela gärna om/hur du löser det.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » lör jan 17, 2015 23:43

Så nu går min skithög :mrgreen: ställde tändning på känn och gick lös med obd2 felsökning saken. Slutade med att jag hittade rätt iaf. Och allt verkar funka. Tragiskt att det ska ta en lördag kväll och en halv låda öl till detta :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » sön jan 18, 2015 0:54

Summa sumarium känsla slår datorn :tumbup: jag gav mig fan på att lösa skiten och det gjorde jag. Så ge inte upp :beer:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » mån apr 06, 2015 13:28

Ja då var det dags för mig att försöka!
Började riva el och runt omkring utr. bara det tog några timmar lyckades även få loss egrröret intill torpedväggen fattar inte hur med tanke på hur trångt det var för att inte tala om hur det ska gå att dra fast igen dock återstår infästningen påinsuget.

Undrar nu hur man gör med bränslerören delar man dem vid fördelaren eller lossar man på insuget där dom går in?

Hur är det med fästet som håller ac och styrservo det måste bort också?

Kan den svarta plasten på insuget sitta kvar eller är det bult under denna?

Hur lyckades ni komma åt bulten till fördelaren när ni skulle justera efter att allt var ihopsatt den syntes väl inte ens förrän man demonterat det mesta?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » mån apr 06, 2015 16:32

Fästet till ac fick bli ur jackat en bit ur på tahoen. Den hörnan in mot insuget.

Fördelaren var ett moment för sig. :aargh: går att komma åt. Men trångt satan. Släppte så att det precis går att vrida sen ställde jag bröten och drog åt.

Du får med ny packning till plastinsuget med. Sitter inga skruv där inne men va rätt grisigt där i.
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » tis apr 07, 2015 10:19

bränslerören lossdade jag vid fördelaren.
fördelaren drar du åt lagom så du kan justera. sen drar du åt när du är klar. lite trång men det går.
fästet på ac:n är bara att lossa, finns ett par muttrar nertill på baksidan också så kan du få fram den lite så du kommer åt.

gjorde min nu i helgen
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » tis apr 07, 2015 17:04

Tack, då lossar jag också bränsleledningarna vid fördelaren vilket också ser mest naturligt ut och gör ett försök med att även lossa ac-fästet. Tar nog även loss insuget med plastinsuget på så demonterar jag det på bänk och byter packningar till detta.

Blir även till att köpa något specialverktyg för att kunna lossa på egr-röret innan jag fortsätter detta onödiga arbete p.g.a taskig konstruktion från början!

En sak oroar mig någon påstod tidigare att momenten för att dra fast insuget var löjligt låga, då uppstår ju frågan om det kan vara detta som gjort att detta problem blivit en folksjukdom på dessa bilar, så vågar man sig på att öka på momentet eller gör man det hela värre?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Skriv svar