Modern expeditionsbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av koppartaket » lör jan 31, 2015 22:25

hmm.. måste nog oxå inflika ang Land Rovers TD5.... har själv en -99 som gått snart 30k största problemet jag haft med den är en kabelhärva till spridarna som gjorde att den missade vid gaspådrag ibland...annars är det endast slitagedelar såsom bromskivor framhjulslager och olja med filter som gjorts... fick plocka bort en ljuddämpare oxå då naturligtvis för att få fram den underbara td5 ljudet
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Ruffe42
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: fre jul 18, 2014 13:25
Ort: Dalarna

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Ruffe42 » lör jan 31, 2015 22:32

macke skrev:Vad är det som går sönder på LR Defender?
Osäker på den frågan, då jag inte har ägt eller känner någon väl som har/haft en.

Men det var orden från en väns far som har ägt och kört många defenders (Dessutom är han född och bor i England om det har någon påverkan på förtroendet) när jag berättade att jag funderade på en.
Läste även på något forum (SLRK kanske?) om något motorhaveri under en afrikaexpedition. Men jag antar att alla bilar kan gå sönder, även de bästa :)
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av stormogdis » sön feb 01, 2015 8:54

Jeg får fortsette min Ford propaganda.. Sport trac hadde jeg handlet om pengene var der :mrgreen:

http://www.blocket.se/kalmar/Ford_Explo ... m?ca=7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
92 Ford Explorer på 35" STT's

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av BorkJonas » sön feb 01, 2015 9:00

macke skrev:
Wältmeister skrev:
macke skrev:Vad är det som går sönder på LR Defender?
Enligt vad jag hört/läst bör man endera ha en nyare Deffe = 2014 eller en före 1999 då Td5´an kom.
Minimalt med elektronik, som kan vara problematisk på nästan alla "moderna" bilar.
Visserligen minmal komfort - men å andra sidan god driftsäkerhet och (relativt) enkel och lättreparerad.
Td5´an skulle jag undvika, i alla fall före 2004.
Har du haft en td5? Eller är det grejer som du läst?

Farsan har haft en td5 i 12 000 mil och den gick inte sönder då. Det är ju td5an man vill ha! 5 cylindrar och ljudet är grymt utan dämpare.
Men han sökte ju en modern bil med komfort..... :shock:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » sön feb 01, 2015 9:09

macke skrev: .
Har du haft en td5? Eller är det grejer som du läst?


Farsan har haft en td5 i 12 000 mil och den gick inte sönder då. Det är ju td5an man vill ha! 5 cylindrar och ljudet är grymt utan dämpare.[/quote]
Joo, jag har ägt en Td5:a. 2004 års modell. Hade inga problem med den. Men innan jag köpte den så konsulterade jag SLRK´s forum både genom att att läsa och ställa frågor.
Kom då fram till att en Td5:a, Storm på Land Rover språk, inte är så tillförlitlig förräns 2004. Tidigare kunde toppar och grenrör spricka, pumphjulet till oljepumpen lossna, spridarkablaget kapillärt leda olja från motorn in till "elcentralen" under högra framstolen.
Men från och med 2004 ska det vara bättre med driftsäkerheten.

Håller oreserverat med om att Stormen sjunger bättre än senare Puma, = Td4:an från Ford Transit och Londondroskan.
Speciellt om man ersätter den stora ljuddämparen med en 3" passbit. Men även Puman låter bättre, utan störande högt ljud, utan ljuddämpare.
Att jag plockat bort ljuddämparen beror på att den är lägsta punkten på en Deffe, förutom axelklumparna. Främre gaveln tar lätt i skogens fasta föremål såsom stubbar och stenar.

Men ljudet hos en Td5:a slår Td4:an med hästlängder. Härutöver får man, utan ljuddämpare, det där härliga sörplet/strypet när man växlar och släpper på gasen.
Låter som en långtrader som växlar.

Därför mitt avståndstagande till Storm före 2004. :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » sön feb 01, 2015 9:22

BorkJonas skrev: Men han sökte ju en modern bil med komfort..... :shock:
:poke: :poke: :poke:
Land Rover HAAAAR varit moderna med komfort. Fast det är väl ett halvsekel sedan. :rodnar:
Sant det du skriver - men fr o m Puman liiiiite bättre komfort.
Och mycket bättre växellåda genom lägre etta och högre högsta växel.
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Safari » sön feb 01, 2015 11:58

Det du först måste bestämma är vart ska ni åka. Jag har en annan tråd här " expeditionsbil" Jag planerar att åka genom östra och södra Afrika. Då jag inte kommer att åka den enklaste vägen lutar det åt en bil med så lite elektronik som möjligt. Som en lokal " fundi" kan laga med svets, slägga och spett. Ska du däremot åka där det finns reservdelar att få tag i blir det annat. Jag har ingen lust att bli sittande i ödemarken pga att någon givare eller box givit upp. I en del länder är det bra om bilen inte sticker ut. Tex en äldre vit LC.

tobbjo
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Ort: Södertälje/Järna
Kontakt:

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av tobbjo » sön feb 01, 2015 14:15

Varför inte ha med Land Rover Discovery3 på listan?

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Spiken » sön feb 01, 2015 16:52

Fj Cruiser :tumbup:

Ta med några extra jeepdunkar bara, eller montera en extra tank.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » sön feb 01, 2015 17:05

Spiken skrev:Fj Cruiser :tumbup:

Ta med några extra jeepdunkar bara, eller montera en extra tank.
Hyser lite klockarkärlek till den efter provkörningen.
Och har ju redan gott om Jerrycan´s (= iiiiiinte jipdunkar) :poke:
Så varför inte. :roll:
Finns ju, vad jag vet, ett par FJ Cruiser till salu. :lol:
En av dem i Strängnäs = nära och bra. :D

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Ruffe42
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: fre jul 18, 2014 13:25
Ort: Dalarna

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Ruffe42 » ons feb 04, 2015 13:58

Valet står för nuvarande mellan LC 120 och Patrol Y61.

Två bilar som är ganska olika men ändå känns rätt för jobbet.

Toyota LC120 är en lite mindre bil, lättare och modernare på flera olika sätt. Tar sig fram vad jag förstår väldigt bra och priset på en lite äldre modell med en del mil på mätaren mellan 100.000 - 130.000 i Tyskland.

Nissan Patrol Y61 är vad jag fått uppfattning om tvärtom, stor och tung och med lite mer äldre välbeprövade mekanismer. Tar sig fram med ovanstående principer rätt bra, finns dock endast med en klen turbodieselmotor på 3 liter som tydligen har haft lite problem i tidigare årsm.
Priset är desto bättre och ligger mellan 70.000 - 110.000 både i Sverige och utomlands.

Någon som har något att tillägga om ovanstående? Några motor, låd-alterantiv eller årsmodeller jag ska passa mig för på någon av modellerna.
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Safari » tor feb 05, 2015 21:03

Om man ska ha med sig utrustning kan det vara praktiskt med en större bil.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » tor feb 05, 2015 21:33

Nu vet jag ju inte hur många ni är som ska ut på expeditionen. Inte heller vilka vägar ni tänker ta genom Afrika. Men två polare till mig körde från svenska Norrland till Dakar med var sin äldre 2CV. Den äldsta var en -55:a med 425 cc 12 hk motor.

I vissa delar av Africa är franska bilar vanliga. Varför inte, om ni endast är 2, köpa en Peugeot 404 pickup och bygga en camper på flaket? En garanterat tålig bil som det troligtvis finns delar till i Africa.

Ett hugskott bara. 4x4 behövs kanske inte. Med tanke på ovanrelaterade polares resa.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av volvotl12 » tor feb 05, 2015 21:39

Detta är en riktig äventyrsbil med släp.
https://www.youtube.com/watch?v=R9DIHu-SZgY#t=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag och min bror ska prova den i 16 dagar i april.
http://www.rough.se/resa/17683" onclick="window.open(this.href);return false;
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av BorkJonas » fre feb 06, 2015 8:18

Om du köper en LC120, köp årsmodell 05 eller nyare, 166hk istället för 163hk, men BETYDLIGT bättre vridmoment (410Nm jämfört med 343Nm) och ca 1dl lägre förbrukning och lite lägre skatt.
Annars är det bara kolla så kylaren är fräsch, sen är det bara att tuta och åka!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar