Bil för inventeringsjobb
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Bil för inventeringsjobb
om vi säger så att han besökte ställen där vägen gick över myrar och upp på berg genom hela norra delen av sverige
kan inte säga mer exakt av sekretess själ
kan inte säga mer exakt av sekretess själ
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Bil för inventeringsjobb
En fräsch king cab d21. Jag och några andra har plågat dessa rejält. Alternativt en terrano 1 med td27 motorn.
Något som klarade så mycket stryk som min terrano lär jag aldrig uppleva igen
saknar min gamla terrano. Rostar något fantastiskt. Men det jag utsatte den för var nog inte det Nissans utvecklings avdelning hadde i tankarna ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Något som klarade så mycket stryk som min terrano lär jag aldrig uppleva igen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Bil för inventeringsjobb
Jag tycker också att det jobbet lät trevligt!yota skrev: Låter som ett riktigt trevligt jobb du ska utföra, du kan hyra in mig (jag har f-skatt) så kan vi köra med min bilJag har själv tidigare hållit på en del med inventeringar
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
Re: Bil för inventeringsjobb
Nackdelen med både King Cab och Terrano är rosten. Jag fattar inte hur King Cab kan rosta så otroligt. Jag var ute efter en för några år sedan men gav upp. Behöver du ett flak eller räcker det med en SUV? Nackdelen med pickisar är att många har ganska dålig komfort.
Re: Bil för inventeringsjobb
Tack för svar! Ja, tycker också att rosten verkar avskräckande när det gäller King Cab. Nej behöver inte vara flak, räcker med en rymlig skuff. Viktigare är att det går att låsa in grejorna.
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Du kan också leta efter en VW Taro (är samma bil som Hi-lux) Vet inte om det är någon prisskillnad, men det ger fler möjliga träffar när du söker.
CRV-12
SJ 413 -86
SJ 413 -86
Re: Bil för inventeringsjobb
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Bil för inventeringsjobb
Jag har två bekanta som har liknande jobb. En håller på med utbildning och kontroll av plantering mm. Han åker Subaru Forester. En annan har en röj och planteringsfirma. De har pickisar men han åker Rave-4. Dom bilarna verkar fungera bra. De är inga riktiga terrängbilar men tar sig fram hyfsat. Dock är dom inte så stora.
Re: Bil för inventeringsjobb
Här har du ju en perfekt inventeringsbil. Lite ös i den också ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
viewtopic.php?f=14&t=54144" onclick="window.open(this.href);return false;
![Bild](http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/71/7126337978.jpg)
44000:-
Hej ! Nu ska jag sälja min Subaru som alltid funkat mycket bra,jag har bytt allt i bromsväg i våras men en av framskivorna vibrerade lite,så fram bytte jag skivor nyligen igen(rullat ca 10mil) nu samtidigt servade jag bilen men nytt oljefilter/luftfilter samt ny motorolja.Vinterdäck på plåtfälgar(på bild) samt 4st Original alufälgar i ganska tråkigt skick med slitna åretruntdäck även 4st alufälgar i fint skick med slitna sommardäck följer med om så önskas.
Info: ABS låsningsfritt bromssystem, Servostyrning, 4WD, Yttertemperaturmätare, Startspärr, Dimljus, Krockkudde förare, Krockkudde passagerare fram, Radio, CD, Automatisk luftkonditionering , Farthållare, El fönsterhissar fram, El fönsterhissar bak, El manövrerade ytterbackspeglar, Stolsvärmare fram, Skinnklädsel, Centrallås, Fjärrkontrollerat lås, Dragkrok, Lasträcke, OBS!! Jag jobbar 3skift,så svarar jag inte skicka gärna ett mail,kollar mina mail varje dag. MVH/Kalle
![Bild](http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/71/7184033815.jpg)
![Bild](http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/71/7196028948.jpg)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
viewtopic.php?f=14&t=54144" onclick="window.open(this.href);return false;
![Bild](http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/71/7126337978.jpg)
44000:-
Hej ! Nu ska jag sälja min Subaru som alltid funkat mycket bra,jag har bytt allt i bromsväg i våras men en av framskivorna vibrerade lite,så fram bytte jag skivor nyligen igen(rullat ca 10mil) nu samtidigt servade jag bilen men nytt oljefilter/luftfilter samt ny motorolja.Vinterdäck på plåtfälgar(på bild) samt 4st Original alufälgar i ganska tråkigt skick med slitna åretruntdäck även 4st alufälgar i fint skick med slitna sommardäck följer med om så önskas.
Info: ABS låsningsfritt bromssystem, Servostyrning, 4WD, Yttertemperaturmätare, Startspärr, Dimljus, Krockkudde förare, Krockkudde passagerare fram, Radio, CD, Automatisk luftkonditionering , Farthållare, El fönsterhissar fram, El fönsterhissar bak, El manövrerade ytterbackspeglar, Stolsvärmare fram, Skinnklädsel, Centrallås, Fjärrkontrollerat lås, Dragkrok, Lasträcke, OBS!! Jag jobbar 3skift,så svarar jag inte skicka gärna ett mail,kollar mina mail varje dag. MVH/Kalle
![Bild](http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/71/7184033815.jpg)
![Bild](http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/71/7196028948.jpg)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bil för inventeringsjobb
Tack för alla svar! Har fått mycket mer respons än vad jag hoppades på. Taro verkar helt klart intressant också, tack för det tipset! När det gäller Forester och Rav4 så känns frigången i lägsta laget. Visst man tar sig fram (men det gjorde jag ju för det mesta med min Camry också...) men vitsen är att det ska vara så mycket marginal så att man vågar att öka hastigheten lite. Hörde några historier från första årets inventering då man tydligen hade hyrt ett gäng nya fina XC70 varav ett par mer eller mindre blev skrot.
Behöver kanske tillägga att jag inte har kontraktet påskrivet ännu och det blir inget bilköp förrän detta är gjort.
Behöver kanske tillägga att jag inte har kontraktet påskrivet ännu och det blir inget bilköp förrän detta är gjort.
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
Även en forester går att höja måttligt ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bil för inventeringsjobb
Om vi pratar en sådan där höjningssats så tycker jag att de verkar dyra. Men du kanske menar någon hemihopsnickrad lösning?
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Re: Bil för inventeringsjobb
sticker ut hakan och rekommenderar opel.... frontera eller pickupen campo- sånna köper du såpass billigt att de nästan kan skrotas efter jobbet! ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Izusu är ju samma bilar, inte de piggaste men bekväma att åka i iallafall.
rost och på vissa modeller en lite tvivelaktig dieselpump- finns säkert nån här som är expert på dem?
Annars kan ju en Lada niva vara ett tänkbart alternativ- liten och smidig, bra framkomlighet och snorbilliga delar- kanske inte helt snål på soppa dock... beror ju på hur mycket prylar du ska ha med?
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Izusu är ju samma bilar, inte de piggaste men bekväma att åka i iallafall.
rost och på vissa modeller en lite tvivelaktig dieselpump- finns säkert nån här som är expert på dem?
Annars kan ju en Lada niva vara ett tänkbart alternativ- liten och smidig, bra framkomlighet och snorbilliga delar- kanske inte helt snål på soppa dock... beror ju på hur mycket prylar du ska ha med?
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
Re: Bil för inventeringsjobb
Tobbe C skrev:Om vi pratar en sådan där höjningssats så tycker jag att de verkar dyra. Men du kanske menar någon hemihopsnickrad lösning?
![Bild](http://www.subaruforester.org/vbulletin/attachments/f242/39659d1346922714-subi-lift-kits-lifted-forester_3.jpg)
Särskilt låg ser den här inte ut att vara
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://www.funonwheels.net/hirisesubaru/images/foresterlg.jpg)
Men den är höjd 3" och står på lite större hjul än original
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kollade runt lite och så fasligt dyra lift kit till dom verkade det inte vara.
Grannen som är Subaru Mek sa just att man ganska enkelt kan klossa fjädringen på dom. Men vad det kräver mer av kardaner osv. vet jag faktiskt inte.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bil för inventeringsjobb
Ja de verkar ju helt klart intressanta, dessa får jag titta närmare på, tack för tipset!Ackeblack skrev:sticker ut hakan och rekommenderar opel.... frontera eller pickupen campo- sånna köper du såpass billigt att de nästan kan skrotas efter jobbet!
Izusu är ju samma bilar, inte de piggaste men bekväma att åka i iallafall.
rost och på vissa modeller en lite tvivelaktig dieselpump- finns säkert nån här som är expert på dem?
Annars kan ju en Lada niva vara ett tänkbart alternativ- liten och smidig, bra framkomlighet och snorbilliga delar- kanske inte helt snål på soppa dock... beror ju på hur mycket prylar du ska ha med?
Ok, det var bara ett kitt jag kollade på på blocket och just det tyckte jag var för dyrt. Men jag är varken så duktig på eller har tid med att konvertera och fixa på bilen själv så det känns ändå inte som ett alternativ. Att klossa fjädringen var precis vad jag menade med hemsnickrat alternativ men sådant vågar jag nog inte heller pilla med för man vet ju inte riktigt vad man lyckas ha sönder istället...MattisH skrev:Särskilt låg ser den här inte ut att varaTobbe C skrev:Om vi pratar en sådan där höjningssats så tycker jag att de verkar dyra. Men du kanske menar någon hemihopsnickrad lösning?
Kollade runt lite och så fasligt dyra lift kit till dom verkade det inte vara.
Grannen som är Subaru Mek sa just att man ganska enkelt kan klossa fjädringen på dom. Men vad det kräver mer av kardaner osv. vet jag faktiskt inte.
Med det sagt så är givetvis redan höjda exemplar av Forester eller liknande bilar helt klart intressanta, tack!
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)