Bil för inventeringsjobb

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av elste » mån feb 09, 2015 0:15

om vi säger så att han besökte ställen där vägen gick över myrar och upp på berg genom hela norra delen av sverige

kan inte säga mer exakt av sekretess själ

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av volvorobban86 » mån feb 09, 2015 1:56

En fräsch king cab d21. Jag och några andra har plågat dessa rejält. Alternativt en terrano 1 med td27 motorn.

Något som klarade så mycket stryk som min terrano lär jag aldrig uppleva igen :mrgreen: saknar min gamla terrano. Rostar något fantastiskt. Men det jag utsatte den för var nog inte det Nissans utvecklings avdelning hadde i tankarna :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Hynboholm » mån feb 09, 2015 8:29

yota skrev: Låter som ett riktigt trevligt jobb du ska utföra, du kan hyra in mig (jag har f-skatt) så kan vi köra med min bil :wink: Jag har själv tidigare hållit på en del med inventeringar :)
Jag tycker också att det jobbet lät trevligt! :tumbup:

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Safari » mån feb 09, 2015 8:31

Nackdelen med både King Cab och Terrano är rosten. Jag fattar inte hur King Cab kan rosta så otroligt. Jag var ute efter en för några år sedan men gav upp. Behöver du ett flak eller räcker det med en SUV? Nackdelen med pickisar är att många har ganska dålig komfort.

Tobbe C
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2015 18:56
Ort: södra Kronoberg

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Tobbe C » mån feb 09, 2015 11:05

Tack för svar! Ja, tycker också att rosten verkar avskräckande när det gäller King Cab. Nej behöver inte vara flak, räcker med en rymlig skuff. Viktigare är att det går att låsa in grejorna.
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)

Jögga
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör okt 17, 2009 21:27
Ort: Kiruna

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Jögga » mån feb 09, 2015 11:42

Du kan också leta efter en VW Taro (är samma bil som Hi-lux) Vet inte om det är någon prisskillnad, men det ger fler möjliga träffar när du söker.
CRV-12
SJ 413 -86

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av ifconfig » mån feb 09, 2015 11:47

Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Safari » mån feb 09, 2015 16:30

Jag har två bekanta som har liknande jobb. En håller på med utbildning och kontroll av plantering mm. Han åker Subaru Forester. En annan har en röj och planteringsfirma. De har pickisar men han åker Rave-4. Dom bilarna verkar fungera bra. De är inga riktiga terrängbilar men tar sig fram hyfsat. Dock är dom inte så stora.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av MattisH » mån feb 09, 2015 16:33

Här har du ju en perfekt inventeringsbil. Lite ös i den också ;)
viewtopic.php?f=14&t=54144" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

44000:-
Hej ! Nu ska jag sälja min Subaru som alltid funkat mycket bra,jag har bytt allt i bromsväg i våras men en av framskivorna vibrerade lite,så fram bytte jag skivor nyligen igen(rullat ca 10mil) nu samtidigt servade jag bilen men nytt oljefilter/luftfilter samt ny motorolja.Vinterdäck på plåtfälgar(på bild) samt 4st Original alufälgar i ganska tråkigt skick med slitna åretruntdäck även 4st alufälgar i fint skick med slitna sommardäck följer med om så önskas.
Info: ABS låsningsfritt bromssystem, Servostyrning, 4WD, Yttertemperaturmätare, Startspärr, Dimljus, Krockkudde förare, Krockkudde passagerare fram, Radio, CD, Automatisk luftkonditionering , Farthållare, El fönsterhissar fram, El fönsterhissar bak, El manövrerade ytterbackspeglar, Stolsvärmare fram, Skinnklädsel, Centrallås, Fjärrkontrollerat lås, Dragkrok, Lasträcke, OBS!! Jag jobbar 3skift,så svarar jag inte skicka gärna ett mail,kollar mina mail varje dag. MVH/Kalle

Bild

Bild
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobbe C
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2015 18:56
Ort: södra Kronoberg

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Tobbe C » mån feb 09, 2015 17:49

Tack för alla svar! Har fått mycket mer respons än vad jag hoppades på. Taro verkar helt klart intressant också, tack för det tipset! När det gäller Forester och Rav4 så känns frigången i lägsta laget. Visst man tar sig fram (men det gjorde jag ju för det mesta med min Camry också...) men vitsen är att det ska vara så mycket marginal så att man vågar att öka hastigheten lite. Hörde några historier från första årets inventering då man tydligen hade hyrt ett gäng nya fina XC70 varav ett par mer eller mindre blev skrot.

Behöver kanske tillägga att jag inte har kontraktet påskrivet ännu och det blir inget bilköp förrän detta är gjort.
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av MattisH » mån feb 09, 2015 19:56

Även en forester går att höja måttligt ;)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobbe C
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2015 18:56
Ort: södra Kronoberg

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Tobbe C » mån feb 09, 2015 20:21

Om vi pratar en sådan där höjningssats så tycker jag att de verkar dyra. Men du kanske menar någon hemihopsnickrad lösning?
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Ackeblack » tis feb 10, 2015 9:04

sticker ut hakan och rekommenderar opel.... frontera eller pickupen campo- sånna köper du såpass billigt att de nästan kan skrotas efter jobbet! ;-)
Izusu är ju samma bilar, inte de piggaste men bekväma att åka i iallafall.
rost och på vissa modeller en lite tvivelaktig dieselpump- finns säkert nån här som är expert på dem?
Annars kan ju en Lada niva vara ett tänkbart alternativ- liten och smidig, bra framkomlighet och snorbilliga delar- kanske inte helt snål på soppa dock... beror ju på hur mycket prylar du ska ha med?
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av MattisH » tis feb 10, 2015 10:52

Tobbe C skrev:Om vi pratar en sådan där höjningssats så tycker jag att de verkar dyra. Men du kanske menar någon hemihopsnickrad lösning?
Bild

Särskilt låg ser den här inte ut att vara ;)
Bild
Men den är höjd 3" och står på lite större hjul än original ;)

Kollade runt lite och så fasligt dyra lift kit till dom verkade det inte vara.
Grannen som är Subaru Mek sa just att man ganska enkelt kan klossa fjädringen på dom. Men vad det kräver mer av kardaner osv. vet jag faktiskt inte.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobbe C
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 08, 2015 18:56
Ort: södra Kronoberg

Re: Bil för inventeringsjobb

Inlägg av Tobbe C » ons feb 11, 2015 12:53

Ackeblack skrev:sticker ut hakan och rekommenderar opel.... frontera eller pickupen campo- sånna köper du såpass billigt att de nästan kan skrotas efter jobbet! ;-)
Izusu är ju samma bilar, inte de piggaste men bekväma att åka i iallafall.
rost och på vissa modeller en lite tvivelaktig dieselpump- finns säkert nån här som är expert på dem?
Annars kan ju en Lada niva vara ett tänkbart alternativ- liten och smidig, bra framkomlighet och snorbilliga delar- kanske inte helt snål på soppa dock... beror ju på hur mycket prylar du ska ha med?
Ja de verkar ju helt klart intressanta, dessa får jag titta närmare på, tack för tipset!
MattisH skrev:
Tobbe C skrev:Om vi pratar en sådan där höjningssats så tycker jag att de verkar dyra. Men du kanske menar någon hemihopsnickrad lösning?
Särskilt låg ser den här inte ut att vara ;)

Kollade runt lite och så fasligt dyra lift kit till dom verkade det inte vara.
Grannen som är Subaru Mek sa just att man ganska enkelt kan klossa fjädringen på dom. Men vad det kräver mer av kardaner osv. vet jag faktiskt inte.
Ok, det var bara ett kitt jag kollade på på blocket och just det tyckte jag var för dyrt. Men jag är varken så duktig på eller har tid med att konvertera och fixa på bilen själv så det känns ändå inte som ett alternativ. Att klossa fjädringen var precis vad jag menade med hemsnickrat alternativ men sådant vågar jag nog inte heller pilla med för man vet ju inte riktigt vad man lyckas ha sönder istället...

Med det sagt så är givetvis redan höjda exemplar av Forester eller liknande bilar helt klart intressanta, tack!
______________________________________________________________
Toyota Camry -99 (nej, ingen terrängbil men det gick ganska bra ändå...)
Mitsubishi Pajero -97 (gick bra i skogen men sämre på besiktningen...)
Massey Ferguson 35 -60 (ren körglädje...)

Skriv svar