Wrangler Jeep (att tänka på vid köp)

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » tor feb 21, 2008 9:23

Låter bra det... Varför jag frågar...har aldrig ägt någon liknande bil och man får så himla mycket input från både höger och vänster, därav lite underliga frågor...men det är skönt att få komma ut :lol: :lol:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor feb 21, 2008 10:04

Pom skrev:men det är skönt att få komma ut :lol: :lol:
Ahhh!
Kommit ut ur garaget.....
Du har länge sökt meningen i livet, vetat att något var fel och nu upptäckt att det var friheten i en 4WD som saknades..... :lol:

4,2:an funkar bra och har gott vrid... Problemet är den äckligt dåliga förgasaren och alla läckande vacuumslangar som motorn är nerdyngad med..... Byt förgasare och rensa bland slangarna så funkar det....
Ganska säkert så funkar diffbromsen i bakaxeln dåligt... Prova att byta olja i bakaxeln om den inte funkar som den ska...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor feb 21, 2008 13:55

Bullmoose skrev:
Mathias T skrev:Jag hade gärna lagt till lite extra pengar för att få en 90talare med 4,0 och insprutning,rena v8:an jämfört med den dödligt tröga 4,2:an
Fråga Tobbe om 4.2:an är trög! Han har lagt mindre pengar än mellanskillnaden upp till en 4.0HO och fått en mycket potent och rask bil. 4.2 "saknar" visserligen ca 50hk men har betydligt bättre vridmoment så dom hästarna saknas knappast, speciellt inte på dom platser och dom farter i vistas i.
visst det finns bottenvrid i 4,2:an med det också allt,min mest pinsamma upplevelse i en jeep var när man blev frånkörd av en isuzu trooper med 2,3TD i(dessutom utrustad med stort släp och en suzuki uppepå :shock: )
ok det var en 650kg husvagn bakom min med.

Stark kan man kanske kalla 4,2:an men inte pigg,använder man veven och stakarna från 4,2 i 4,0 så får man en 4,5 och den är stark! det är en billig väldigt billig trimmning som dessutom ger bra bottenvrid OCH bra maxeffekt (mycket mer än vad resten av bilen uppskattar)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » fre feb 29, 2008 16:23

Har haft både 4.2 Wrangler och 4.0 Wrangler... visst 4.0 var sju resor vassare men det betyder inte att 4.2 suger banjo. 4.2 är helt ok och dessutom "Stinkin cheap" i jämförelse med en 4.0... även om priserna på dessa börjar bli rimliga i och med att TJ börjar komma till åren.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » lör mar 01, 2008 10:00

Har riktig beslutångest nu om jag skall köpa

wranglern eller en cj2......

wranglern är säkert bekvämare att åka i när man bara skall glida i on tarmac, höjd 3, sexa på 112 hk (blää) manuell låda, väl skött, shyssta sulor med winch, hard top softtopp. frågan är väl bara om priset är det rätta (57)och vad jag får om jag säljer den om 3 år

sen är det ju Cj2 -45

b23 motor med hel bur. skattebefriad och besiktningsbefriad,winch. bra däck. är säkert jävligt grym i skogen. Pengarna sitter säkert i en sådan bil tror jag.

Svårt detta.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör mar 01, 2008 20:34

Vad är det som är svårt?? Wrangler suger apsnor ju ;)

Jag hade solklart tagit Cj2:an trots att jag snöat in på M38A1 :P

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » lör mar 08, 2008 16:23

Nu har jag köpt den, en 90:ia men hade lite otur hem till karlstad (åkte från växjö) Trodde att jag hade koll på bränslemätare men icke sa nicke fick soppa torsk mitt i göteborgsbacken (jönköping) av alla dåliga ställen)
Finns det nya bränlsemätare att köpa eller kanske lättare att konvertera för den jag har nu är en riktig glädjemätare. Fick stopp när mätaren stod på sträcket mellan halv och rött. Annars inga problem...nu skall det ut och köras. Med reservdunk :lol: :lol:
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör mar 08, 2008 21:50

ha koll på trippmätaren istället ;) blir mycke bättre då

Per Ekman
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: tis mar 14, 2006 11:20
Ort: Grästorp

Inlägg av Per Ekman » sön mar 09, 2008 9:43

Ska du köra efter trippmätarern är en bra beräkningsfaktor 2-1 Liter/milen
Börja man sedan busköra lite så stiger förbrukningen markant ...iof så var min spoad me 35 or det påverka ju en del.... Som sämst kom jag 15mil på 60 liter soppa ......Men snöiga åkrar är ju roligare än att åka på asfalt :D
Vatten är vått , havet är djupt och en Jeep ska vara svart !

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön mar 09, 2008 11:27

Pom skrev:.... den jag har nu är en riktig glädjemätare. Fick stopp när mätaren stod på sträcket mellan halv och rött.
Man kan ta ner armaturen i tanken och böja om armen lite så att den visar en mer korrekt bränslemängd...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » sön mar 09, 2008 21:13

Ha ha! Ja det var ju ett jäkla ställe att få soppatorsk på... men du upptäckte ju en utav Wranglerns ackilleshälar... Tankarmaturen är väl inte den pålitiligaste... Både jag, och mina två Wrangler-åkande polare har/hade problem med soppamätaren. Du kommer strax även få problem med skrikande fläktrem... också ett sugproblem på Wrangler... men det kanske är värst på 4.0?!?! Lagerna i stödrullen ger sig lite väl fort. Har haft det problemet på båda mina YJ och båda mina XJ.

Sen är det ju det där med amerikanska elsystem a la "skitkassa"... Tror nog de tog över stafettpinnen efter engelsmännen på den fronten. :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » mån mar 10, 2008 9:09

Bild

Här är skapelsen som gav upp i göteborgsbacken i Jönköping...När jag körde hem den från Växjö till Värmland så orkade jag inte byta dörrar....nått som jag ångrar i dag.
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån mar 10, 2008 9:16

Grattis den ser vrålfuff ut :D

Tobbe
Rutinerad
Inlägg: 367
Blev medlem: ons mar 15, 2006 23:38
Ort: Rimbo

Inlägg av Tobbe » mån mar 10, 2008 23:46

Grattis 8)
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis mar 11, 2008 1:53

Jasså du klippte till på den! Tittade faktiskt lite extra på den när den var på Blocket... rasande tuff!
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar